dilluns, de setembre 29, 2025

Les religions i el repte de la llibertat



El passat 20 de setembre va fer deu anys de la Nit de les Religions, una activitat impulsada per l’Ajuntament de Barcelona i l’associació AUDIR que ja té rèpliques a altres municipis de Catalunya. Aquest any, per exemple, des de la Generalitat hem ajudat a tres municipis més a implantar aquest model inspirat en una experiència de Berlín. És una bona iniciativa per respondre a un dels reptes més importants que tenim com a societat: reconèixer la singularitat de l’altre com a forma d’integració a la comunitat i fer-ho des de la identitat religiosa, que per cert viu la mar de bé després de tantes absoltes i sospites.

Que les entitats religioses ofereixin al comú part del que fan (un concert, un debat, el que sigui) i convidin a entrar a casa seva a tothom qui vulgui em penso que ajuda més que deu màsters i cent campanyes benintencionades a combatre els prejudicis. Prejudicis respecte l’alteritat, deia, però també davant el fenomen religiós. I és un repte perquè la cosa anirà creixent. A mesura que passa el temps, segons les enquestes, creix el nombre de religions a Catalunya i creix el nombre de fidels, excepte en el cas del catolicisme, sobretot pel fet migratori. Però hi ha altres factors que també incideixen en una certa recuperació de les creences, sobretot entre els joves i també al catolicisme. Resumidament, la recerca d’un sentit més o menys hard com a resposta a una entropia postmoderna que celebra —és un dir— la buidor. El film Solo Javier, recentment estrenat a Catalunya, és una bona narració del que esmento (i aquí, lector de L’Agulla, et proposo que ens preguntem per què aquests exemples parteixen sobretot de personatges i escenaris d’una determinada classe social i el seu correlat ideològic). En fi, sobre la religió i els joves la Generalitat ha publicat fa poc un estudi arran des treballs demoscòpics que atresorem i ho presentem aquest dimecres 8 d’octubre en una jornada.

Per acabar de fer aquest breu marc, esmentem que el creixement electoral de l’extrema dreta arreu del món i també al nostre país té com a una de les seves bases el rebuig a la immigració i, singularment, l’islam. Més que a la immigració —em dirà algú amb tota la raó— hi ha un rebuig a la «privació relativa percebuda», segons el concepte del sociòleg alemany Andreas Hövermann, que va citar fa poc la corresponsal de La Vanguardia M. Paz López. Consisteix en el sentiment de veure minvats els treus drets o capacitats, sovint ja molt precaris, davant els d’immigrants, refugiats o cultures estranyes. Apunto que tinc el convenciment que de poc serveixen, més aviat al revés, els discursos que renyen per racista o insolidari el subjecte d’aquest greuge. I que la cosa més aviat deu passar perquè ningú no en perdi, de drets o recursos. De seguretats convingudes en la intempèrie inevitable. I que cap novolatria no llenci pel lavabo la tradició que estàvem netejant.

El repte de trencar prejudicis i afavorir un clima de llibertat religiosa i de respecte a l’altre, sens dubte, sembla anticíclic i, permeteu-me la broma, anticiclònic. Però hi hem d’insistir si no volem que se’ns emporti el cicló. Com deia, crec que incidir en les polítiques públiques generals (habitatge, feina digna, contra la solitud) ens en dona un marc més favorable. Però també és clau l’abordatge directe, diguem-ne, i amb la societat civil. L’experiència de la Nit de les Religions, modestament, va en aquest sentit. Però també el clam contundent com el de l’arquebisbe Joan Planellas aquest estiu, després dels lamentables fets a Torre Pacheco i un vergonyós reglament a Jumella, recordant a Vox que «no és cristià ser xenòfob». El que li va caure al damunt —vaig pensar que el típic anticlericalisme havia canviat de bàndol— demostra fins a quin punt l’objectiu és la llibertat, la de tothom, i no «els moros».

* article publicat a L'Agulla (setembre 2025, p. 11)