dijous, de juny 30, 2011

Més odi a la xarxa


Lo nuevo, lo inquietante, lo que ahora pongo sobre la mesa es el peso creciente de los mensajes explícitos de odio –utilizo esta palabra con plena conciencia– que pueden encontrarse por internet y las redes sociales. Anteayer, precisamente, la Fiscalía de Barcelona alertó sobre la proliferación de páginas web que incitan al odio contra inmigrantes, judíos, homosexuales u otros colectivos; la Fiscalía hubiera podido hablar también de las agresiones contra los catalanistas y los catalanes en general, hay toneladas en la red. El anonimato y el seudónimo favorecen que los alimentadores de odios se sientan impunes. Los más cobardes, los más crueles y los más fanáticos han encontrado en los laberintos digitales el lugar ideal para tirar la piedra y esconder la mano. Antes, era necesario poner un papel en un sobre y comprar un sello para hacer llegar el mensaje envenenado por correo. Ahora, en cambio, basta con mover los dedos sobre el pequeño teclado de un móvil. Ciertas expresiones que estos días he recibido en el Twitter o algunos comentarios enviados a la edición electrónica de La Vanguardia me hacen pensar que tenemos mucha suerte: individuos que hoy empuñan un iPhone o una BlackBerry para insultar rabiosamente, setenta años atrás habrían empuñado una pistola o un revólver. Servidor de ustedes, y otros columnistas de este diario atacados también por ejercer la libertad de expresión, tendremos que dar las gracias por vivir en el año 2011 y no en 1936 o en 1939.

El odio, aunque sea retórico, no anuncia nada bueno. Por ejemplo, especialmente revelador fue comprobar cómo el hecho de exigir a un profesor y dirigente de una entidad social que aportara pruebas de las graves acusaciones vertidas sobre los Mossos d’Esquadra me convirtió en objetivo destacado de los que tienen que salvarnos queramos o no. Sambenitos de todo color cayeron sobre mi persona, la mayoría emitidos sin nombre ni apellidos. Más que críticos o discrepantes, se trataba de mensajes cargados de exclusión, intolerancia y brutalidad. También ha tenido gracia comprobar cómo algunos, para desfigurar argumentos que no les gustan, consideran que recoger las penosas palabras de ciertos personajes disculpando o relativizando la violencia contra el Parlament y los diputados es hacer listas negras. Uno pensaba –con permiso de losmandarines mejor colocados– que el derecho de cita también se podía aplicar a las frases no inspiradas por la inteligencia.

Francesc Marc Àlvaro, "Odio 2.0" a La Vanguardia, 29,6.2011

[N'he parlat a "Autoritaris ciberllestos" i "L'odi a la xarxa", en aquest bloc]

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Totes les coses, si es prenen sensa mesura poden fer mal.

Si un li diu a un metge que fuma dos cigarretas diaries, una desprès de cada apat, normalment el metge no hi dona importancia. pero si li diu que fuma 40 cigarretas diaries, tothom sap que es questió de temps que en els pulmons del fumador, unes célules decideixin tornar-se dolentes i aviat començaran els sintomes de dolor i tos com a anunci del cancer que s'esta gestant.

Amb l'emigració ha passat quelcom similar. En lloc de fer un proces ordenat, amb contractacions en origen, visats en ordre, control d'estança, etc... s'han fet varies vegades regularitzacions masives i en els darrers anys empadronaments a sac amb independencia del estatus, legal o ilegal, del inmigrant.

Aquesta allau ha estat mal gestionada i uns quants individuus han decidit, al igual que les cel.lules del pulmó del fumador, que ara ja no val el que fins ara valia i que el que ara toca es radicalitzar-se, mostrar odi o votar a PxC.

I que fem nosaltres? En lloc de retirar el tabac, volem fer desapareixer els sintomes! com si el problema de rel no existís.

Amb aquesta estrategia el cancer de l'odi i el racisme, s'extendrà fins que sigui incontrolable i tindrem que patir tots les consequencies.

Evidentment es pot operar per extirpar les cel.lules dolentes, pero ai! si no mes queda una tornarém a començar i ademés, encara no li hem dit al pacient que deixi de fumar. Qualsevol ilegal pot continuar entrant ilegalment al pais, i empadronar-se iniciant aixi un llarg i tortuos camí que conclourá amb una regularització per arrelament.

