dissabte, de gener 25, 2025

Quan la processó va per fora


(Text de la meva intervenció a l'acte institucional d’obertura del 75 aniversari de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa de Reus)

                  El Círcol de Reus, 25 de gener del 2024



 [Salutacions]

Ilma. Sra. Sandra Guaita, alcaldessa de Reus;  Excm. i Rvdm. Mons. Joan Planellas, Arquebisbe de Tarragona, Excma. Sra. Noemí Llauradó, presidenta de la Diputació de Tarragona, Jaume Piñol, President de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa de Reus Sres. i Srs. regidors, Sres. i Srs., amics i amigues.

 

I.                    Entranyable

Quan algú en veu un altre pel carrer i li diu que el veu bé (cosa que vol dir que no l’hi hauria de veure) l’altre potser li dirà que “la processó va per dins”. És una expressió molt gràfica, una metàfora molt exacta. Parla de les preocupacions que van donant voltes i voltes, amb paciència i constància, i no s’exterioritzen mai. Preocupacions que van més enllà d’un maldecap i que afecten directament les entranyes. Els científics en diuen l’eix intestí-cervell. Cada vegada més s’estudia la connexió entre el sistema nerviós dels dos òrgans i ara fa poc s’ha demostrat que té una relació directa en el desenvolupament de malalties com la depressió o l’ansietat. El lloc més llarg per fer una processó, dins nostre, segurament seria l’intestí. També ens bull el cap quan estimem, però on sembla que atresorem les coses “entranyables” i on ens surten les pessigolles és dins d’aquest sistema que converteix l’aliment en energia. La processó va per dins, sí, però també hi reposen l’amor i el consol.

Consol, Misericòrdia, Angoixa, Soledat o Amargura. Esperança, també. Els noms de les advocacions de la Mare de Déu que surten per Setmana Santa semblen un quadre de serveis d’un psicoterapeuta. Són les processons que van per dins de les societats modernes i la feina del terapeuta, més difícil del que sembla, és treure-les a fora per poder-les tractar i, si s’escau, curar. Fer que es manifestin com a objecte i no tan sols com a part del subjecte.

Totes les cosmogonies religioses, vistes des d’avui, tenen aquest patró: les coses que passen (o ens passen) que són importants i no pertanyen al nostre domini, les hem d’objectivar si cal tractar-hi. Per fer-ho, recorrem al llenguatge, que és la manera com els humans ens enfrontem a la realitat. En aquest cas, sobretot el llenguatge simbòlic. Una objectivació que tant és si recau en personatges històrics o “de ficció”, com en diem ara, perquè tots dos remeten a la realitat (la realitat que no veiem). El mal, o els mals, en forma de dimoni o de dimonis. El bé suprem, precisament perquè és suprem, en una forma gairebé indefinible (perquè la forma ja limita) de Déu. Entremig, tot el que vulgueu: àngels i esperits, sants i pecadors. I tots generant una història, un relat, que acaba sent una al·legoria del sentit. Per saber què hi fem, a la vida, i per actuar en conseqüència, els éssers humans recorrem a relats i personatges i a rituals que ens permeten entrar en aquesta història també com a personatges.

Els relats religiosos no són contes, o cròniques, que van passar fa temps (“hi havia una vegada...”). Expliquen la nostra vida i intenten donar-nos pistes als despistats. I, respecte a l’essencial de la vida, despistats més o menys ho estem tots.

 

II.                  Els carrers seran sempre nostres

En el cas de les processons, a més d’aquest vessant diguem-ne “interior”, individual, del que parlaré al final té una dimensió col·lectiva innegable. No és només que el que tenim dins surt fora, és que surt al carrer. Tot l’aparat al voltant de les processons de Setmana Santa que ha perdurat fins avui, i que per molts anys, és inconcebible sense un entorn urbà. Recorre els centres de les nostres ciutats però també els barris, vells o no tan vells, que els envolten. Trepitgen llambordes i asfalt. Passen pel fil conductor de la complexitat urbana. Recorren les venes dels veïnats. Passen per les portes de ciutadans i famílies, gent de tota mena. Passen per davant de comerços i de les finestres de despatxos més concorreguts o els llits més íntims. Fan el mateix recorregut que fem per anar a treballar, per anar a l’escola o l’institut, per passejar o per conspirar. Ocupen els carrers com els ocupen (excessivament) els cotxes, però també com se l’ocupa amb manifestacions i protestes.

