dimecres, de setembre 08, 2010

Mostrar i amagar el cos

El passat 22 d'agost, La Vanguardia publicava un article del profesor Alfons Puigarnau que oferia un enfoc absolutament diferent de l'habitual a l'hora de parlar del burca. Un enfoc, diem-ne, antropològic o estètic, sobre el paper que assignem al cos a l'Orient i a l'Occident. Donant per fet que el fenomen de la secularització ha arribat al cos, de manera que dificultem el següent procés:
:
Todo cuerpo humano se identifica hacia afuera; pero fundamentalmente se experimenta hacia adentro. Posiblemente, la identidad corporal es exteriorizada como consecuencia de un sentimiento íntimo, no visible, que experimenta la persona ante sí misma y que eventualmente manifiesta. La estética corporal bascula entre un esconderse y un mostrarse. Es un resquicio abierto entre la afirmación de una intimidad pudorosa y la negación impúdica del escaparatismo.
:
Així, la dona que tapa el cos evita mostrar-lo al que el desitja sense legitimitat, alhora de evita la seva realització personal. Alhora, la qui el mostra nu, sembla mutilada de la seva intimitat: "Al explicitarlo casi todo, poco queda para una comunicación más profunda", de manera que la intimitat "queda eclipsada por la propia presencia corporal" (vegeu Monzó, també).
:
De tota manera, diu l'autor, professor d'Estètica i Teoria de les Arts a la UIC, "algo de sagrado tiene esta conexión entre mostrar i esconder", com si fos un dels jocs del Barroc, on l'art es mostra tapant (la nuesa dels blancs de Zurbarán, per exemple) o s'amaga mostrant, molts cops. De manera que "el oriental burka (que enseña lo físico y esconde lo anímico) y el occidental desnudismo (que muetsra lo físico y esconde lo íntimo) se deban a la progresiva secularización del cuerpo. Ese mismo que en oriente de desacraliza negándose y en Occidente de seculariza mostrándose", diu.
: