dijous, de maig 14, 2009

Irlanda?

:
El passat dia 8, a El País, el professor Joan B. Culla escrivia [aquí] a rel d'unes declaracions de Joan Carretero al diari Avui, exconseller del Govern Maragall (per cert algú recorda una sola cosa del seu pas per la Generalitat?) i exmilitant d'ERC en les que deia, segons Culla, "Tenemos que dinamitar el mapa político catalán. Esto debe cambiar. Aquí tiene que haber claramente unionistas españoles por un lado e independentistas por el otro". Per Culla, que també és nacionalista, la frase respon a la fascinació que ha tingut en determinat catalanisme el procés d'independència d'Irlanda, especialment amb la del Nord, fascinació que l'autor demana matisar força i, si pot ser, fugir-ne. Diu:
:

En el Ulster, unionistas y republicanos (que es casi sinónimo de protestantes y católicos) no son dos posturas políticas, sino dos comunidades socio-culturales de base religiosa, impermeables entre sí y físicamente separadas por barrios. Ni el más optimista de los nacionalistas irlandeses (los republicanos) confía en convencer de sus ideas a un solo unionista; su única esperanza es demográfica: que, en algunos lustros más, la superior natalidad de los católicos deje en minoría a los protestantes del Ulster y permita ganar un referéndum a favor de la reunificación de la isla.

Nuestro caso es muy distinto. Lo es en el sentido de que aquí no existe un foso comunitario que separe a españolistas e independentistas en dos compartimentos estancos, sino una ancha gama de matices, de lealtades compartidas, de posturas intermedias (catalanistas de distinto pelaje, federalistas, soberanistas, autodeterministas...), ambiguas y a menudo cambiantes. Cataluña también difiere del Ulster en que el nacionalismo no puede fiar su triunfo a una dinámica demográfica favorable. Aquí sólo nos vale la persuasión.

:
A mi em sembla que un dels perills de l'actual deriva independentista del nacionalisme català és justament aquest. Contràriament al que semblen proposar sectors majoritaris d'ERC o el pujolisme ja definitivament enterrat, hi ha determinat 'sobiranisme' que malda per aclarir les coses sense embuts ni noses, per generar fractura social en base a comunitat (?) i llengua (?) a partir de les afinitats o no amb Espanya com a punt de referència. No m'estranya que la gent s'allunyi de la política si les coses van així. Però el risc, lluny de matisos i de projec tes nacionals en positiu, hi és. Ara ja tenen el carreter(o) amb la dinamita.
:

2 comentaris:

Anònim ha dit...

¿Pero se podría encontrar en Cataluña un solo "unionista"? Yo creo que Carretero no conoce el país en que vive. Como a mí me gusta la literatura y el pensamiento marginal y marginado, el otro día leí esta elegía de Pepe García Domínguez en mi diario favorito: http://www.libertaddigital.com/opinion/jose-garcia-dominguez/la-triste-verdad-catalana-49114/ . Es un punto de vista más. Un saludo. JC.

Ramon Bassas ha dit...

J.
El q més s'assembla a un nacionalista català és un nacionalista espanyol. Tenen el mateix paradigma i el mateix problema: que el català i Catalunya són incompatibles amb el castellà i Espanya.