
:

Pels cristians, Jesús és l’experiència central de la nostra vida, més que l’Evangeli, diria, i més que l’Església, com molt bé sabem, si bé la forma més "racional" d’arribar-hi, la forma més concreta de saber-ne res esdevé la lectura oberta de cor dels textos canònics i de la ritualització sacramental que ens ha transmès l’Església. A través d’aquests elements, afegint-hi textos molt reveladors, especialment dels Pares de l’Església, però també algun evangeli no canònic, Rovira ens va revelant per a l’home d’avui el fons i el sentit del missatge de Jesús. Dic l’home d’avui perquè, òbviament, una de les dificultats que té avui el Cristianisme és el trasllat del llenguatge mític al racional, o del sentit de les paraules en grec antic a les llengües vives i, fins i tot, el trasllat dels nostres prejudicis religiosos (favorables o desfavorables) a la paraula original que té per destinatari el cor de les persones.
:
:
Aquest, crec, és el repte més important d’aquest llibre, que és embolcallat d’una introducció i un epíleg que funcionen molt bé com a resum del propòsit i de la conclusió de les tesis de Rovira. Jo n’he après molt i ara no tinc temps per explicar ni tan sols els més important. Però m’atreveixo a posar alguns exemples.
:
:
Que les paràboles, els sagraments o la pròpia vida de Jesucrist són presentats com una analogia. Allò que diuen és, de fet, allò que hauria de passar en cada un de nosaltres per esdevenir feliços.
:
:
O que, a diferència dels gnòstics, els cristians creiem en la conversió per la vida del cor (per tant, dels fets que transformen el nostre interior) més que no pas del cap. I que aquesta visió "entranyable" en prové l’experència de la transfiguració, és a dir, del cos amb una nova llum.
:
:
O que el missatge crstià passa inexorablement per la donació i la pobresa. I que hi passa sense atabalar-se, sovint només identificant allò de pobre que tenim o que anem adquirint al pas dels anys.
:
O la insistència que Jesús significa que el Regne és ja aquí, que ens podem posar a caminar ara mateix, que no cal que s’esdevingui cap fet sobrenatural ni esperem cap revolució o declaració d’independència per posar-nos mans a l’obra. Que, d’alguna manera, Jesús és un anticip de la llibertat i de la justícia que volem, que no cal que l’esperem en el més enllà, sinó ja ara i aquí, en aquest món atrotinat i enmig d’aquestes persones imperfectes en les quals un dia, Déu hi posà tota la confiança fent-se un d’ells.
O la insistència que Jesús significa que el Regne és ja aquí, que ens podem posar a caminar ara mateix, que no cal que s’esdevingui cap fet sobrenatural ni esperem cap revolució o declaració d’independència per posar-nos mans a l’obra. Que, d’alguna manera, Jesús és un anticip de la llibertat i de la justícia que volem, que no cal que l’esperem en el més enllà, sinó ja ara i aquí, en aquest món atrotinat i enmig d’aquestes persones imperfectes en les quals un dia, Déu hi posà tota la confiança fent-se un d’ells.
* Comentari que serà emès demà divendres dia 3, a les 20 h., a Televisió de Mataró, dins el programa Creure avui. Reemissió: dilluns a migdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada