dimecres, de març 12, 2008

Todorov i el 68

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Un altre dels articles pendents per comentar-vos és el que féu Tzvetan Todorov també a El País el passat 24 de febrer. En ell repassa quina ha estat el pitjor llegat del Maig francès, a rel de la pretensió expressada pel president francès Nicolas Sarkozy de "liquidar duna vegada per totes l'herència del 68". Ahir en parlava, també. Tinc la impressió que encara hi ha molta gent ancorada en aquell miratge: no els falta raons, la revolta estudiantil de París fou l'emblema d'un canvi de costums entre la societat industrial de postguerra i la societat de consum prèvia a la crisi del petroli que segurament aportà molts alliberaments.
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La transformación de las relaciones sociales fue espectacular. Se derrumbaron jerarquías rígidas, heredadas del pasado, entre hombres y mujeres, viejos y jóvenes, notables y plebeyos; jerarquías que ya eran injustificables en aquel momento.
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Todorov, però, introdueix dues tesis. Primera, que també el Maig francès va portar noves repressions (tesi que no desenvolupa, per desgràcia). Segona, que l'herència d'aquest impuls, la pitjor almens, l'han recollit els neocon conservadors més que no pas els progres.
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(...) Mientras que en el terreno social soplaban vientos de liberación, los discursos políticos alentaban el dogmatismo y ensalzaban (con frecuencia sin saberlo) la dictadura. Para alguien como yo, que venía de un país del "socialismo real", parecían además descansar sobre una visión de la sociedad totalmente quimérica.

(...) Los programas políticos de los partidos suelen dividirse en dos grandes grupos. Unos prometen la salvación. Consideran que en el mundo terrenal impera el mal y que hay que destruir el mundo y reemplazarlo por otro donde todo funcione mejor. Los otros, se conforman con proponer medidas de adaptación y de acomodamiento. Reconocen que el mundo que nos rodea no es perfecto, por lo que hay que emprender reformas, pero también que debemos rebajar nuestras expectativas.

Los discursos políticos del 68 formaban parte claramente de la primera categoría. (...). Sin embargo, algunos años más tarde, el proyecto de transformación radical y violento de la sociedad ha renacido bajo otra forma, en el seno de una doctrina erróneamente llamada neo-conservadurismo (se trata en realidad de neorevolucionarios). La única diferencia es que, esta vez, no se ha querido salvar al propio país, sino a un país extranjero.

(...) La revolución permanente, ensalzada en el pasado por los izquierdistas de mayo del 68 (aún me acuerdo de los discursos incendiarios que pronunciaba André Glucksmann, jefe de los maoístas, en la facultad de Vincennes) ha cambiado de objeto, pero no de naturaleza: se sigue reclamando la destrucción del enemigo. Y, muchas veces, por parte de los mismos que en 1968.

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Hi estic d'acord. Crec que a Catalunya i Espanya tenim casos molt eloqüents, també. Deixo per un altre dia una part no desenvolupada aquí sobre les noves 'repressions' dels pretesos alliberaments seixantavuitistes: epidèrmics, consumistes, incapaços de la profunditat, devaluadors dels millors llegats, al·lèrgics als sentiments i en perpètua adolescència. Com que tenim tot l'any per commemorar-ne el quarantè aniversari, ja en parlarem. (Jo, ja ho deveu haver entès, literalment i ideològica, vaig néixer el 68... però després; de manera que un amic em diu que sóc un post-progre).
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