La noció de ‘valor ètic’ pressuposa un subjecte adult capaç d’autodeterminar-se en llibertat. Avui es discuteix fins a quin punt aquest subjecte (el subjecte modern) és una mera il·lusió, una mera projecció del desig d’omnipotència infantil que hauria quedat desemparat després de la mort de Déu. Així com l’anomenada mort de Déu representa en la pràctica només la mort d’un Déu omnipotent concebut com a incompatible amb una llibertat humana plena, l’anomenada mort del subjecte representaria només la mort del subjecte masculí immadur concebut com a aquell que pretén exercir la llibertat sense tenir en compte l’amor. El subjecte femení immadur (el subjecte concebut com a aquell que pretén exercir l’amor sense tenir en compte la llibertat) tendiria a ocupar avui el lloc que la crisi del subjecte masculí immadur està deixant vacant, amb la qual cosa només fem que fer bascular el pèndol d’un extrem a l’altre sense moure’ns en realitat de lloc. No es tracta de triar entre aquests dos models de subjectivitat immadura sinó de posar a l’horitzó ètic el subjecte capaç de travessar les fantasies identitàries infantils, sabent que la identitat d’aquest subjecte madur no és assolible d’una vegada per totes, sinó que s’ha d’actualitzar un cop i un altre en la novetat imprevisible i irrepetible de l’amor lliure i concret.
Pàgines
dimecres, d’abril 30, 2008
Subjectes femení i masculí
dimarts, d’abril 29, 2008
El símptoma Chikilicuatre
Isaiah Berlin diu que "cal comprendre els mitjans com a textura general de l' experiencia humana". (...) Avui els mitjans de comunicació són el vehicle de construcció per excel·lència dels significats que atorguem a les coses, a les persones, al sentit de les nostres experiències. (...) Com es diu sovint, la vida, per si sola, no té sentit:es tracta de construir-lo. I, en aquesta feina, cadascú fa servir els materials de que disposa.:(...) Els ratolins de Gran Hermano o Chikilicuatre, representant espanyol -català!- a Eurovisió, són expressió d'una forma de pensar i sentir social. Una forma peculiar d'identitat. Chikiliquatre, herència de La Trinca (com a productors de Gran Hermano...), exponent paradigmàtic de la indústria de la telescombraria, arriba associat a un discurs social progressista.:Perquè allò rellevant del Chikilicuatre és el fet de ser un representant d'aquesta tradició crítica (vinculada al pensament crític, eufemisme d'una certa esquerra que s'atribueix el monopoli de la consciència crítica). La funció social de la crítica és constituir-se en els veritables coneixedors dels interessos dels altres. Crítica i ironia es converteixen en el capital cultural que atorga superioritat respecte la resta del grup.:Malalts de tele va viure durant anys a base de riure del que feien "a Espanya". Chikilicuatre és una paròdia d'Eurovisió, se'n riu d'Eurovisió, pero competirà a Eurovisió. La indústria crítica, com el pensament crític, no trenca res, no canvia res, no transgredeix res. Al contrari. El negoci de l'humor és la victòria del gran capital. Crítica i ironia són aliats de la mateixa indústria, del mercat, del gran capital donant lliçons de progressisme.:Chikilicuatre, el Torrente català, és un símptoma del distanciament. La vertebració social catalana es construeix avui sobre l'humorisme. Humorisme de la distància, del rebuig. (...) Sentir-se per sobre de tot. La seva forma de relació és la ironia -despectiva- envers el fet social. Possiblement per això la irrealitat esta tan instal·lada en les elits dirigents del nostre país i anem somniant independències o utopies. Els valors de l'humorisme són els valors del lliure mercat, exponent d'un tarannà fonamentat en el desapego, en el distanciament, en la relativització de tot, excepte el mercat. (...)
dilluns, d’abril 28, 2008
Dos apunts per l'esquerra
:
L'eurodiputat Henri Weber presenta la nova Declaració de Principis del PS (21.4.2008).
:
- “L’objectiu de l’acció socialista és l’emancipació completa de la persona humana i la salvaguarda del planeta“.
- “A les injustícies i violències del món, la idea socialista oposa un compromís per una humanitat lliure, justa, solidària i respectuosa de la naturalesa (…) Aquests objectius no poden ser assolits a partir del funcionament espontani de l’economia i de la societat. La redistribució permanent dels recursos i de les riqueses és necessària per donar realitat a la igualtat de drets, oferir a cadascun les oportunitats de dirigir la pròpia vida, i reduir les diferències de condicions”.
- “Els socialistes són partidaris d’una economia social i ecològica de mercat, una economia regulada pel poder públic, així com pels interlocutors socials. El sistema volgut pels socialistes és una economia mixta, combinant un sector privat dinàmic, uns serveis públics de qualitat, un tercer sector d’economia social”.
- “El partit socialista és un partit internacionalista. Condemna totes les opressions i explotacions de les que són cíctimes els homes i els pobles, siguin quines siguin els orígens i les causes. Actua pel desenvolupament dels països del Sud. Combat la xenofòbia, el racisme i l’antisemitisme en totes les seves formes. Milita per un ordre internacional just i respectat, per una cooperació entre els pobles. Defensa el paper de les Nacions unides i de les institucions internacionals. Desitja que la Internacional socialista, de fòrum internacional pels partits i les forces progressistes que tendeix a ser avui, esdevingui un veritable moviment progressista i internacionalista”.
- “El partit socialista vol unir totes les cultures de l’esquerra. No es resigna a les divisions de la història. Organitzant en el seu si un lliure debat, crida a tots els homes i a totes les dones a unir-se al seu combat“.
:
diumenge, d’abril 27, 2008
Fericgla i les paraules
Roger Mas / Jacint Verdaguer, Caminant, al disc "Les cançons tel·lúriques" (K Indústria Cultural, 2008).
:
dissabte, d’abril 26, 2008
Neocarlisme
:De todo este enorme embrollo [del debat sobre l'aigua], la consecuencia que me parece más preocupante, más descorazonadora, es el virulento revival, en muchas zonas del país, de un sentimiento antiguo y profundamente reaccionario: el victimismo comarcalista que se traduce en fobia contra Barcelona. (...):
Desde principios del siglo XIX, todo el discurso antiliberal europeo, todas las corrientes hostiles a la revolución francesa, al parlamentarismo, al sufragio universal y al progreso han abominado de las grandes ciudades, esas Babilonias mestizas, esos hormigueros humanos de crecimiento aluvial donde se transgredían las leyes naturales, se pecaba sin freno y las ideas subversivas hallaban siempre terreno abonado. El belicoso carlismo catalán del ochocientos participó plenamente de esta visión antiurbana y, ya en las postrimerías de la centuria, hubo una corriente nada desdeñable, el llamado pairalisme o vigatanisme, que reelaboró aquellas ideas y las incorporó al bagaje del catalanismo entonces en gestación. (...)
divendres, d’abril 25, 2008
L'hora del Maresme
Ahir va signar-se un acord històric per la comarca. Fa temps que l'esperàvem. Resumint, el Ministeri deixa de considerar l'actual N-II com a tal (traspassant-la alhora a la Generalitat) i treu aquesta qualificació que tota via que hi hagi ara o en el futur al Maresme. Aquest acord permet dues coses, d'entrada: una: permetre que, d'acord amb la seva vocació (consumada en força trams, entre ells els de Mataró), es recuperi aquesta carretera com a 'carrer gran' de la comarca, al costat del mar; dues: que la via alternativa que s'ha de construir al voltant de l'autopista C-32 no hagi de tenir els requeriments (de velocitat, d'enllaços, etc...) que són obligats en una carretera de la N-II. Per últim (quin resum tan llarg....), l'acord inclou 400 milions d'euros per foinançar aquesta darrera via. Ara, Nada i Álvarez han fet bona part de la seva feina, la que costava més, potser.
:
Ara, la Generalitat haurà de definir el model amb un traçat determinat. El fet que el recent publicat avantprojecte del Pla Territorial Metropolità el defineixi com a 'via estructurant secundària' dóna les pistes i, òbviament, s'acosta més a les sensibilitats expressades fins avui pel territori. El territori, els municipis, ara haurem d'estar a l'alçada del que se'ns demana, amb la cintura, generositat, celeritat i visió de país. Ahir que, modestament, vaig acompanyar els responsables del PSC del Maresme en una roda de premsa (faltava Rangel, clau, que era a Madrid) vaig permetre'm reclamar que "no ens quedem en la política de campanar i demostrem que units podem assolir el que desitjàvem fa tant i tant de temps". Consens, doncs. Però si no n'hi ha, decisió, sisplau: els ciutadans s'ho mereixen.
dijous, d’abril 24, 2008
35... 40
dimecres, d’abril 23, 2008
Els apòcrifs
dimarts, d’abril 22, 2008
Nostàlgia
Apel·lar a una epoca daurada, finida, perduda entre les boires del passat, és una trampa de la imaginació. Una trampa que a vegades, quan el present es fa insuportable, consola. Però que sovint lliga de peus i mans. La nostàlgia és deliciosa, pero perillosíssima. La nostalgia és un fang daurat que fa molt pesants els peus que s'hi passegen. Pesen tant, que s'aturen i, aleshores, ja no es possible arribar enlloc més. Empantanat en la nostàlgia, l' enamorat decebut ja no veurà les dones que passen pel seu costat, ni l'arruïnat sabrà trabar els ajuts que li calen per tornar a començar, ni el derrotat l' empenta que li permetra tornar a alçar-se. Podríem arribar molt lluny, si caminéssim prou; pero enfangats en la nostàlgia, ja no aniríem enlloc.
dilluns, d’abril 21, 2008
La mania de menjar cada dia
diumenge, d’abril 20, 2008
Corbacho i la immigració
dissabte, d’abril 19, 2008
Patuel | Escrivim
:
Us deixo amb els quatre apunts que vaig fer de la que va ser la meva breu (espero) intervenció prèvia a la lliçó del mestre i a les paraules del públic (disculpeu l'esquematisme). Vaig començar dient que, per mi, l'aportació intel·lectual de Jaume Patuel té aquestes tres característiques:
- Posa la seva saviesa (ja té pinta de savi...) i, en especial la psicoanàlisi, més enllà de l’Acadèmia. Malgrat que fa cursos, doctorats... participa en revistes comercials i internet. Al costat d’un horòscop, d’una promoció immobiliària o d¡’un anunci per paraules hi ha un article de Patuel, seguint la tradició il·lustrada. Patuel fa el llibre (en tots els sentits, ell l’edita també) i fa els articles exposant-los pertot com avui faria Voltaire amb els seus pamflets – “ens tornarem bojos si no pensem” (p. 112) / les paraules que amaguen les emocions.
- Es nota la seva opció per la docència, tant en 'lús de la metàfora (“les paraules mouen però els exemples arrosseguen”, p. 65) com la de la margarida o el compàs. També es nota en la seva procupació pel sistema d’ensenyament i l’educació els infants d’avui.
- Té l’obsessió de la recerca del criteri propi (‘sindèresi’: capacitat de jutjar rectament, p. 122), que sigui crític davant l’adotzenament, espiritual enlloc de jeràrquic i sempre profund (què és la ‘psicologia profunda’?, li vaig preguntar.... i em va fer una resposta brillant). Inclou la necessitat de discerniment davant la imatge (p. 98), cosa que ens costa tant en països de tradició icònica com la catòlica o en societats de la imatge com l’actual. Criteri també és ruptura, tot neixement és ruptura (p. 105)
Sobre el llibre (Sentiment de culpa/perdó. Obrir el tercer ull; ed. pròpia, Argentona, 2008), vaig apuntar el següent:
- La primera part és un tros de la seva tesi sobre la culpa i el perdó (la responsabiluitat i els seus límits – exemple de Civisme a Mataró: la llibretat i l'increment de possibilitats precisa d'un nou debat sobre els límits) / el jo centrat o descentrat (on poso l'altre? / narcisisme)
- 2ª part: articles a DiarideMataro.cat. Característiques (n’agafo 2)
· La psicoanàlisi i les seves aportacions com a mètode de discerniment (relació cos/ment, viatge interior, patologies “esforç per separar dins l’ego la part bona de la part dolenta", p. 66 - i com es fa, això?)
· La reflexió sobre el temps actual (‘axial’, p. 136) al voltant de debats com: a) espitirualitat post-religiosa vs. tradició (“Hi ha set d’aigua però no es troba la font", p. 83) / cito article sobre la Missa de les Santes ‘postmoderna’ com a paradigma de confusió / Jesús, mestre de la sospita com els crítics del cristianisme? (p. 90); b) les noves exclusions (els vells, per exemple, vegeu p. 113); c) Crisi de la raó (multifrènia –excés d’informació / multiplicitat de fonts p. 169) / angoixa d’occident (p. 53) / psicosi (p. 109)
I si escrivim per recordar:
allò que encara no sabíem?
(...)
divendres, d’abril 18, 2008
Bandera | Arbre
:
:
::
Un arbre contra el cel, radiant:
com cent televisors apagats.
Jaume Subirana, a Rapala, Ed. 62, Barcelona, 2007 (bloc), "Espectacle", p. 43. Il·lustració d'aquest bloc.
dijous, d’abril 17, 2008
Saliva nova
:
:
Recull la roba,
la nit, les arracades,
mormola "És l'hora".
S'endú la clau de l'alba,
deixa saliva nova.
Jaume Subirana, a Rapala, Ed. 62, Barcelona, 2007 (bloc), "Tanca amb petó", p. 26. Il·lustració: Eric Fischl, sense títol, 1995.
;
dimecres, d’abril 16, 2008
TCM Audiovisual | Parla
De pesca - II
:
parla jo escolto parla'm va
que no s'apagui la conversa
cada paraula que dius fa
de mà a l'espatlla i a l'orella
a cada frase el benestar
baixa pel braç, l'ull es dispersa
parla'm de què faràs demà
de tu de mi de les paraules
amb més paraules del matí
de la tornada del jardí
de tu i de mi d'aquest divendres.
Jaume Subirana, a Rapala, Ed. 62, Barcelona, 2007 (bloc), "Parla", p. 25. Il·lustració: Daniel Torrent (aquests dies exposa a Tuset, Barcelona).
:
dimarts, d’abril 15, 2008
Rapala
:
:
Hi ha un llibre de poemes que va publicar fa uns mesos en Jaume Subirana, Rapala, (Ed. 62, Barcelona, 2007) del qual n'hem pogut veure una mica la seva gestació, bé a través del bloc de l'autor, o bé per alguna publicació que va tenir la gentilesa d'enviar-me i de la que us en vaig parlar l'agost passat. El llibre ha suscitat molt bones crítiques, el vaig llegir fa uns mesos i a fe meva que s'ho val (ho dic pels gentils amants que vulguin complir per Sant Jordi). De fet, en tinc un parell de preparats per posar en aquest bloc en algun dia assenyalat.
(...):
en un pam d'aigua escàs,
en una terra, en una llengua
que no n'esperes res.
("Auguris", fragment, p. 17)
:
dilluns, d’abril 14, 2008
Hitch-arquitectura
:
:
diumenge, d’abril 13, 2008
L'armari
:
:
Cerca't un nosaltres per repenjar-t'hi:
una ètnia, una llengua, una illa, un país
que vulgui ser Estat. Repenja-t'hi bé.
Ja ho tens: sí, ets un nosaltres.
«Nosaltres som nosaltres». A la fi.
Ara vols els drets d'un nosaltres.
Esvera't de com el llenguatge fa fosques
les altres coses. Cada raig de llum
del nosaltres obscureix un jo i un altre.
Deses a l'armari detalls i estris d'individu.
:
*
:
Tot decau. Ni compta voler fer les coses bé
ni prevalen més les formes. Ja és per força
que hem de ser barroers, vulgars, mediocres.
(...) Cap mèrit subratlla
les fetes nobles, l'altruisme o l'ànima forta.
Tot ve prenyat de baixesa i ja no pots esperar res
més, ni confies en la tardor, els grans mestres,
ni enyores la kermesse clara i feliç dels dies perduts.
Decau tot i per tot. Tot decau.
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007, s/t i "Decadència" (fragment), pp. 69 i 84. Il·lustració: Salvador Dalí, Venus de Milo (1964), Teatre-Museu Dalí, Figueres.
:
dissabte, d’abril 12, 2008
Defensa catalana | Dissimulats, riuen
Valentines - VII
:
Dos ferroviaris radical-socialistes
i un d'anarquista aturen el furgó
de proves enmig del túnel llarg.
Fosca total. «¿Veieu? ¿Veieu
com no hi ha Déu ni Trinitat?».
Pare, Fill i Esperit Sant són
al sostre corbat i rocós del
túnel, dissimulats entre la molsa, i riuen.
:
*
:
Fes sense litúrgia, teòlegs sense Església:
són com bucs al dic sec, incapaços de navegar,
espècies sense una mar atlàntica, ni plàncton,
com un amor sense coixí per dos, sense paraules.
:
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007, "El sostre del túnel" i "Al dic sec" (fragment), pp. 60-61.
:
divendres, d’abril 11, 2008
Ànimes febles
:
:
(...) al camí més curt que no va:
del claustre al silenci de qui calla sinó al silenci
de qui escolta. Silenci de vastedats suburbanes
agenollades escoltant l'ipod, incapaços d'obeir
una veritat o desembolicar la troca sangonosa
del patiment fins que arribem a l'alegria.
:
*
:
Hem estudiat el mostrari grec de déus fent-nos il·lusions
.........mediterrànies.
(...) Ja no tenim edat pel turisme. Oblideu el Club
.........Mediterranée
de la mitologia grega! Retornem a la polsosa Galilea.
:
*
:
Mireu l'ànima que va amb crosses i el dimoni al darrere,
fent-li d'ombra: tota l'ortopèdia del món al servei d'ànimes
febles, tot abans que Satanàs pugui fer-los la traveta.
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007 , fragments de "Pregàries", "Sesta", "Velles ànimes" pp. 57 a 59. Il·lustració: Marc Prat, de la sèrie "Claustres".
:
dijous, d’abril 10, 2008
La volta que suma
:
Catedrals d'Europa, buides, drames de Déu. Sí,
tants xocs del pecat i l'amor ens fan febles,
i necessitaríem tanta misericòrdia! Un excés
humà d'humanisme ho empitjora; justifica
l'error en comptes de confortar qui s'erra.
:
*
:
(...) Tots els llindars
del misteri són a l'abast del turista que compra
una estampa a Lourdes.
:
*
:
(...) Ho neguen personatges sense cap nord,
ateòlegs que beuen te de menta i portarien
gel·laba en poder. Creuen en abstraccions sempre
fallides, pensen sistemes sense màcula que mai
seran com l'alè de l'ase i el bou a l'estable de Betlem.
(...) Érem primaris,
vivíem al marge de la volta que suma
i mai no resta.
:
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007, fragments de "Ciao, Karol", "Massa dolor" i s/t , pp. 51, 55, 56. Foto: Santa Maria del Mar, Barcelona.
:
dimecres, d’abril 09, 2008
Identitat digital | Zàping
El mateix suplement del que parlava ahir, a El País de diumenge, apareix un reportatge sobre la importància professional d'instruments de personalització digital i el seu impacte en xarxes socials a Internet, des dels blocs al Facebook, en l'epòca del web 2.0. En diuen la Identitat Digital Professional. Destaca que, precisament de les xarxes a Internet, més que les generalistes, primen les 'verticals': "las muy especializadas en alguna materia, sean de moteros, de expertos en cocina o de lo que sea, y ahí es donde entran las redes virtuales profesionales" (una dada més a afegir al debat sobre les blocsferes). Els elements negatius d'internet (fotos compromeses al teu MySpace, etc...) juguen alhora en contra. (El primer poema de més avall em ve com anell al dit).
Valentines - V
:
:
Mira, mai no deixes de ser esclau de la memòria dels altres.
Ells t'han vist arrufat al pati de l'escola, vanant-te
d'alguna cosa innoble o ferit per l'impudor. Oblides
però algú sempre recorda. (...)
Tu dus plom a l'ala. ¿Te'n recodes? Ni aixequis el vol.
:
*
:
(...) Potser és això, anar fent zàping
per no trobar-te els monstres de cada nit teva,
res de dolços somnis, res virtual, gens de ficció:
tot de rates, túnels que s'estrenyen i t'engrunen,
trens que flamegen, zoologia famolenca i saturna,
oceans que t'engoleixen i n'has de sortir
en ascensor, gairebé a punt d'ofegar-te.
La televisió és en part això, un entretemps,
el sandvitx de pa integral entre dues queixalades
d'un depredador gran que la vida no t'estalvia.
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007, fragments de "Gorg" i "Badoc", pp. 33 i 43.
dimarts, d’abril 08, 2008
Kevin Roberts | Arran de l'ordinador
El president de la multinacional Saatchi & Saatchi era entrevistat diumenge al suplement "Negocios" d'El País i, contradint MacLuhan, afirmava que avui "el missatge és el mitjà", que venen les idees, no el seu embolcall ni probablement l'objecte en sí mateix. Creu que la publicitat d'avui consisteix en "connectar emocionalment una marca o un producte amb una persona", la lleialtat de la qual "vagi més enllà de la raó". Roberts creu que l'empresa aposti per valors com el desenvolupament sostenible, o social, o la cultura serà una autèntica marca moderna ("lovemark") capaç de competir en un mercat on els cosumidors són "joves, educats i socialment consicents". I voten, per la qual cosa identificaran el seu consum amb els valors polítics.
Valentines IV
:
:
:Dia i nit, els núvols que no veus,
la mar que t'és tan enfora, tot fuig.
Deixeu-me seure vora molts llibres,
la fressa urbana, les passes del veí
de dalt, sense pinars, veles ni cales,
ni llum d' or, sol, amb les persianes
sempre baixades, la làmpara capcota
arran de l'ordinador, el teclat nigromàntic,
en actitud sotmesa a certes veritats,
memòries del món per la infinita web.
No passen rius, ningú bat ametlles,
ni cap ramatge ombreja la pantalla
escrita: «block», «insert», «alt» o «enter».
:
dilluns, d’abril 07, 2008
Contra-natura | Sense 'Las hilanderas'?
Valentines - III
: :
¿I què faríem sense els taxis, els quiosquers:
o les putes? ¿Com seríem sense cartògrafs,
els programadors de software o la mostassa?
Ben bé podríem passar sense guies gastronòmiques,
teories de la literatura o Le Monde Diplomatique,
però ¿què en diríem d'una vida sense Las hilanderas,
una mica de jazz, les sobretaules, el desodorant,
els sofàs Chester, Sant Pau o El Corte Inglés?
:
(...)
¿Com és que hi ha tants caps de setmana, tan erms,
que sortim de Barcelona com si una natura
vulgar ens hagués de transfondre energia?
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007, "Paradigmes" i "Caps de setmana" (fragment), p. 28 i 29. Il·lustració: Diego Velázquez, Las hilanderas, 1648, Museo del Prado, Madrid.
:
diumenge, d’abril 06, 2008
La crisi de l'arròs | La fatiga del cor
:
Per fi ho ha comprès: entén que son pare se l'enduia al futbolperquè ¿sinó de què podrien parlar? És com les esglésies: almenysserveixen per empassar-s'hi una pena, sortir d'un hospital i resarsense creure-hi, tot just perquè e cor no ens ha rebutjat el bypass.:Mentir per no perdre la mesura:des que vaig patir una angina de pit massa sovintpenso en la fatiga del cor (...).De dia, l'accelera el desig, i batega qui sap comquan entreveu la mort.
Valentí Puig, Passions i afectes, Ed. 62, Barcelona, 2007, "Bypass", i versos de diversos poemes, pp. 25, 26. 27.
:
dissabte, d’abril 05, 2008
Els camins de la misantropia
Fondàries de l'enamorar-se quan no toca! (...):(...) Amor,¿on eres ahir sense migranya ni regla?(...) De cada besada teva me'n queda un tast
de traïció ben estudiada, mai no fores meva,
ni de ningú.
:
L'amor també és un vell croupier. Dóna fitxes,
fa voltar la ruleta, reparteix guanys, ¿Per què aquesta?
¿I perquè no aquella? ¿Per què avui i no abansd'ahir?
¿A una barra de bar? ¿Quan ets casat i tens fills?
:
Tots els camins del món duen a la misantropia (...)
divendres, d’abril 04, 2008
'Blocsfera' cristiana i xarxa *
La Blocsfera cristiana
Hola, em dic Ramon Bassas. Sóc regidor d'un municipi prop d'aquí, de 120 mil habitants, que es diu Mataró (és casa vostra), pertanyo al partit socialista i a l'Ajuntament em dedico a l'Urbanisme. Alhora, també sóc cristià, catòlic (a Espanya gairebé tots els cristians són catòlics ...i gairebé tots els ciutadans se'ns senten més o menys, i cada vegada menys). Tinc un bloc des del 2004 i hi vag posant el que em sembla, coses que faig, coses que penso, etcètera. Per això, ja fa un temps que em van demanar que entrés a formar part de la Blocsfera cristiana, és a dir, un espai on es dóna compte dels blocs de cristians de Catalunya que hi volen ser i de les seves actualitzacions. L'actualització es pràcticament instantània (no em feu dir com, però escaneja les actualitzacions dels blocs cada vint minuts, més o menys).
Hi ha cinquanta-tres blocs. La majoria, de persones i, la majoria d'elles, tan sols tracten de temes relacionats amb la fe o l'Església. No el meu. També hi ha blocs de publicacions, de petits comunitats... Entre les persones, hi ha una majoria de seglars, però també hi ha força religiosos. I un bisbe.
S'allotja al web de la revista Foc Nou, una revista catalana especialitzada en temes religiosos i d'Església i del que en podríem dir de caràcter progressista. El seu director, Jordi Llisterri, també autor d'un bloc, és l'animador de la Blocsfera. Per entrar-hi, hi ha unes petites normes: l'àmbit és Catalunya (això no treu que hi pugués haver altres blocsferes més enllà), al darrere de cada bloc hi ha d'haver sempre un responsable, les opinions són lliures (i tant és si són progressistes, conservadores o mediopensionistes) que s'identifiqui com a cristià i que la religió sigui almenys un dels temes a tractar, si bé no exclusivament I, com es diu allà, “els límits només estan en els que fixa el Codi Penal, el bon gust i la caritat cristiana” (de moment, no sembla que hi hagi massa problemes).
Els temes que s'acostumen a tractar són diversos. L'actualitat, especialment quan més frapa (els blocs són una mena d'espai on alliberar-se), el temps litúrgic, les activitats diocesanes o parroquials, les debats més o menys actuals sobre l'Església o la moral, les vivències personals... I el grau de seguiment és divers. No tenim dades de l'impacte dels blocs de forma individual, però la plana de la Blocsfera rep unes 10.000 visites mensuals.
Els blocs
El fenomen dels blocs correspon al que se n'ha anomenat el web 2.0, és a dir, el pas de plataformes on l'usuari és un element passiu (que pot mirar, comprar, piratejar...) a plataformes on l'usuari és el protagonista. Aquí rau el seu èxit. Que el protagonista sigui un mateix (al marge de la propietat de l'allotjament), que sigui molt senzill de produir, que sigui gratis i que tingui efectes tan immediats i globals. S'adapta molt bé als requeriments d'un producte de consum de masses.
Així, tu fas la televisió (Youtube), bé produint-la o bé recol·lectant els vídeos que t'interessin, tu fas el teu àlbum de fotos, tu fas el teu web. En aquest darrer cas, els blocs, tenen la particularitat de
1. Ordenar-se de forma temporal, amb entrades de més aviat a menys, de manera que el paradigma són els diaris personals, o els dietaris, que prenen una dimensió pública.
2. Permetre la multiplicitat de mitjans (text, fotografia, vídeo, veu, so) i tots els recursos habituals dels llenguatge dels webs (hipervincle, disseny, efectes...).
3. Permetre, en la majoria de casos, la interacció amb tercers a través dels comenatris i, en menys casos, amb l'avís d'actualitzacions d'altres blocs o webs, alhora de servir de plataforma més o menys estàtica d'altres recursos de la xarxa (altres blocs afins, per exemple)
El creixement dels blocs a nivell mundial es compta amb milions de nous usuaris cada mes, és un fenomen (o un producte) en fase d'expansió, alhora que ho fan altres webs o comunitats d'usuaris d'internet de caràcter relacional. El nou espai a conquerir de les relacions és a la xarxa i els blocs permeten 'vestir-s'hi' adequadament.
Els blocaires
Els blocs acostumen a ser d'un sol autor, però no sempre és així. N'hi ha de matrimonis, de grups, d'amics, alguns de corporatius... Però la majoria són estrictament unipersonals: sospito perquè és més senzill d'obtenir un control precís i perquè actuen com a complement tecnològic d'atributs estrictament humans. Un complement que pot reafirmar, manipular o corregir dèficits d'aquests atributs: La imatge personal, per exemple, la comunicació amb l'entorn, les referències pròpies, etc...
Aquesta mena de referències pròpies, en la cultura actual, acostumen a presentar-se en forma de fragment. Jo, blocaire, sóc un fragment d'un immens mar que és la xarxa... però el que compta és aquest fragment. Alhora, em nodreixo de fragments: m'impacta un vídeo, una frase, etc... Les persones també fragmentem la vida (i després volem concilar la vida familiar i la laboral!), el saber, les relacions personals (a vegades també fragmentem el matrimoni i ens casem vàries vegades)... I, com deia, les nostres referències culturals són fetes de fragments que no sabem massa com casar: ens importen massa per si sols: un paisatge, un llibre, una música, un partit, un club de futbol... que a vegades no lliguen gens. Els blocs tenen èxit també en aquesta cultura de la fragmentació, hi participen, es presenten i construeixen a base fragments (de temps, de text, de sensacions...); participen com a fragments d'altres agregadors o blocsferes (i aquí està la gràcia)... però tenen cert anhel de trobament.
La identitat actual forma part d'aquesta cultura de la fragmentació. Jo puc ser del Madrid i catalanista, vegetarià i accionista d'una petroliera, catòlic i gai, fan de Joan Pau II i no anar mai a missa, casar-me pel ritu budista i anar a les processons de Setmana Santa, agradar-me Marilyn Manson i votar el partit conservador... I també puc tenir una identitat raríssima (un freak, com ara es diu), amb uns gustos peculiars, que només a la xarxa trobi una massa crítica que m'entengui. La xarxa no an sols participa d'aquesta cultura de la identitat fragmentada, sinó que la facilita... i la recomposa.
Per posar un exemple. La meva identitat personal podria reunir totes aquestes condicions que he dit abans que només troben coherència en la meva particularitat personal, en la grandesa del meu jo. I en això converteixo el meu bloc. Però, a través d'agregadors, de blocsferes, d'enllaços insospitats, de cites en altres blocs... trobo en línia tots aquells que comparteixen amb mi aquell fragment.
Les xarxes de la xarxa
Aquesta és l'enorme possibilitat que tenen les blocsferes i que, de fet, té l'Església: la de unir en xarxa i transversalment, sense massa escarafalls, aquells que comparteixen uns símbols comuns, un mínim comú denominador per la via de la identitat. Però hi ha altres raons.
Una altra de les característiques actuals d ela cultura és la crisi de la idea d'intimitat, com si tots fóssim carn de canó de les revistes de famosos o dels reality show. Una pretesa desinhibició posa a primer pla els ets i uts de les relacions personals de cadascú, per exemple. Pengem la roba interior a la façana de casa. Internet té gran èxit també pel seu paper en l'acceleració de la desinhibició: hi ha coses que ens atrevim a dir en un xat, o en un correu, o en un web (més encara si som anònims) i que mai no diríem en persona. Els blocs no se n'escapen. Sense comptar massa en les amenaces, que hi són, hi ha molta gent que explica fins i tot la talla de les seves calces, o que sense pensar-s'ho massa etziba alguns comentaris que un dia haurà de lamentar. En el fons, però, rau una enorme necessitat d'explicar al món que tu tens una història, que et passen coses i t'afecten, que la teva vida no és ben bé teva malgrat que en defenses el dret a ser-ne l'únic a poder governar-la. I, embolcallant aquest desig, emergeix una allau d'emocions, d'exàmens sobre el grau de felicitat de les nostres vides, de reclam d'empaties.
Aquesta és l'altra gran oportunitat per als cristians, és a dir, aquells qui som partidaris amb més o menys èxit de la felicitat que emana de Jesucrist i l'Evangeli. Avui, la transmissió dels projectes de felicitat no és ni de bon tros a través de l'argumentació racional ni, òbviament, des de la imposició ni molt menys des del marketing acrític. No és tampoc jeràrquica ni generacional. Som en una societat que cerca a felicitat a través del llenguatge (i les actituds ) emocionals. Rere els blocs, senyors, hi ha un munt d'emocions pixelades a l'espera de ser compartides. La Blocsfera és un encontre d'emocions, un lloc de cultiu, i que atravessa amb els seus blocs el bosc espès d'internet.
:
* comunicació a la trobada europea de webmasters dels Jesuïtes, avui a Barcelona (vegeu foto). Versió en castellà (en castellano): aquí i aquí.
