Pàgines
dissabte, de gener 31, 2009
La saviesa
divendres, de gener 30, 2009
La llum de la nit
dijous, de gener 29, 2009
In-justícia
dimecres, de gener 28, 2009
Molta terra i poc metall
dimarts, de gener 27, 2009
Donar vida
Heràclit d'Efes (DK -21)
:
(...) Com que l'home (i tots els éssers) volen trobar la mort i desixen infants destinats a morir, l'espectacle de la creació es presenta com un immens holocaust perpetu.
:
Josep Palau i Fabre, op. cit., p. 46.
dilluns, de gener 26, 2009
diumenge, de gener 25, 2009
La discòrdia de l'harmonia
dissabte, de gener 24, 2009
CiU ha de deixar de fer el ridícul
En fi, si no els fa res, la resta seguirem treballant, que és el pel que la gent ens hi ha posat.
:
:
divendres, de gener 23, 2009
La JSC i jo
L'amic Jaume Àlvarez, davant el fet que la meva agenda m'impedia de participar en una taula rodona sobre el 30 aniversari de la JSC en un acte a Mataró el desembre passat, va accedir a entrevistar-me en un vídeo, que ha empaquetat en dos trossos amb un excés de simpatia obamiana. Aquí en teniu el resultat.
:
dijous, de gener 22, 2009
El cant dels símbols
:
No hay nadie más. De repente te ves a ti mismo como una invasión del exterior. Cada paisaje estimula un tipo concreto de reflexión. El desierto es el que más te impulsa a reflexionar sobre ti mismo, mientras que el Amazonas te provoca reflexiones relacionadas con la realidad que te rodea.
dimecres, de gener 21, 2009
Ora et bloc
:
M'agraden els monjos que fan blocs. Crec que trenquen amb l'estereotip d'aïllament al qual s'associen i demostren ser al món de forma més activa que no molts altres, inclosos religiosos i preveres. També crec que poden fer útil i actual -en la nostra societat de la informació- la tasca primigènia dels monjos, una de les quals és donar suport espiritual a les persones que se'ls acosten. De 'produir' material per a la reflexió, d'una banda, i d'acostar-lo les realitats personals de cadascú.
:
En tinc enllaçats alguns i del tema en vaig parlar fa un temps aquí mateix. La pròpia Regina Goberna, que comparteix monestir amb Teresa Forcades, que no té bloc però sí un espai a internet. Fa temps que també hi inc el benedictí, també de Montserrat com les dues anteriors, Sergi d'Assís. I també Antonio Praena, un enamorat de l'art i la poesia, dominic que ara resideix a València, i des del qual podeu anar a altres blocs. També em consten els blocs de la contemplativa Lucía Caram. I el duet cafezoombloc, les religioses del Sagrat Cor teresa i Mª Àngels. I Sor Lola, una dominica palentina de la que ja us vaig parlar.
:
I ara he descobert un altre bloc, el de Lluís Solà, monjo de Poblet nascut a Santa Coloma de Queralt, que hi penja les seves homilies, els seus escrits litúrgics, etcètera, i que és de gran utilitat. Enhorabona.
:
Foto de capçalera: Obelixtiti
dimarts, de gener 20, 2009
Misses amb accent
:
Vaig pensar de seguida amb el que està ocorrent a Mataró i, el que conec una mica més, a la parròquia on vaig regularment, a Sant Josep. El principal increment de la feligresia, en una etapa de pèrdua constant des de fa força anys fins ara, ve donat per persones d'origen llatinoamericà. Els delaten la pell, l'accent en donar la pau i algun comportament litúrgic que aquí, volent ser tan 'normals' ja havíem oblidat. Excepte els que assisteixen a la missa en castellà o -un cop al mes- a la que en diuen 'Missa llatinoamericana' (val la pena d'anar-hi un dia), que té com a objectiu millorar els llaços entre aquestes persones, jo n'he vist molts a les misses en català, a vegades amb alguna incursió en castellà a les pregàries. Tota una lliçó. Per als que diuen que el català és secundari... i per als qui pensen que el castellà s'ha d'esborrar.
:
Però em porta a pensar en algunes coses més. Una, per exemple, en el xoc que hi deu haver entre la nostra litúrgia mataronina (nostrada), més levítico-luterana que catòlico-mediterània, i a la que està acostumada l'Església llatinoamericana. Dues, en si és possible anar més enllà de la litúrgia i podem veure noves cares en les tasques habituals de les parròquies. Tres, en si la renovació de l'Església catalana vindrà (com en temps de les Santes) més enllà del mar, en l'impacte que la globalització imposa als països desenvolupats en forma d'immigració, provintn curiosament de països on hi ha una onada d'ahesió al fenomen religiós, especialment el cristianisme. Quatre, en que si tot això que dic o més no caurà en una mena de paternalisme de bons salvatges en què tants progres (de missa o ateus reclacitrants) produeixen tants racistes. Ite missa est.
Foto: Fidels filipins celebren una missa a la parròquia de la Immaculada Concepció, a Barcelona. Foto: Oriol Duran / El Punt.
:
dilluns, de gener 19, 2009
Josep Cusachs
:
Cap on van aquest homes? On van les mirades des seus retrats íntims? Per què aquesta dualitat entre les ganes d'enclaustrar-se i les de caminar sense parar fora de tot claustre semblen provenir de la mateixa ànsia, de la fosca, de tot allò que som, ho ignorem i ens atrau tant? Au, teniu fins el dia 8 de febrer per descobrir-ho.
:
Il·lustracions. Batalla d'Arlaban (1888), MNAC, Barcelona. Paisatge del Maresme (1901), col. part. Esquadró de cavalleria marxant entre muntanyes (1899), col. part. Marxa d'esquadró de cavalleria amb fons emboirat (1893), col. part.:
:
En parlen Pere Pascual al bloc i a capgros.com i Josep Maria Cadena a El Periódico.
diumenge, de gener 18, 2009
Divorciats catòlics
:
És una mostra de ciberactivisme a internet, en aquest cas per acollir les epxeriències de persones que, tot i ser membres de l'Església Catòlica, viuen la impossibilitat de gaudir de tots els sagraments d'aquesta institució, a la que romanen fidels. Aquí això ens pot fer riure. Dels catòlics divorciats o separats que coneixo, i que després s'han emparellat o casat amb altres persones, no em consta cap discriminació ni ca tracte diferenciat de la resta de persones en l'àmbit de les parròquies o moviments. Potser justament perquè no se n'ha fet bandera, situacions com aquestes passen desaparcebudes i més aviat s'estableixen vincles de solidaritat.
:
Però estic segur que, arreu del món i potser també a casa nostra, hi deu haver experiències molt dures de rebuig i d'incomprensió. De manera que deu ser molt positiu poder compartir-les amb altres persones i mirar de superar-les. Passa una cosa semblant amb els gais, temàtica que també té un grup de cristians treballant pel seu reconeixement a l'Església.
:
Respecte al divorci i la docrtina catòlica al respecte se n'ha parlat molt. De facto, però, tinc la senasicó que hi ha un consens àmpliament generalitzat (també entre els catòlics) segons el qual la possibilitat legal de trencar el vincle matrimonial i poder-ne crear un altre més tard és vista sense cap problema i fins i tot com a necessària. Jo crec que el problema no ve quant al dret (ep, en molts països encara no tenen ni això) sinó en la pràctica. És a dir, amb el fet que les relacions personals esdevinguin a dia d'avui tan febles. Amb Bauman s'ha estudiat fins a quin punt les relacions febles creen angoixa, pobresa, infelicitat i desesper, just el contrari de la llibertat a les que semblen servir, d'antuvi. Així, en el terreny de l'ètica i de les ciències socials, s'està promovent una reflexió al voltant de l'enfortiment dels vincles personals, familiars, culturals, veïnals... com a mesura per esmorteir el grau de fragmentació en què s'enfronten les societats modernes.
:
Fortes, però, també poden ser les relacions d'aquells que n'han viscut una altra anterior. Per això el tema no és en el dret sinó en el fet.
:
dissabte, de gener 17, 2009
divendres, de gener 16, 2009
Montilla a Mataró
dijous, de gener 15, 2009
Mataró Bus: nova xarxa
1. Es passa de 6 a 9 línies, una d’elles circular en doble sentit. Les altres, tenen recorreguts més simètrics (anada i tornada per itineraris similars). A més, per primera vegada es dóna servei a polígons industrials, hi ha un apropament a les urbanitzacions i, en general, ampliació de la cobertura territorial, passant del 94,6 al 96,2% de la població que a un radi inferior a 300 m. de casa seva pot trobar una parada d’autobús.
2. Es milloren les freqüències de pas:
3. S’amplien els horaris
::
4. Hi ha més relacions directes, sense necessitat de fer transbordaments. Concretament, 32 més: Heus aquí alguns exemples:
• Cerdanyola Nord: Cirera, El Palau, Rocafonda, Els Molins i Vista Alegre
• La Llàntia: Cirera, El Palau, Rocafonda, Els Molins i Vista Alegre
• Eixample Sud: El Palau, Vista Alegre i Rocafonda
• Cirera: La Llàntia i Cerdanyola Nord
• Rocafonda: Cerdanyola Nord, La Llàntia i Eixample Sud
• Els Molins: Cerdanyola Nord i La Llàntia
• Vista Alegre: Eixample Sud, I.C.S., Universitat, Cerdanyola Sud, Cerdanyola Nord i La Llàntia
• I.C.S.: Vista Alegre
• El Palau: Eixample Sud, Cerdanyola Nord i La Llàntia
• Universitat: Vista Alegre
• Cerdanyola Sud: Vista Alegre
5. Un creixement important del servei, per anar-se adaptant a la demanda
:
Amb uns increments de:
- 32% de Flota
- 28% en km comercials
- 65% d’expedicions
- 34% de plantilla
- 32% de viatgers transportats
6. Per tant, un servei més ràpid, amb recorreguts més directes, amb menor temps de viatge i menor temps d’espera.
7. Un servei més modern i accessible
- Incorporació de la doble rampa (automàtica i manual) per incrementar la fiabilitat i facilitar l’accés a l’autobús a les persones amb mobilitat reduïda, inicialment en els 12 nous autobusos que comencen el servei el 31 de gener.
- Una nova pàgina web, que incorporarà un motor de recerca.
- 4 nous punts d’informació. Instal·lació de panells informatius a: Parc de Cerdanyola, La Rambla, antic Hospital i Mataró Parc, que es sumen als ja existents a estació de RENFE, Hospital de Mataró, Pl. Fleming, ICS a Pl. Serra i Xifra, EUPM, Pl. Espanya i Pl. Tereses.
- Sistema d’avís per SMS.
- Pantalles informatives en els autobusos.
8. Un servei més complet i eficient:
- Nous vehicles de suport (mecànics i inspectors).
- Transport nocturn (Prova Pilot).
- Disseny optimitzat: Estudis Origen – Destí (Enquestes i sistemes de comptatge de viatgers).
9. Per una mobilitat sostenible:
- Més autobusos des dels barris cap al centre.
- A la feina en transport públic. Serveis a polígons industrials.
- Des dels barris a l’estació de ferrocarril, i cap a l’Hospital amb major freqüència.
- Menys emissions contaminants:
- Un desplaçament urbà en autobús suposa 3 vegades menys emissions que en vehicle privat i 6 vegades menys espai ocupat.
- Vehicles Euro 5, d’acord amb la normativa de la UE.
- Nou tren de rentat “vessaments zero”. - Certificacions de qualitat, medi ambient i riscos laborals.
CiU desvia l’atenció
Els deu fer tanta ràbia, als de CiU, que el Mataró Bus faci aquesta embranzida, que si no no s’entén per què el mateix dia emeten un comunicat amb falsedats sobre una suposada ordre de la Policia perquè els agents facin un determinat nombre d’arrossegaments diaris. El regidor de Via Pública, el meu company Oriol Batista, ha sortit al pas dient que «CiU ha actuat de mala fe perquè ha posat en boca del cap de la policia paraules descontextualitzades», i insisteix a dir que l'únic que hi ha són estadístiques i indicadors d'activitat. «El que està fent CiU és confondre l'opinió pública», tot acusant aquesta formació tergiversar el seguiment dels indicadors d'un agent amb una ordre d'aquest tipus. És clar que sempre és millor un titular, juagnt amb la demagogia, que no pas sancionar l'incivisme del qual tant s'omplen la boca. (Sentiu la polèmica a Mataró Ràdio, aquí.)
:
dimecres, de gener 14, 2009
Dos passos | Més xarxa
El Govern de Zapatero ha fet, de nou, allò que el d'Aznar va deixar a mitges. A Mataró, per exemple, quan es féu el Passeig Marítim entre el Centre Natació Mataró i el Port, obligats per una sentència ja que Aznar es volia desempallegar dels compromosis anteriors amb la ciutat, el PP va presentar un projecte que no comprenia la millora dels dos passos soterrats tercermundistes que té aquest tram. Ara, amb una inversió de 1.257.130 euros i la creació de 14 llocs de treball, el Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí emprèn la millora d'accessibilitat i passos subterranis del Cargol, davant el carrer de Sant Antoni, i el de davant del carrer Jordi Joan.
dimarts, de gener 13, 2009
Algunes propostes a la xarxa
:
El Govern d'Espanya aprofita també internet per donar a conèixer el Plan E en la que el propi pesident Zapatero explica les mesures que el govern espanyol ha posat en marxa per estimular l'economia i l'ocupació.
dilluns, de gener 12, 2009
L''homo videns' indignat
Se está confirmando la profecía del intelectual italiano Giovanni Sartori: el homo sapiens está dando paso al homo videns. Las imágenes cada vez influyen más en la articulación de nuestro pensamiento; en la configuración de nuestra noticia del mundo. El mapa de nuestras indignaciones es muy desigual. El mapa de nuestras indignaciones coincide con el mapa de los enlaces de televisión vía satélite.
diumenge, de gener 11, 2009
El bloc d'en Ramon Bassa
dissabte, de gener 10, 2009
Idees, ganes i Rojo
divendres, de gener 09, 2009
El bus ateu i John Gray
El miratge ateu
Un excel·lent número de la revista FRC, de la Fundació Rafael Campalans, recull un monogràfic sobre Política i religió, que us recomano vivament, especialment si el tema us preocupa i sou ateus (i no us fa res viure aquesta contradicció). Inclou un excel·lent article del professor John Gray (a la foto, de Sijmen Hendriks) sobre l'actual discussió entre els filòsofs ateistes i el resorgiment del fenomen religós a les societats occidentals. Us deixo aquí algunes perles, però llegiu-lo si us plau clicant aquí.
L’era laica era, en qualsevol cas, en part il·lusòria. Els moviments polítics de masses del segle XX foren vehicles per als mites heretats de la religió, i no és casualitat que la religió revifi ara que aquests moviments s’han ensorrat. L'hostilitat actual envers la religió és una reacció contra aquest capgirament. La secularització està en retirada, i el resultat és l’aparició d'un tipus d'ateisme evangèlic que no es veia des dels temps victorians (...).
La incomprensibilitat del que és diví és al cor del cristianisme oriental, mentre que en el judaisme ortodox la pràctica tendeix a tenir prioritat sobre la doctrina. (...). Només algunes tradicions cristianes occidentals, sota la influència de la filosofia grega, han intentat convertir la religió en una teoria explicativa (...).
:
El creixement del coneixement és un fet que només neguen els relativistes postmoderns. La ciència és la millor eina que tenim per formar-nos opinions fiables sobre el món, però no difereix de la religió revelant una veritat nua que les religions tapen en somnis. (...). Les religions han servit molts propòsits, però en el fons responen a una necessitat de significat que és satisfeta pel mite, més que no pas per l'explicació. Gran part del pensament modern consisteix en mites laics –narracions religioses buidades traduïdes a pseudociència (...).
:
Dawkins sembla convençut que si aquesta no s’inculqués a les escoles i en les famílies, la religió desapareixeria. (...) No puc evitar recordar el cristià evangelista que m’assegurava que els nens educats en un ambient cast creixerien sense impulsos sexuals il·lícits (...).Els adversaris contemporanis de la religió mostren una marcada manca d’interès per la història dels règims ateus. (...) Però, podria no haver-hi una connexió entre l’intent d’eradicar la religió i la pèrdua de llibertat? (...)
La constitució laica d'Amèrica no ha assegurat una política laica. El fonamentalisme cristià és més fort als EUA que a qualsevol altre país, mentre que té molt poca influència a Gran Bretanya, on hi ha una església establerta (...).
A l’Europa precristiana, la vida humana era entesa com una sèrie de cicles; la història es veia tràgica o còmica, més que redemptora. Amb l'arribada del cristianisme, va arribar la creença que la història tenia un objectiu predeterminat, que era la salvació humana (...).
Michel Onfray (...) reconeix, de manera estimulant, que l'ateisme evangèlic és una imitació involuntària de la religió tradicional: "Molts militants de la causa laica s’assemblen sorprenentment al clergat. Pitjor: són com caricatures del clergat." (...) Els teòrics liberals clau de la tolerància són John Locke, que defensava la llibertat religiosa en termes explícitament cristians, i Baruch Spinoza, un racionalista jueu que era també místic. (...) Potser és cert que els jueus van ser els primers a desenvolupar el monoteisme, però el judaisme mai no ha estat una fe missionera. Cercant la conversió universal, l'ateisme evangèlic entronca amb el cristianisme i l’islam. (...)
L'islamisme (...) pren algunes de les seves idees de la ideologia laica radical. Està molt de moda xerrar del feixisme islàmic, i els partits islamistes tenen alguns trets en comú amb els feixismes d’entreguerres, incloent-hi l’antisemitisme. Però els islamistes deuen tant, si no més, a l’extrema esquerra, i seria més acurat descriure molts d'ells com a islàmico-leninistes. (...) L'islamisme no és ni de bon tros un perill de la magnitud dels que va caldre fer front al segle XX. Suposa una amenaça més gran Corea del Nord, que de lluny supera qualsevol règim islamista en la seva trajectòria de repressió i que clarament posseeix alguna mena de capacitat nuclear. Els ateus evangèlics rarament ho esmenten. (...) Com a Rússia i a la Xina, la noble filosofia humanista del marxisme-leninisme és innocent de qualsevol responsabilitat. (...)
La religió no se n'ha anat. Reprimir-la és com reprimir el sexe, una empresa condemnada al fracàs. Hi ha una herència d'antropocentrisme, la desagradable fantasia que la Terra existeix per servir els éssers humans, que la majoria dels humanistes laics comparteixen. (...) L’intent d’eradicar la religió, tanmateix, només porta que aquesta reaparegui en formes grotesques i degradades.
.
dijous, de gener 08, 2009
Resurrexit *
Pensava tot això perquè tenim l'oportunitat de conèixer Comabella, en una inèdita exposició retrospectiva comissariada pel seu amic i artista Jaume Simon. Després de vint anys de silenci, d'obres amagades dins d'algunes cases, d'impacte per l'amic mort, de tota una generació sense conèixer qui era aquest pintor, ara en tenim l'oportunitat tant amb la mostra com amb activitats paral·leles.
