Quan la peça és blanca, la llum actua de forma passiva, és l’ombra la que contorna i defineix, la que posa ordre davant la matèria que es desborda. Però quan és negra, la llum esdevé activa, lluita contra l’agonia. Aleshores, la matèria és la passiva, coneix l’ombra des del principi, ja hi és fa segles desafiant la llum.
:
(Per anar-ho comprovant...)
Blanc
- Miquel Barceló, Pedra blanca sobre pedra negra (1988), tècnica mixta sobre tela, col·lecció particular (Anglaterra)
- Pierre Moliner, Skin d’Amourdo (c. 1970), impressió en gelatina de plata, Musée National d’Art Modèrne, Centre Georges Pompidou, París.
- Pierre Radisic, Marilou (1984), impressió en gelatina de plata, col. particular (Brussel·les).
- Le Corbusier, església de Notre-Dame du Haut, Ronchamp.
- Gian Lorenzo Bernini, Èxtasi de Santa Teresa, 1647-52, Cappella Cornaro in Santa Maria della Vittoria, Roma.
- Miquel Àngel Buonarotti, David (1503/4), marbre, Galleria Uffici, Florència.
Negre
- Perecoll, Pintura negra 6 (1997), oli sobre tela, col·lecció particular (Mataró)
- Alexander Rodchenko, Negre sobre negre, (1918)
- Francisco de Goya, Buen viaje, Los caprichos (1799), Biblioteca Nacional, Madrid.
- Dianora Niccolini, sense títol (1975), impressió solaritzada en gelatina de plata, col. particular (Nova York)
- Donatello, David (1430), bronze, Museo Nazionale, Florència.
Avui he llegit aquest paràgraf blanc/negre per casualitat. A la nit m'he despertat amb aquestes paraules al cap, incapaç de tornar-les a repetir. I m'he hagut de connectar per rellegir-les. Això també em passa quan llegeixo poesia o un conte curt.
ResponElimina