Després del periple per buscar el programa a les webs dels partits mataronins, vaig buscar les dades dels comptes de Twitter tant dels candidats a l'alcaldia (al quadre, c), on no hi vaig trobar Xavier Caravaca (Cs) ni Montse Morón (Podem), com dels partits que s'hi presenten (al quadre, p), on hi vaig afegir el compte Aixquem Mataró (del PP) i la marca Volem Mataró amb què Podem es presenta a la ciutat. Les dades amb què compto són el nombre de persones que segueixen aquell compte (columna seguidors), el nombre de persones a qui el compte segueix (seguits), el nombre de tuits que fan (piulades, repiulades...) i l'índex Klout, que va de l'ú al cent. Aquest índex és la convenció més habitual per assignar el rànquing d'influència (tal i com us els he ordenat) dels comptes a Twitter a través d'un algoritme propi, que combina altres factors les dades dels quals van més enllà de les que us exposo. No he posat el temps que fa que són a Twitter, tot i que seria una dada interessant, per no enfarfagar la informació.
Deixo per algú altre que tingui més temps i, sobretot, coneixements, per avaluar quina és l'estratègia a les xarxes socials de les formacions mataronines... si és que n'hi ha. Anàlisi que hauria d'incloure el contingut, que sembla ignorar el rebuig sistemàtic que té la xarxa davant el proselitisme comercial i polític explícit. O que les fotos o tuits sense cap mena de valor afegit fan decrementar l'interès per aquella marca (amb una velocitat proporcional al nombre de piulades d'aquestes característiques). O la destresa en els llenguatges propis del mitjà, com l'ús de hashtags, d'etiquetes d'altres perfils, respostes, etc... Deixo de banda, també, una anàlisi a les altres xarxes socials, especialment a Facebook. Deixo per sabut, a més, dues coses que semblen contradictòries. Una de freda: que l'èxit a Twitter no és garantia de cap èxit electoral, ni els temes que s'hi tracten són necessàriament els que més importen als votants, etc... Una de calenta: que des de fa uns anys ençà (vegeu Obama a la seva primera elecció), l'estratègia a les xarxes socials és clau per tothom que vulgui guanyar eleccions, enormement més barata i eficaç que d'altres que es fan per rutina i decisiva en part del combat polític de l'Espanya de partits "emergents" i els sectors socials que mouen, Espanya a la qual els mataronins pertanyem pesi a qui pesi. Vegeu una notícia recent que en parla ("Un estudio universitario prueba que Twitter es clave para mover al electorado", La Vanguardia, 12.5.2015).
He afegit una dada menor, però significativa. El saldo entre seguidors i seguits. És obvi que si et segueix més gent que la que segueixes vol dir que hi ha una expectativa superior a la teva "inversió". Una expectativa que guanya, clarament, la CUP, seguida de Podem i Mónica Lora (PxC), però que rendibilitzen més els primers, amb un índex Klout de 50 (acceptable) contra 42 (relativament baix). De tota manera, amb Klout superior, i una rendibilitat més alta, doncs, hi ha els candidats Quim Fernàndez (CiU) i José Manuel López (PP), tot i que aquest últim hagi de fer més piulades (el doble), seguir més gent (i en contrapartida sigui seguit per més gent, tot i que menys que els que segueix) que el primer, i pels partits ERC, CiU i Cup, tots amb 50 o més de Klout.
Les dades mostren que, almenys a Twitter, els comptes allunyats de les marques conegudes (partits o candidats) com Aixequem Mataró (del PP) o Volem Mataró (de Podem) són un fracàs. Al quadre veiem també que només els els candidats de CiU, PP i ICV -per aquest ordre- tenen més influència que els seus partits. I res més, podeu anar jugant amb les dades i treure les vostres conclusions. Aquí us deixo onze eines diferents que podeu fer servir de franc i aquí teniu la recent (i excel·lent) anàlisi que Silibare ha fet per ElSingular dels candidats de Barcelona.
[Font: comptes de Twitter a través de Hootsuite el dia 13 de maig a la nit].
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada