divendres, de juny 10, 2005

De Vilanova als llibres, la mort sobtada

Civisme a Vilanova i la Geltrú
:
vngdebats
:
He estat, aquest vespre, a Vilanova i la Geltrú. Hi ha anat i tornat amb tren per 4,60 euros (el taxi que m'ha dut des de l'estació a casa, fa una estona, m'ha costat més o menys això). M'encanta viatjar en tren i, almenys a l'anada, embaladir-se mirant el mar i els trossos magnífics de costa. Allà hi he trobat els regidors Mercè Foradada, Míriam Espinàs i Joan Benet, que m'han acollit admirablement. També hi havia la diputada Assumpta Baig (que comparteix despatx amb la Consol Prados, segons he sabut). I l'Alcalde de Manlleu qui, com jo, presentàvem les experiències dels nostres municipis. Jo he explicat la nova Ordenança de Civisme de Mataró la qual, per cert, ja porta més de 80 casos sancionats. La sessió d'avui (hi havia abans una xerrada de la Victòria Camps i una altra d'en Ricard Pie, i demà n'hi ha més...) s'emmarca dins el cicle vng debat, una gran idea per fer bullir l'olla de la reflexió conjunta amb els ciutadans i que preveu dues sessions més.
:
L'ai al cor
:
binoche
:
Te'n vas a Vilanova amb l'ai al cor d'un reallotjament que cal fer amb delicadesa després d'un accident, amb trucades sovintejades, enmig s'hi cola un mur que cau i talla un carrer i encara alguns detalls de l'acte de demà. Però el pitjor és l'sms que reps relatiu a una mort d'algú de 23 anys que t'és proper. Arribant a l'estació de Vilanova, truques i resulta que l'han trobat a casa ja difunt. Feia pocs dies que havia ingressat per un atac de cor i ahir li donaven l'alta. Comences amb l'ai al cor i acabes amb la notícia d'un cor impotent enmig d'un cos potentíssim de 23 anys, l'abrupte final d'una càlida presència, el dolor enmig dels seus pares, de la seva nòvia, dels seus amics. A més, anuncien Blau aquesta nit al Canal 33 i penses amb Juliette Binoche, la teva acrtiu preferida. No t'hauria d'estranyar, ja, que la vida fos feta de tant en tant de morts inesperades, de destrucció i de tristesa. Però et sents estrany i neguitós. I esperes que sigui cert que algú recull els resos.
:
Enquesta
:
La Judith em fa l'honor de rebre aquesta mena de cadena que no sé massa per què serveix... però no acostumo a dir que no a les dames, o sigui que aquí va...
:
1 - Quants llibres llegeixes durant l’any?
  • Uns vint o trenta, o quaranta, no sé.
2 - Llibreria o biblioteca?
  • Biblioteca, la meva. Tinc un gen que es pensa que vindrà una guerra i que m'he de proveir. En tinc un altre que, contra tota la resta, té la mà foradada. I un tercer que persegueix llibreries (a les estacions, a les ciutats que són teves i a les que no ho són, als quioscos) com qui cerca aquell paradís... que t'enduries a casa.
3 - Últim llibre comprat:
4 - Últim llibre acabat:
5 - Llibre (o llibres) que llegeixes en aquest moment:
6 - Cinc llibres que perdurin a la teva memòria i t’hagin marcat de manera especial:
  • Un amor fora ciutat, de Manuel de Pedrolo, perquè em va encantar la seva estructura (dos contes, un sobre l'altre) i pel tema. Era molt jove, i Pedrolo -a qui vull homenatjar- va ser un dels meus primers autors per adults.
  • Llibre d'absències, Miquel Martí i Pol, que ja sé que és un tòpic, però no sabia com concentrar tanta poesia que porto a la memòria. Aquest llibre, senzillament, és una aproximació al fenomen de la mort, un fenomen que no s'entén, fent que s'entengui, més o menys.
  • Negra espalda del tiempo, Javier Marías, perquè no la podia deixar. De què va? de tot i de res, però està excel·lentment escrita i, dins un aparent caos, hi és tot. De tots, és el més recent; els altres que he posat corresponen tots a llibres llegits quan era adolescent.
  • Moral, de Xavier Rubert de Ventós, perquè va ser un dels meus primers llibres de filosofia i perquè, en el meu viatge de sortida i retorn als referents cristians, he passat per camins així d'esplèndids i laics.
  • El Aleph, Joge Luis Borges, senzillament perquè em va encantar. Bé, avui trio aquests cinc, però ja me n'estan venint cinc més a la memòria.
7 - Cinc persones a qui passes el relleu: