divendres, de juliol 09, 2010

La Ronda de Mataró i la Línia Orbital: més a prop *

:
Abans d'acabar 2010, la Generalitat de Catalunya presidida per José Montilla començarà les obres de la “Ronda de Mataró”, un conjunt de nous accessos i vies alternatives que descongestionaran els trams de la C32 que ho pateixen, alliberaran els carrers de la ciutat de trànsit de ronda (especialment dels barris més propers a la carretera, que es concentraria pel trànsit de pas) i permetran, a mig i llarg termini, recuperar del tot l'antiga N-II com a avinguda cívica del Maresme, acostant la ciutat -que reforça el seu paper de capital- al mar. Començaran aleshores 2 anys d'obres, repartides en 2 fases, la darrera de les quals es procurarà fer coincidir amb la finalització de la primera, amb un cost total de 115 milions d'euros. El finançament prové del conveni signat amb el Ministre de Foment, el socialista José Blanco, que aportava 400 milions d'euros amb el traspàs de competències de l'N-II a la Generalitat. El projecte, presentat fa quatre anys, ha incorporat diverses millores gràcies a les al·legacions i el treball conjunt que ha tingut l'Ajuntament de Mataró, amb l'Alcalde Joan Antoni Baron (http://www.baron.cat/) al capdavant.

Aquestes darreres setmanes, l'Ajuntament ha promogut una sèrie de sessions informatives per conèixer l'abast de l'obra. Alhora, ha complementat la informació amb els detalls del Pla per a la reserva de sòl de la Línia Orbital Ferroviària, el darrer tràmit urbanístic per poder construir, en el futur, una línia de tren que enllaci les ciutats de l'arc metropolità (Mataró, Granollers, Terrassa, Sabadell, Martorell, Vilafranca, Vilanova...) i que, amb la variant de l'actual línia, aconsegueixi passar d'una a cinc estacions, mutiplicant per 7 la cobertura ferroviària de la ciutat.

Les dues infrastructures són clau per posar Mataró més endavant a tots els nivells. Una millor mobilitat de la ciutat amb l'Àrea de Barcelona, una de les regions econòmiques i industrials més potents d'Europa, ens fa sens dubte més competitius per acollir empreses d'alt valor afegit o d'oportunitats per la feina. L'aposta del Govern de la Generalitat (després dels anys en què CiU no ho va ni pensar) pel ferrocarril a Catalunya és tan important que farà variar els hàbits i minimitzar els riscos de l'abús del cotxe (ambientals, de seguretat, etc...). I la Ronda, ja ben a prop, ha de fer-nos guanyar en fluïdesa, en pacificació del trànsit dins la ciutat i en una connectivitat que també ens serà molt útil.

* article que signo com a portaveu del Grup Municipal Socialista a la revista MésMataró (juliol 2010)
Més informació sobre les infrastructures, a aquest enllaç.
Fotos:
1. Plànol de la Línia Orbital i de la Ronda de Mataró
2. El Secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, l'Alcalde Baron i la regidora de Mobilitat, Núria Aguilar, en la presentació del projecte. Foto: G. Ariño (El Punt)
: