divendres, d’abril 25, 2008

L'hora del Maresme

El Conseller Nadal i la Ministra Álvarez. Foto: EFE / Juanjo Martín.
:
Ahir va signar-se un acord històric per la comarca. Fa temps que l'esperàvem. Resumint, el Ministeri deixa de considerar l'actual N-II com a tal (traspassant-la alhora a la Generalitat) i treu aquesta qualificació que tota via que hi hagi ara o en el futur al Maresme. Aquest acord permet dues coses, d'entrada: una: permetre que, d'acord amb la seva vocació (consumada en força trams, entre ells els de Mataró), es recuperi aquesta carretera com a 'carrer gran' de la comarca, al costat del mar; dues: que la via alternativa que s'ha de construir al voltant de l'autopista C-32 no hagi de tenir els requeriments (de velocitat, d'enllaços, etc...) que són obligats en una carretera de la N-II. Per últim (quin resum tan llarg....), l'acord inclou 400 milions d'euros per foinançar aquesta darrera via. Ara, Nada i Álvarez han fet bona part de la seva feina, la que costava més, potser.
:
Ara, la Generalitat haurà de definir el model amb un traçat determinat. El fet que el recent publicat avantprojecte del Pla Territorial Metropolità el defineixi com a 'via estructurant secundària' dóna les pistes i, òbviament, s'acosta més a les sensibilitats expressades fins avui pel territori. El territori, els municipis, ara haurem d'estar a l'alçada del que se'ns demana, amb la cintura, generositat, celeritat i visió de país. Ahir que, modestament, vaig acompanyar els responsables del PSC del Maresme en una roda de premsa (faltava Rangel, clau, que era a Madrid) vaig permetre'm reclamar que "no ens quedem en la política de campanar i demostrem que units podem assolir el que desitjàvem fa tant i tant de temps". Consens, doncs. Però si no n'hi ha, decisió, sisplau: els ciutadans s'ho mereixen.
:
Per últim, és obvi que les apostes de mobilitat que ha de fer el Maresme no es poden quedar aquí: les inversions ferroviàries (el tren orbital entre elles) i les dotacions per millor i més transport públic són el complement imprescindible per completar-ho. I n'hi ha més, es clar. El contrari són noves carreteres obturades.
:
: