Un article de Ricardo Ginés d'ahir diumenge al suplement "Revista" de La Vanguardia sobre Istanbul fa un comentari a rel de la bipolarització política que viu Turquia, que acaba de sortir d'unes eleccions en les que el primer ministre, Recep Tayyip Erdogan, ha ampliat la seva majoria al Parlament, I diu:
:
:Aquí son los kemalistas ultralaicistas los que tienen la cerrazón aldeana, sangre de horchata y amor de escaparate, por mucho que vivan desde hace generaciones en las ciudades. Y son los presuntamente islamistas del partido en el gobierno los que luchan por la modernización con éxito. (...):A estas alturas del acontecer, iki bin yedi (2007), o el país implosiona debido a la lucha fraticida entre el establishment en el poder desde la fundación de la República y el gobierno de raíces islamistas, o Turquía sigue su firme camino de convertirse en el primer país de mayoría musulmana en el que democracia e islam son perfectamente compatibles. El reto es histórico.
Jo, que tinc debilitat per Turquia, ho confesso, crec que té tota la raó. De fet, he de confessar que, malgrat no coincidir amb els postulats ideològics del partit d'Erdogan (i no sabent massa què caram proposava l'esquerra als comicis), em vaig alegrar que guanyés les eleccions. Per vàries raons. La primera, òbviament, perquè és cert que el seu principal objectiu passa per a la integració de Turquia a la Unió Europea i, per aconseguir-ho, s'estan fent una sèrie de reformes estructurals de gran abast al país. Penso que hi ha motius de tota mena (sociopolítics, geoestratègics, econòmics, de control migratori, etc...) que fan molt recomanable aquesta integració, especialment pensant en els interessos de la pròpia UE, malgrat que les opinions públiques de països receptors d'immigració turca pressionen amb força els seus governs per evitar-ho. Per cert, hi ha un argument dels detractors amb el que coincideixo: la consciència espitirual dels turcs (musulmans) és més forta que l'europea fins ara, d'inspiració cristiana (inspiració que inclou, després de força històries, la separació de l'Església i l'Estat des del propi Evangeli, cf Mt 22, 15-22), cosa que hauria de fer reflexionar una mica als post-cristians (i molts cristians) que han confós laïcitat amb buidor.
:
La segona raó per al que em vaig alegrar és perquè tota proposta política ha de tenir sentiment. O, millor dit, ha d'expressar sentiment, aquell que va lligat espiritualment a allò que l'identifica. Crec que hi ha dos factors clau que expliquen la victòria d'Erdogan i dels islamistes (a banda de la seva moderació i modernitat). Una, que, com tots força política que vol ser majoritària, té en el seu nucli la defensa de determinats interessos, com expliquen les teories materialistes o marxistes. Curiosament, el cos electoral del partit d'Erdogan (fundat escindint-se dels radicals) pertany al que en diríem les classes populars, les àmplies capes de població desatesa pel gairebé inexistent sistema social, que grups religiosos substitueixen amb certa eficàcia. El segon factor, en canvi, consisteix en l'aflorament d'una identitat que el projecte d'Atatürk havia relegat i que, com Freud ja advertia respecte a la repressió del sentiment religiós, es resisteix a desaparèixer o a encotillar-se en allò que se'n diu l'àmbit privat. Rubert de Ventós en un llibre recent afirmava que la política abstracta (avantguardista i doctrinària) ha de donar pas a la figurativa i versemblant.
:
I potser la tercera raó és en la perversió que el terme "laic" té en la cultura política turca, amagant la poderosa situació hegemònica de l'Exèrcit, negant els drets a les minories de tot tipus, obviant l'empremta de la tradició islàmica (i no tan sols islàmica) i la seva oportuníssima modernització, atemorit davant els límits del projecte nacional-fundador de Kemal Atatürk...
:
De manera que, crec, caldria extreure'n dues lliçons directes (i parlo també per l'esquerra democràtica). Una, que el sentiment religiós (més ampli i present en les capes populars que en les acomodades i influents) i, de fet, qualsevol identitat, forma part de l'escenari públic i no poden ser obviades per les propostes polítiques i molt menys pels projectes nacionals (no més armaris). I dues, que tot projecte polític s'ha de revestir de relat, de figuració, de sentiment (d'esperit), donats els límits de la raó, que en excés produeix monstres, i que ella sola no és suficient per entendre res, per entendre'ns, vaja.
:
:
N'he parlat als posts Rubert a la trinxera, Per una política del límit, Turquia, més a prop, Benet XVI a Turquia i una mica a Pamuk. Recomano dos articles ja citats anteriorment com "Podem entendre'ns amb l'Islam?" de F. Torralba, i "Ratzinger, l'Islam i Turquia", de L. Pou.
:
Justament el que dius de l'esquerra, el seu comportament va ser obviar tot el seu component socialista per atacar Erdogan, fins al punt de coquetejar amb l'extrema dreta - laicista -. Tot si valia contra els islamistes. És evident que Turquia ha bastit tota la seva simbologia en un règim laic fortíssimanent militaritzat (fins al punt que en dèien "Urdu Milet" l'exèrcit que és un país o el país que és un exèrcit) on l'exèrcit gaudeix de moltíssims privilegis i fins al moment estava acostumat a governar Turquia des dels casinos d'oficials. Aquí a alguns se'ls queia la baba amb les manifestacions laicistes de fa uns mesos - contra l'elecció d'Abdulà Gül com a President de la República - quan justament eren manifestacions del règim, de l'establishment.
ResponEliminaCal tenir en compte a més que el kemalisme és autoritari, negador de minories, jacobí i militaritzat. Ataturk de fet, tenia moltes simpàties pel General Primo de Rivera. O sigui que tampoc Ataturk és el gran constructor d'una república europea model en el món islàmic..
Joan
ResponEliminaGràcies per l'aportació. De tota manera, tampoc no és una cosa de bons i dolents.
Evidentment! No defenso pas el sultanat! I com ja dius, tant tu com jo estem a les antípodes del Sr. Erdogan. Ara és una qüestió de democràcia, si el poble ha parlat no hi ha més a discutir. Per sort, no hi electors sabis i electors necis, i si que val el mateix el vot d'un notari que el vot d'un pastor de cabres. Això és una mica el que volia expressar, trencant una mica el mite occidental d'una oposició laica immaculada, neta i pura enfront dels bruts islamistes. També cal reconèixer que la Turquia actual és com és, i fins i tot un partit com el d'Erdogan no és un catau de folls khomeinistes, gràcies a la República i la separació entre la religió i l'estat, impulsades per Mustafà Kemal, que no és ni un dimoni ni un sant, en principi.
ResponEliminaSembla que entre el teu post i els meus comentaris ja no em caldrà escriure res a mi...
Res, Joan; segur que se t'acut encara dir-ne alguna cosa més.
ResponElimina