El miratge ateu
Un excel·lent número de la revista FRC, de la Fundació Rafael Campalans, recull un monogràfic sobre Política i religió, que us recomano vivament, especialment si el tema us preocupa i sou ateus (i no us fa res viure aquesta contradicció). Inclou un excel·lent article del professor John Gray (a la foto, de Sijmen Hendriks) sobre l'actual discussió entre els filòsofs ateistes i el resorgiment del fenomen religós a les societats occidentals. Us deixo aquí algunes perles, però llegiu-lo si us plau clicant aquí.
L’era laica era, en qualsevol cas, en part il·lusòria. Els moviments polítics de masses del segle XX foren vehicles per als mites heretats de la religió, i no és casualitat que la religió revifi ara que aquests moviments s’han ensorrat. L'hostilitat actual envers la religió és una reacció contra aquest capgirament. La secularització està en retirada, i el resultat és l’aparició d'un tipus d'ateisme evangèlic que no es veia des dels temps victorians (...).
La incomprensibilitat del que és diví és al cor del cristianisme oriental, mentre que en el judaisme ortodox la pràctica tendeix a tenir prioritat sobre la doctrina. (...). Només algunes tradicions cristianes occidentals, sota la influència de la filosofia grega, han intentat convertir la religió en una teoria explicativa (...).
:
El creixement del coneixement és un fet que només neguen els relativistes postmoderns. La ciència és la millor eina que tenim per formar-nos opinions fiables sobre el món, però no difereix de la religió revelant una veritat nua que les religions tapen en somnis. (...). Les religions han servit molts propòsits, però en el fons responen a una necessitat de significat que és satisfeta pel mite, més que no pas per l'explicació. Gran part del pensament modern consisteix en mites laics –narracions religioses buidades traduïdes a pseudociència (...).
:
Dawkins sembla convençut que si aquesta no s’inculqués a les escoles i en les famílies, la religió desapareixeria. (...) No puc evitar recordar el cristià evangelista que m’assegurava que els nens educats en un ambient cast creixerien sense impulsos sexuals il·lícits (...).Els adversaris contemporanis de la religió mostren una marcada manca d’interès per la història dels règims ateus. (...) Però, podria no haver-hi una connexió entre l’intent d’eradicar la religió i la pèrdua de llibertat? (...)
La constitució laica d'Amèrica no ha assegurat una política laica. El fonamentalisme cristià és més fort als EUA que a qualsevol altre país, mentre que té molt poca influència a Gran Bretanya, on hi ha una església establerta (...).
A l’Europa precristiana, la vida humana era entesa com una sèrie de cicles; la història es veia tràgica o còmica, més que redemptora. Amb l'arribada del cristianisme, va arribar la creença que la història tenia un objectiu predeterminat, que era la salvació humana (...).
Michel Onfray (...) reconeix, de manera estimulant, que l'ateisme evangèlic és una imitació involuntària de la religió tradicional: "Molts militants de la causa laica s’assemblen sorprenentment al clergat. Pitjor: són com caricatures del clergat." (...) Els teòrics liberals clau de la tolerància són John Locke, que defensava la llibertat religiosa en termes explícitament cristians, i Baruch Spinoza, un racionalista jueu que era també místic. (...) Potser és cert que els jueus van ser els primers a desenvolupar el monoteisme, però el judaisme mai no ha estat una fe missionera. Cercant la conversió universal, l'ateisme evangèlic entronca amb el cristianisme i l’islam. (...)
L'islamisme (...) pren algunes de les seves idees de la ideologia laica radical. Està molt de moda xerrar del feixisme islàmic, i els partits islamistes tenen alguns trets en comú amb els feixismes d’entreguerres, incloent-hi l’antisemitisme. Però els islamistes deuen tant, si no més, a l’extrema esquerra, i seria més acurat descriure molts d'ells com a islàmico-leninistes. (...) L'islamisme no és ni de bon tros un perill de la magnitud dels que va caldre fer front al segle XX. Suposa una amenaça més gran Corea del Nord, que de lluny supera qualsevol règim islamista en la seva trajectòria de repressió i que clarament posseeix alguna mena de capacitat nuclear. Els ateus evangèlics rarament ho esmenten. (...) Com a Rússia i a la Xina, la noble filosofia humanista del marxisme-leninisme és innocent de qualsevol responsabilitat. (...)
La religió no se n'ha anat. Reprimir-la és com reprimir el sexe, una empresa condemnada al fracàs. Hi ha una herència d'antropocentrisme, la desagradable fantasia que la Terra existeix per servir els éssers humans, que la majoria dels humanistes laics comparteixen. (...) L’intent d’eradicar la religió, tanmateix, només porta que aquesta reaparegui en formes grotesques i degradades.
.
5 comentaris:
La frase no està ben construida, el terme "probablement" sobra. Els ateus estan convençuts que Déu no existeix, igual com els fanàtics radicals de qualsevol religió estan convençuts que Déu existeix.
Jo que sóc CREIENT puc estar d'acord en que probablement Déu no existeixi, és el dubte que mirem de superar els cristians amb aquesta cosa tan estranya que anomenem fe. Però en tot CREIENT hi ha d'haver dubte, si no hi ha dubte no és un bon CREIENT, és un convençut del diable que fa més mal que un cop de creu. Amb tots els respectes.
Ah! i no entenc que s'hagin d'eliminar les preocupacions. A mi em diverteixen, ens permeten enraonar, discutir... m'agrada ser persona; m'horroritza la idea de viure sense preocupacions com la soca d'un castanyer.
vladimir
Definitivament, veient tot el que s'ha escrit i dir, com a balanç de campanya cost/impacte un 1 per 1000. Però com a mètode proselitista 0. Jo entenia que l'ateisme negava la idea de Déu i en aquest cas el que ha fet és ajudar a que la gent s'interrogi sobre Déu. Potser proposaré al rector de seminari que pagui un cartell en un autobus a veure si té el mateix èxit perquè la gent s'interrogi sobre la seva vocació.
Parlar de No-Déu és parlar de Déu. Només es pot negar allò que té alguna entitat. Si volgués crear un campanya des de la "Fe", aquest seria una bon ganxo. Si encara hi ha debat, encara hi ha vida.
Per gaudir de la vida no cal no creure en Déu, com el fet de no creure en res (cosa impossible) no és garantia ni condició per gaudir de la vida, al contrari.S'haurien d'aplicar aquests ateus publicitarisel principi ateístic per excel.lència: no utilitzaràs el nom de de Déu en va.Ni els creients ni els no creients. L'anunci de l'autobús posa la qüestió al nivell de la publicitat de mercat, el que necessàriament produeix un resultat contradictori respecte de les intencions dels singulars publicistes:se'n parla encara més (el que, per altra banda, és congruent amb les tècniques de mercat que creen interès pel producte senyalant-ne aspectes aparentment negatius). La idea de Déu que s'hi connota (l'ull vigilant i fiscalitzador)és arqueològica, no hi creuen ni ells ni la immensa majoria de creients... de manera que podem agafar el bus tranquil.lament i compartir el desti del trajecte.
- Hoola
Gràcies a tots quatre per les vostres aportacions; us animo a seguir el debat els lectors d'aquest bloc en aquesta plana de comentaris o a aquesta nota del Facebook, o aquesta altra
Publica un comentari a l'entrada