Hello I’m Ramon Bassas. I’m member of the city council of Mataró –since now is also your home-, a town who has a population of one hundred twenty thousand people. I do my task in politics as a member of Socialist Party (PSC) and my responsibility is about Urbanism. I’m also Christian person, Catholic (in Spain the most part of Christian people are Catholics and almost all citizens are more and less Catholics, although less and less). I have a blog since 2004 and I write there what I think, what I do… It’s because of this, a time ago, someone ask me to take part of "Blocsfera cristiana", an space where there is a selection of Christians blocs who exist in Catalonia. Each time one of the contributors updates his blog, it is refreshed in "Blocsfera cristiana".
There are fifty-three blocs now in our group. The most part from individual person and, also in the most part, they only talks about subjects connected with faith and Church. Isn’t my case. There also blogs from magazines, from little communities… Between this people, there are also priests, for example a bishop.
"Blocsfera cristiana" is allowed in the webpage of Foc nou, a catalan monthly magazine specialized in religious subjects and Church who has what we could say left-wing ideas. His redactor in chief, Jordi Llisterri, has also a blog and is the person who tries to move on this project "Blogsfera Cristiana". There some little rules in our community:
· Field of this group of blogs is Catalonia
· Any blog should have an author,
· Opinions are absolutely free (it doesn’t matter if they are left-wing, right-wing or another thing)
· The person who writes a blog in "Blocsfera cristiana" should recognize himself as Christian and should heave religion as one of the subjects of his posts,
· And, as is written in "Blocsfera", restrictions are only in Judicial System and the only thing we ask is being well-manered (it calls the members of the group to maintain an autorestriction).
:
:
Blogs phenomenon is connected with what has been called "Web 2.0", it minds, the platforms where the user is a passive element (who can look, buy…) to platforms where user becomes the protagonist. This is the secret of his success: to permit oneself being the protagonist (even if who writes isn’t the proprietary of hosting where he writes), the easy way to produce it, to be free and his immediate and global effect. I think it’s very adequate as a mass consumer product: you can do television (Youtube) broadcasting yourself or taking videos you consider interesting, you produce your photos album, you build your web…
:
:
2. To permit the multiplicity of media (text, photography, video, voice, sound) and all resources from webs language (link, design, effects...).
3. To allow, in the most part of cases, the interaction with other person with commentaries and, in any cases, with an update alarm of other blogs and webs. The permit also to be a platform of other blogs similar as your.
The growth of blogs over the world its obvious when you know that million of new users becomes bloggers, it’s a phenomenon (or a product) successfully expanding, in the same time other webpages or Internet users community. I think the new space of relationships to reach is on the net and blogs allow us to be there in a right way.
:
:
One blog for one person". However, this quotation is not always true. There are some blogs that belong to a group, married couples blogs, business blogs... but most of them, as I said before, belong only to one author. I think that the reason is because one gets an strict control from them and morever blogs are like an enhancement of the human body. Blogs are like an added tool that can strenght, mannipulate o correct one's attributes: Your image, your communication skills, your profile in the Net... This new self attributes, in the knowledge society, use to be shown partially. I am. I am a blogger. I am a part of the deep ocean where you surf...
But what really matters is this part, this piece. And I am a building made of pieces: I amb shoot by a video, a sentence,... Les We, as real people, also cause the fragmentation of life. Hey!, and then we claim for a balance between familiy and labour! (What a foolish thing!). Knowledge, personal relations... (sometimes we also sepparate families and marry many times....). As I said, our cultural references are made of pieces, like a puzzle, but we don't know how to match them. That pieces are enough good by their own: a landscape, a book, a song, a match, a footbal club... sometimes they are too much different. Blogs also succeed in this "broken" society, blogs are like virtual participants, they are seen and built by. They participate as parts of others virtual workers: bloggers or "RSS feeders". (And that's magic!).
The nets of the net
:
Another feature of our Society is the crisis of the idea of Intimacy, as if we were a part of popular magazines, or a part of a reallity show. We feel free when we enter Internet, and show what we are. You are showing your intimacy clothes as if you hung them from the balcony. Internet also makes you shyless, without fear to show anything from you: We dare to say heavy things when we chat, in a mail, or in a website... specially when they are annonymous. Things that we would never say to any person. Blogs are not outside of all these behaviours. Without fear, there are many people that could explain which is the size of their pants o slips, there is no fear to say anything ofensive to anyone. Perhaps some day one will regret all that one has said unconsciously. However, there is an ennormeus need to explain the world that you have a history, that your life really matters and that you feel pain, that your life is not exacty yours, although you stand for your rights and fight to manage your life. And, wrapping this desire emotions start to emerge, one examines the level of happines of our life, calling for love.
This is a new challenge for Christians, I mean, those who usually want to participate of the happines that comes from Chirst and the Holy Gospels. Nowadays, the communication of ideals or projectes, don't come neither by logical reasons or from marketing campaigns. It doesn't come from generational or top-down decissions. We are a society that is looking for happiness through language and emotional attitudes. Behind the blogs, dear all, there is a great deal of small emotions that pretend to be shared. The world of blogs is a meeting of emoutions, and a place where emotions grow. Blogs find their own way through the deep forest that called "Internet". Thank you!