Tenim a dins el que hi ha entrat a través dels sentits: ens arriba ben endins el que ens indigna i el que ens entendreix. El que ens importa. Però, si ens importa, no s’hi queda gaire, a dins: fuig enfora. Si ens indigna la injustícia treballarem per la justícia. Si ens entendreix el que pot arribar a fer l’amistat o la cooperació, les engrandirem. Tot el que entra, i és important, si no volem que “la processó vagi per dins” ha de sortir en coherència. Aquesta és també una gran lliçó del pas pausat però constant de les processons.

Quan algú diu que “els carrers seran sempre nostres”, afirmació que comparteixo, em pregunto, però, qui són aquests “nostres”. També en això les processons ens ho responen amb fets. Els “nostres” ho som tots. Els que aguanten i els que acompanyen. Els que desfilen i els que miren. Els religiosos i els laics. M’atreviria a dir que els creients i els no creients (per això tenim avui aquí l’alcaldessa, que els representa tots). I m’atreviria a dir, també, que simbòlicament almenys, és un “nosaltres” que suma el que arreplega pel carrer: tothom qui hi trobem. Els que ens cauen malament o els que venen d’altres terres i costums. Allò que en diem “els altres”. Fem un nosaltres que suma el nos i els altres. No que separa els nos dels altres. Els suma sense dissoldre’ls: jo seré jo i l’altre, l’altre. En llatí, “altre” es pot traduir per “alien” o “alter”. Bé, doncs hauré fet l’esforç de veure en l’altre no l’alien (és a dir, algú aliè) sinó l’alter (és a dir, el que té importància per ell mateix i em descentra). I els suma, els nos i els altres,  perquè tenen en comú el que s’hi representa, el focus sobre les víctimes, sobre la violència cap els innocents, sobre els costos de la lluita per la justícia, sobre les penes i les esperances de la nostra vida, també ho compartim.

 

III.                A dins o fora

Avui comencem la commemoració dels primers 75 anys de l’Agrupació d’Associacions de Setmana Santa de Reus. Als anys cinquanta, passats ja els duríssims anys de la postguerra, coincidint amb el pacte del règim amb els EUA en plena Guerra Freda i poc abans dels plans d’establització econòmica del franquisme i de l’esperit que portarà al Concili Vaticà II, que vindria uns quants lustres més tard, el país viu una revifalla de la pietat catòlica. A Reus, una de les manifestacions d’aquest fenomen es tradueix en un increment de la participació a les processons de Setmana Santa, en una ciutat que en té moltes. És aquest el context en el que neix aquesta Agrupació. Però el país ha canviat molt i l’entitat i les respectives confraries n’han estat testimonis. Més o menys a l’època del Concili (o del maig francès, o de la popularització de la televisió) i fins als anys vuitanta, ja en època democràtica, per exemple, vivim una davallada d’aquestes manifestacions de pietat popular, que s’ha anat reprenent amb la força d’altres generacions que l’han anat actualitzant i enfortint. Val la pena destacar-ho i agrair-los-hi.

També la qüestió religiosa en general ha fet un canvi important, no només al nostre país. Amb llums i ombres. El més important, el pas d’un règim dictatorial i nacional catòlic a un règim de llibertats. També el pas d’una església identificada amb el règim sorgit del bàndol victoriós d’una guerra mortífera a una església plenament identificada amb la lluita per la llibertat i la democràcia, amb testimonis memorables al servei del país i dels més desvalguts. Hem passat d’un entorn ple de simbologia cristiana, potser en excés, a una secularització galopant que toca l’alta banda del pèndol. D’una fe que es transmet principalment per via cultural i familiar a una fe que cada vegada més serà una opció personal. I han anat apareixent altres religions i creences, que han vingut per quedar-s’hi, que representen tot un repte per la societat plural i oberta que avui és Catalunya. Un repte, deixin-m’ho dir, que té també un servidor i el Govern de la Generalitat, que m’ha encarregat que porti els Afers Religiosos.

Però la tradició de les processons de Setmana Santa ve de lluny. Arrelada en antigues confraries de la baixa edat mitjana sorgides inicialment de les reformes dels ordes religiosos i el seu enfortiment en el pas de la societat feudal a la gremial, trobem les primeres dades d’una processó a Reus el 1557, la del Sant Enterrament, per l’aleshores jove confraria de La Sang, fundada dos anys abans. En ple Concili de Trento i, per tant, després de la Reforma protestant i en ple Renaixement. O sigui en temps de crisi i canvi (que són dues paraules que volen dir el mateix). Diuen que les restriccions per a fer determinades celebracions dins de les esglésies impulsen a fer-les al carrer. De nou, de dins a fora. Del temple al carrer. Dels intestins a la pell.

