dimarts, de juny 28, 2011

Shakespeare i el profit

Us recomano llegir l'article de la professora Laura Borràs publicada al butlletí digital del Centre d'Estudis Jordi Pujol. Parla sobre el llibre de Martha Nussbaum, professora de dret i ètica a la Universitat de Chicago, Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities (Princeton University Press, 2010), un assaig que acaba de ser traduït al castellà: Sin fines de lucro (Kath Editores, 2011). La tesi central de l'article ve a tomb encara calenta la decisió del nou Govern minoritari de farregar-se el Festival Shakespeare de Mataró, que ha rebut una crítica unànime... excepte del PP. Alguna cosa fa pudor de podrit a Dinamarca.

En aquest cas ve a tomb per la justificació 'economicista' (i segons m'expliquen, incerta) que es fa servir com a excusa. Massa sovint s'usen aquests termes per arraconar les humanitats i la reivindicació de la cultura clàssica o, com en aquest cas, relativa als orígens del teatre modern. Diu Borràs:
Si descuidem les disciplines que no tenen una aplicació directa en els interessos del mercat ens descapitalitzem en termes espirituals, morals. Faig servir la paraula «espiritual» en un sentit ampli i fort. Podem educar, com afirma Nussbaum, per al creixement econòmic o per a l’educació del creixement humà. L’anglès profit («benefici» en un sentit de guany econòmic) no equival al català «profit», que remet a l’avantatge que es treu d’alguna cosa sense que l’associació d’idees crematística sigui immediata. Les humanitats no es mesuren en termes de rendiment econòmic, d’ànim de lucre, sinó per la seva capacitat de desenvolupar el pensament crític, l’anàlisi i comprensió dels fets a partir de la reflexió i l’argumentació. 
Però el cert és que tampoc totes les lectures economicistes han estat contemplades. Una aposta singular, de caràcter estratègic (no pot donar diners ni èxits al principi), lligada a la qualitat, deia molt del paper que Mataró volia jugar en el futur. Que ho eliminin, també.



Publica un comentari a l'entrada