Sabeu el que li pasa a un ilegal a USA? sabeu el que fan amb els ilegals a Alemania o a Anglaterra? i per aixó son menys democrates que nosaltres o mes racistes que nosaltres? no. Ells es limiten a les dues cigarrets despres del apat: Entrades legals, amb visat en ordre desde la embaixada o consulat d'origen i permis de treball. I si no... un vol de tornada.

Estem pagant les factures de ignorar les directives europeas sobre inmigració. Tenim un cancer, pero si no es fa res amb el motiu que el causa, a la llarga, atacar als fascistes no portará en lloc. La falta d'autentiques mesures de control i de inserció regulades estrictament crearán més i mes fatxes. Ho portem cru.

Espero que els gobernants (sortints i entrants) aprenguin la lliço i sapiguen reconeixer els sintomes, en cas contrari, a la llarga, acabarem tenint PxC fins a la sopa.

D'aquells pols aquesta fang

Anònim ha dit...

Bueno, el otro día, el mismo Álvaro --o Àlvaro, que ahora no sé cómo lo acentúa-- cuando se refería a Ciutadans --en el contexto de que Alicia Sánchez Camacho hubiera ido a la delgación de Enseñanza de la GC para pedir educación bilingüe para sus hijos-- utilizaba la expresión "Ciutadans y otros pantanos" (hablo de memoria, la frase es exacta, pero puedo haberme equivocado en el contexto). Bueno, el odio se lee donde y como se desea leer. En ese estilo alvariano (que por cierto, un lector o lectora muy educado/a le recriminó en un comentario) el desprecio también puede ser una manifestación del odio. Cuando Rubianes hablaba de "la puta España" yo también advertí odio en ese payaso, y también lo vi reflejado en las camisetas de los vuestros. Muchos llevan los calzoncillos cagados --y perdónese la frase un poco escatológica--. Pero no nos vengáis ahora con que los malos son siempre los otros. El problema es que aquí, en Cataluña, el odio siempre es asimétrico: lo cultivamos los conservadores, los españolistas, los que hablamos castellano, los que no nos resignamos a decir amén a todo. Y que conste que Álvaro me parece el mejor analista político que tiene hoy La Vanguardia, y es una persona muy leída y bastante sensata salvo cuando le ruge en el pecho la bestia nacionalista. Pero bueno, léase todo con humor, el gran Ramón de España --se llama así el hombre-- escribió una divertida novela que se llama "El odio, motor del mundo", o algo así.

Ramon Bassas ha dit...

- Anònim 1,
Encara que crec que el que alimenta PxC és una mica més complex que no tan sols la immigració, estic d'acord amb que aquesta s'ha de controlar. El que jo penso ho he publicat fa poc aquí a http://ramonbassas.blogspot.com/2011/05/contra-la-immigracio.html

- Anònim 2,
Sí, l'odi es cou a molts llocs; el problema és que es cou massa.

Anònim ha dit...

el que penses ( t'han dictat?) es el mateix que proclama el partit a madrid.

No es gastant calers a fora com es solventa el tema. Es precissament deixant de gastant-los.

Si per cada inmigrant ilegal, se li descomptes de les subvencions ia judes europees destinades a Marroc o al pais d'origen de torn, el cost directe que significa alimentar, donar servei sanitari i retornar al inmigrant ilegal, ja veuries tu qué ràpid el Rei Mohammed posa fi al colador en que s'han convertit les seves fronteres amb la inestimable cooperació de la seva corruptísima policia de fronteres.

Pere-Màrtir Brasó ha dit...

Anònim-1:
La teva reflexió és interessant. Però m'ha cansat tant de paral.lelisme (fàcil i de moda)amb el càncer. Cansa una mica, sobre tot quan el vius o l'has viscut en l'entorn pròpi. A l'hora de fer metàfores, símils i tal, caldría més imaginació. Per sensibilitat i creativitat.

Ramon Bassas ha dit...

- Anònim
A mi no em dicta res ningú.

- Pere M.
Tens tota la raó