:
:
Encara queden unes setmanes perquè us pugueu arribar a l'exposició que aquests dies hi ha a La Pedrera en la que es recullen els gravats japonesos dels segles XVIII i XIX que formen part del fons de la Bibliothèque Nationale de France, gravats en forma d'estampes que reben el nom d'ukiyo-e, és a dir, d'arreplegar aquella imatge fugaç del 'món que sura', literalment. La moda dels gravats japonesos, lligada a l'eclosió d'una determinada classe social i de cert alliberament dels costums, sembla precedir la tècnica fotogràfica en el seu objectiu. Però precisament és això, la tècnica, el que les fa úniques i les que les converteix en una peça complexa en la qual la mà de l'artista esdevé clau per a la representació final de cada una d'elles.
Encara queden unes setmanes perquè us pugueu arribar a l'exposició que aquests dies hi ha a La Pedrera en la que es recullen els gravats japonesos dels segles XVIII i XIX que formen part del fons de la Bibliothèque Nationale de France, gravats en forma d'estampes que reben el nom d'ukiyo-e, és a dir, d'arreplegar aquella imatge fugaç del 'món que sura', literalment. La moda dels gravats japonesos, lligada a l'eclosió d'una determinada classe social i de cert alliberament dels costums, sembla precedir la tècnica fotogràfica en el seu objectiu. Però precisament és això, la tècnica, el que les fa úniques i les que les converteix en una peça complexa en la qual la mà de l'artista esdevé clau per a la representació final de cada una d'elles.
:
De manera que hi ha dues maneres de veure l'exposició. Una és endinsar-se en el procés i la tècnica artesana, cuidada, curiosa i versàtil. L'altra és el propi tractament artístic tant de cada una de les peces com de les sèries, lligades als temes que tracta. Des d'estampes d'actors o de la mitologia, fins al repte de captar el moviment (la fluïdesa de què parlàvem) a través del vent o d'altres elements, passant per la juxtaposició d'imatges o decoracions, una mena de trenat de'esdeveniments 'menors' que conflueixen en l'esdeveniment que es ve a captar. Òbviament, susciten interès les escenes eròtiques: vegeu el que us dic en el tractament dels ropatges i la serva relació amb el cos, així com també la reacció d'aquest al plaer físic: els dits de les extremitats, per exemple.
:
:
Un darrer aspecte a destacar, sens dubte, és el tractament de la figura i del retrat que, com passa a la pintura coetània, transmet els trets interiors a mesura que se n'apropa la perspectiva. En fi, no us la perdeu, sisplau.
:
- Il·lustracions: Sota la gran ona de Kanagawa (1831), de Katsushika Hokusai (1760-1849), gravat eròtic de Kuniyoshi Utagawa (1797-1861).
- Crítica de Manuel Ollé a La Vanguardia (23.7.2008), aquí.
- Comentari d'Ángela Molina a El País (2.8.2008), aquí.
- Crítica de Toni Sala, a El Punt (21.6.2008), aquí.
:
Molt bona l'exposició Ukiyo-e. Vaig estar l'altre dia i val molt la pena anar-hi. Una bona opció, sí senyor. Bon estiu i bones vacances (als afortunats que en tinguin) a tothom!
ResponEliminaDubtava sobre si anar a veure o no aquesta exposició, però després del teu comentari ja no puc dubtar més.
ResponElimina- Miguel i Jordi,
ResponEliminaRealment val la pena. I si no, almenys, gaudeixes de l'aire condicionat gratuïtament :)