Comabella, deia, va anar enfosquint la seva obra com a testimoni del viatge cap a una veritat que, per assolir-la, ha de passar per estadis de foscor des dels quals recrea el món tal i com el pinta. No sempre la veritat és a la cara il·luminada, ja ho sabem. La Il·lustració (la que 'dóna llum') ens va oferir aquesta paradoxa. En la part fosca de la vida s'hi amaguen veritats que ens sedueixen i que poden destruir-nos. Des de la novel·la negra fins a la psicoanàlisi, des del mite orfeic fins als escriptors i artistes del Segle d'Or espanyol, es nodreixen també d'aquesta seducció. Les temptacions al desert, la paràbola del fill pròdig o les resurreccions de morts són referències evangèliques ben evidents d’aquest trajecte personal inevitable de visita als inferns. Aquestes tres, però, ens donen pa pauta del fet artístic que us vull recomanar. És a dir, després de vint anys, l’obra de Comabella surt a la llum. Els seus animalons malastrucs i la densitat dels espais que pintava, els seus traços de vigor desesperat, la solitud, el seu propi oblit, ara ens permet de veure’ls expressant sentiments ben nous. El del retrobament, el de l’enyor, el de la vida reivindicada, el de la companyia, el del reneixement, els de l’impacte estètic com un toc d’atenció per no adormir-nos, el de la densitat interior... Potser massa tard, sí. Però ara Comabella exposa per nosaltres, per acompanyar-nos en el camí de foscors i resurreccions que ens espera encara per recórrer.
:
* article per a la revista Valors (gener 2009).:
· La mostra Comabella" es pot veure a les sales d'exposicions de Can Palauet (carrer d'en Palau, 32, de Mataró) fins el proper 15 de febrer.
· Accediu a la nota de premsa aquí.
· Accediu a article de Sagar Malé a Capgròs, aquí.
· Accediu a un article antic de Pere Pascual, aquí.
· Accediu a un article antic de Manuel Cuyàs a El Punt aquí.
· Il·lustració: Muntatge de Jaume Simon amb diverses peces de Comabella.
dimecres, de gener 07, 2009
Xarxes i actituds
Diu que, en un context de canvis brutals i de fluxos d’informació i persones a nivell global, “el que està passant a Internet és només la punta de llança, però el que realment està passant és que la gent està trobant noves maneres de socialitzar-se. I socialitzar-se sempre ha estat quelcom interessant i desitjable. Ens fa més humans”. De fet, “canvien les maneres com els nostres fills es relacionen entre ells, canvien les maneres com nosaltres estem en contacte amb els nostres col·legues, canvien les maneres com les families es mantenen en contacte malgrat les distàncies, canvien les maneres com la informació arriba a casa meva, canvien les maneres com participo i com faig saber la meva opinió... “.
Roca opina que el procés a internet passa de parlar sobre quin ordinador o programa va millor, a (en el moment actual) saber en quines xarxes et mous, etc... i després convergirà en una qüestió d’actitud personal. “Allò autènticament rellevant de YouTube no és que qualsevol pugui publicar-hi un vídeo, sinó que hi ha gent amb l’actitud de compartir... i n’hi ha que ho porten només a l’àmbit professional però n’hi ha d'altres que ho porten a l’àmbit personal. És a dir, diferents actituds. Gent que veu normal que qualsevol pugui escriure el que vulgui a Internet i altres que creuen inadmissible que qualsevol pugui parlar d’ells a la xarxa sense el seu consentiment.”
dimarts, de gener 06, 2009
Després de Reis
:
cada nit és més llarg
aquest camí de sempre
com si fóssim més vells
cada dia més vells
i fos més fred l'hivern
més llarga la distància
més decandit l'estel
més decandit
:
fins que veurem la llum del dia
ens rebreu amb somriures
mentre ens agenollem
i fem descarregar
l'encens i l'or la mirra
:
però fixeu-vos bé en això
potser resultarà
després
que no us hem deixat res
que no tinguéssiu
abans
:
Oriol Izquierdo, "Després", a Moments feliços, Ed. 62, Barcelona, 2008, p. 34.
Vídeo: Fragment d'El cant dels ocells, film d'Albert Serra (2008).
:
dilluns, de gener 05, 2009
Els Reis d'Odetta
:
Imatges del film Il Vangelo secondo Matteo (1964), de Pier Paolo Pasolini. Música, Odetta interpretant Sometimes I Feel Like a Motherless Child.
:
diumenge, de gener 04, 2009
Abel contra el sofriment
dissabte, de gener 03, 2009
Tancs i raons
Cada vez que el Gobierno israelí lanza una acción de este tipo siento una tristeza profunda. Tengo un prejuicio favorable al pueblo judío. Siempre me ha fascinado esta peculiar condición de un pueblo que ha mantenido a través de los siglos una conciencia nacional sin disponer de una tierra propia, de una patria real. Esta vida errática les dio una condición cosmopolita que probablemente ningún otro pueblo ha alcanzando todavía. Si la palabra sagrado tiene algún significado para mí, lo encuentro en la memoria de los judíos exterminados, a los que el antisemitismo no ha dejado de perseguir nunca. Y me irrito profundamente cuando oigo disparates como el de aquel irresponsable escritor que comparó las actuaciones israelíes contra los palestinos con el genocidio nazi.
divendres, de gener 02, 2009
La vilesa és bella. O no.
Es veraz, es muy contemporánea, evita la política politizada y no se atreve a dibujar un gran fresco de Nápoles, en plan Bertolucci. No abusa de los tres grandes rasgos de la cultura italiana antes de internet: estética, retórica e historicismo. Y perfora como un cañón el mito de la mafia. Los camorristas napolitanos se cargan a Don Vito Corleone. Los jóvenes Matteo Garrone y Roberto Saviano (el director de la película y el valiente autor del relato original) cogen por la solapa a Francis Ford Coppola y le gritan: ¡la mafia no es una particularidad antropológica, la mafia es el infierno!
dijous, de gener 01, 2009
Balanços
Sens dubte, la paraula més utilitzada el 2008 ha estat ‘crisi’, també a Mataró. I la dada més lamentable, l’atur. Hem de començar el balanç amb aquesta dada. Hem fet bé els deures? Podem sortir-ne fins i tot reforçats d’aquesta situació?
Certament, la crisi ha agafat amb una economia diversificada, amb bones infrastructures de comunicacions i amb una ciutat més moderna. Vam dir per les eleccions, però, que el pas de Mataró al futur passava per atorgar un plus de qualitat a la nostra economia, per formar millor, per posicionar-nos bé en l’entorn metropolità i per garantir que a Mataró hi hagi un alt grau de cohesió social... El 2008 ens hem dedicat a fer això. Impuls al TecnoCampus, que s’aixeca, constitució de la taula per la FP, arribar a un bons pactes sobre immigració, sobre coordinació urbanística amb el nostre entorn o sobre el front marítim, liderar d’apostes com la TDT o les universitats, fer un nou concurs per millorar el Mataró Bus, construir i acabar nous habitatges protegits, fer noves instal·lacions esportives, cíviques, escolar..., posar al carrer més policies, arranjar nous carrers i parcs, treballar perquè vingui El Corte Inglés, arranjar la Plaça de Cuba, atraure la seu dels Serveis Territorials d’Educació o el Museu Bassat... tot això combinat amb unes polítiques de xarxa social per evitar les situacions de risc d’exclusió.
I hem estat treballant també a mig i llarg termini, apostant pel Pla Estratègic del Port, o pel Pla Territorial Metropolità, per l’alternativa a la N-II (ja s’ha obert un accés a la C32!), pel tren orbital, etc... Els d’aquí al costat faran un balanç més crític, ja ho sé i potser és el que toca. Hem assistit, en realitat, a un any on l’oposició no ha dubtat en utilitzar les armes més baixes i la crispació més absurda per desestabilitzar el Govern. Per sort, sembla que s’imposa el seny i podem tornar a parlar del que importa els nostres ciutadans. Així ho espero. I que tingueu tots molt bon 2009.