diumenge, de desembre 19, 2004

Excessos i discurs

Si fos un seguidor d'aquests del ying i el yang i coses d'aquestes, hauria de mirar com compensar tant de menjar ...quan encara falten dies pels tradicionals excessos nadalencs!
:
En fi, només dir-vos que el matí ha estat esplèndid i hem pogut inaugurar la seu de l'Àrea de l'Ajuntament on treballo. Abans, hem fet també la signatura del conveni que permet trballar amb les competències delegades sobre policia d'espectacle entre la consellera Tura i l'alcalde Baron. Un matí de celebració amb força gent coneguda, tant dels cossos policials, d'aquí d d'arreu, com de les entitats ciutadanes, companys de Partit, veïns i veïnes, etcètera. Tots hem brindat amb cava (sí, tots, que algun malpensat es pensava que faríem una copa elitista) i ens ho hem passat força bé.

inauguracioviapública1 Foto: Óscar Rojano

Bé, després he dinat pantagruèlicament al Santuari del Corredor (bé, al restaurant, on no havia estat mai) amb uns amics i els seus fills que, amb el meu, feien patxoca tots junts. Segurament la primera vegada que vaig anar al Corredor devia tenir l'edat del meu fill, o una mica menys. L'etern retorn ...al Corredor. I ara a la nit, he sopat amb el meu fill i la seva mare, la dona que estimo, estrenant un pernil adquirit en un establiment mític de Rocafonda. Què més es pot demanar? Com compensaré l'excés?

corredor Foto: www.dosrius.net

Ara us transcric l'esquema (que té molts orígens, especialment les aportacions de l'Intendent Major Joan Cernuda i el cap de l'Àrea, en Joan Soler) del discurs d'obertura que m'han encarregat que faci aquest matí:
:
DISCURS INAUGURACIÓ DEL NOU EDIFICI DE VIA PÚBLICA
19 de desembre de 2004

inauguracioviapública2 Foto: Adela Genís

Il·lm Sr. Alcalde, Excm. Sr. Delegat del Govern, Hble. Sra. Consellera d’Interior, Exms. i il·lustres diputats, senyores i Srs. regidors, ciutadanes i ciutadans, molt bon dia
Dia de celebració i satisfacció per la inauguració de l’edifici que tenim al darrere…
:
Si haguéssim de descriure amb un símil que significa aquest edifici per als serveis que hi ofereix l’Ajuntament de Mataró, podríem dir que el que avui inaugurem no és un edifici sinó un "iceberg", perquè amaga molt més del que deixa veure.
:
El primer fet que crida l’atenció quan transitem per aquests carrers amb les preses del dia a dia és que l’edifici no crida especialment l’atenció. És discret:
una única planta de proporcions molt horitzontals
amagada per arbres
amb àmplies places i voreres al voltant
i amb colors i formes perfectament integrats en l’entorn, amb un disseny funcional.
:
Però, com deia abans, aquesta planta visible és només la punta d’una estructura arquitectònica i d’una organització de serveis que converteixen aquest edifici en el veritable centre estratègic de la seguretat i la mobilitat a Mataró.
:
Des del punt de vista arquitectònic, l’edifici consta de 4 plantes (n’hi ha 3 de subterrànies que no veiem).
:
A la primera planta es situen les zones d’atenció al públic, el centre de coordinació de la policia local / centre de control de trànsit, així com els despatxos dels diferents serveis i unitats de l’Àrea de Via Pública.
:
A la planta subterrània –1 es situa la logística de l’edifici, l’aparcament de vehicles de servei i el Dipòsit de Detinguts.
:
I a les plantes –2 i –3 , amb accessos independents de les plantes de servei de Via Pública, es situen respectivament el Dipòsit de Vehicles i l’aparcament públic per als ciutadans, que ja fa temps que funcionen. (avui no visitarem, en fi, espero que el dipòsit de vehicles l’hagin de visitar poques vegades)
:
Molts són els aspectes que es podrien destacar d’aquest edifici, però alguns són especialment significatius.
:
Els 4.700 m2 que, amb les plantes 1 i –1 es destinen als quatre serveis de Via Pública. Donem servei les 24 h els 365 dies de l’any.
:
Els espais destinats als ciutadans, per dos motius: perquè s’han ampliat notablement (recepció, oficines, despatxos, etc.); i perquè s’han pogut crear espais d’atenció específica que permeten donar la màxima garantia, qualitat i personalització en el servei (sales de visita, d’actes, de recepció de denúncies, d’atenció a les víctimes de violència domèstica, de custòdia de persones i objectes, etc.)
:
L’equipament tecnològic de l’edifici (avui les millors eines per a la seguretat i la mobilitat són la informació, no ho dubtin):
· Sistemes de vigilància i control d’accessos
· Sistemes de video-vigilància a la ciutat
· Sistemes de control del trànsit
· Sistemes de comunicació i coordinació operativa
:
L’equipament és al servei de la coordinació de tots els agents que vetllen per la seguretat, tant prevenivament com pal·liativament, quan s’ha d’actuar
· Cossos policials (MMEE, CNP, Guàrdia Civil)
· Bombers
· Associacions de Defensa Forestal
· Creu Roja
· etcètera
:
Perquè avui els problemes de la seguretat i la mobilitat són molt complexos, i necessiten que tots, tota la complexitat d’agents i d’administracions, ens hi posem, perquè, això sí, els ciutadans ens demanen una única resposta a cada problema. Exemple: acabem de sigar un conveni de delegació de competències sobre el control d’activitats de l’oci: la generalitat confia en la responsabilitat de l’Ajuntament (gràcies) i l’Ajuntament vetllarà per la tranquil·litat, especialment de les nostres nits.
:
Finalment, però, tant l’edifici com el seu equipament són únicament eines per al funcionament d’una organització, que han aquest canvi d’ubicació ha millor sense dubte la seva capacitat de treball i servei als ciutadans.
:
Pensem que el volum de necessitats d’una ciutat amb 116.000 habitants, 65.000 vehicles censats (més el parc mòbil flotant) i una activitat comercial i lúdica creixent, són enormes. I que aquestes necessitats, quan es tracta de qüestions com la seguretat o la mobilitat, són considerades com prioritàries i urgents pels ciutadans.
:
La mena de temes que tractem aquí són dels més sensibles, ho sabem molt bé tant el meu company Fermí Manchado, regidor de Mobilitat, com jo mateix. :
:
La seguretat, que ens permet gaudir amb llibertat de l’espai públic i de la vida en comú.
:
La mobilitat, la fluïdesa de la qual és bàsica per a l’activitat econòmica i ciutadana, i per les relacions socials.
:
Per tant els serveis de via pública estan obligats a treballar molt i molt ràpid. I aquest edifici, sense dubte, ajudarà a fer-ho possible, perquè ha estat dissenyat i realitzat pensant en aquest objectiu.
:
Agraïments
Tant en els que han participat del disseny (de les funcions i de l’espai) com els que ho han executat (personal municipal i empreses externes), així com els que han fet possible un trasllat exemplar, que no ha afectat substancialment el servei que es dóna als ciutadans. I també a tots vostès, per la paciència en les obres. A tots, moltíssimes gràcies.