Dins i fora també és el gran debat del pensament occidental. ¿Les coses hi són o només les sentim? ¿Passen o ens passen? ¿Déu, el silenci del qual és sovint tan insuportable, és una realitat externa o una projecció dels nostres anhels? ¿És el déu d’Abraham d’un mandat confiat i inapel·lable o és el dubte de Hamlet? ¿O una de les veus interiors de la “loca república alterada” com qualificava el nostre jo Lope de Vega? ¿Som uns entotsolats abandonats dels déus (Eli, eli, lema sabactani) o encara té sentit la radical alteritat de la creu? Les processons, com veieu, són una cosa molt sèria.

 

IV.                Postmoderns com som

La Modernitat, el súmmum d’aquesta evolució, opta clarament pel subjecte, per la centralitat del jo. Les coses importants, ve a dir, ens passen a nosaltres. Els seus marcs (els fenòmens naturals, la sexualitat, el poder, l’economia, el progrés) poden abordar-se a bastament a través de les lleis científiques que el subjecte és capaç de provar i conèixer. No m’estendré, però el que està ara en crisi (i ja fa anys) és també aquesta Modernitat. Entre d’altres raons, perquè tot “a dins” és inabastable. Els homes i dones que vivim en la postmodernitat, és a dir, nosaltres, descobrim encara la necessitat d’objectivar “el que ens passa” i “el que passa”. I hem trobat en la nostra tradició (entesa la tradició en un sentit ampli i també concret com el cas que ens ocupa) un llenguatge que encara ens diu coses i ens les diu quan activem la imatgeria religiosa al carrer. Potser no totes les que deien als segles XVI, XVII i fins i tot al XX. Però sí algunes d’essencials i altres de noves. D’aquí que avui puguem celebrar aquests 75 anys i em temo que encara força més.

L’home i la dona postmoderns, també, tenen experiència d’objectivació a la cultura popular contemporània. D’aquí, penso, l’èxit de les sagues com El senyor dels Anells, les sèries, les teràpies orientalistes o les cançons pop, on emergeix avui el llenguatge simbòlic; és a dir, on es parla de nosaltres i de la nostra vida de fit a fit. De manera que el relat de la Setmana Santa, la passió, mort i resurrecció de Jesús i la invitació a veure’l com una performance, és per a molts el referent central de la seva vida però per a molts altres un més “al mercat”. Que es pot viure, doncs, en coherència amb la vida creient però també com un “empelt”, amb més o menys força, del conjunt de relats simbòlics. Es pot viure religiosament, culturalment o turísticament. O com una nosa, esclar.

Ara bé, i acabo: en entrar al relat de la Setmana Santa, en reconèixer la realitat que hi ha darrere les figures, és possible també notar el gruix (el temor i la tremolor, en paraules de Kierkegaard) del que s’està anunciant. Veure la figura del mal de fit a fit i parlar-hi, és a dir, treure’l “de dins”, permet a Jesús, al desert, de conjurar els seus mals, de superar-los. Portar o veure portar el Consol, la Misericòrdia, l’Angoixa, la Soledat, l’Amargura o l’Esperança a les espatlles és la mateixa teràpia. Veure Déu masegat, torturat i mort, exactament com tants i tants a la nostra vida i al nostre món, capgira del tot la idea del déu tapa-forats amb la que ens conformem tan sovint. I fa, potser, que capgirem l’ordre amb el qual tractem els qui ens envolten. I trobar-me Déu al meu camí, una oportunitat de passar del jo al tu. I tu i jo, i tots els altres, i tots vostès avui i els que ens esperen als carrers cada dia, som els convidats a la taula parada d’una vida digna i plena per tothom que hi ha al final de la processó.

Moltes gràcies.


BIBLIOGRAFIA

  • -          BAGUNYÀ, Borja: Breu història del mandat (2023). Fragmenta, Barcelona.
  • -          FÀBREGAS, Josep: Setmana Santa a Reus 1557-2023 (2024). Silva. Reus
  • -          FIGUEROLA, Estanislau: Setmana Santa de Reus (2019), edició pròpia, Reus.
  • -          LURI, Gregorio: “La última virtud” a The Objective (2018)