

Potser el primer tema a tractar és com es viu avui el fenomen religiós a Catalunya. D'una banda, després d'un ràpid procés de secularització, ens trobem amb una manera de creure molt peculiar, 'hipermoderna', amb paraules del pensador francès Lipovetsky. És a dir: radicalment individual, immersa en una societat de consum que tracta tot com un producte més, amb lligams molt febles que posen en qüestió l'estructura tradicional de les comunitats de creients, etcètera... De l'altra banda, ens trobem amb l'eclosió de fenòmens religiosos nous fruit de la immigració extracomunitària especialment sensible des de fa una dècada ençà. A Mataró mateix, ens trobem amb milers d'africans que tenen l'Islam com a confessió religiosa... però també amb comunitats catòliques o evangèliques de Sud-Amèrica la pràctica religiosa i cultural de les quals és també força allunyada de la catòlica que estem acostumats a veure per aquests varals tota la vida. Tot plegat, amb una desafecció creixent de la societat vers la pràctica religiosa.

La segona qüestió que planteja el llibre té a veure amb la regulació legal i política de la religió al nostre país, un país que es declara 'aconfesisonal' a la Constitució, però que en ella mateixa es garanteix el dret bàsic a la pràctica de la religió i la seva protecció. Repassa també com s'ha anat resolent la interlocució amb les altres confessions religioses, que no tenen el parió jeràrquic de la catòlica, i com s'ha anat adaptant l'Estat al nou mapa de les religions quant a l'ensenyament, als usos, a la pràctica del culte, etc.
En primer lloc, el llibre remet a la importància social de la religió com a estructuradora de la societat. Tant perquè al voltant de les parròquies, per exemple, tradicionalment ha crescut l'associacionisme ciutadà com perquè en elles s'ha anat formant ciutadans compromesos. Tant perquè a partir d'elles s'ha anat configurant força barris del nostre país com perquè des d'elles s'han portat a terme projectes de cohesió importantíssims: de cooperació internacional, de Càritas, de treball amb els immigrants de totes les èpoques, etc...


Per últim, Jordi López defensa que hi ha d'haver una política pública d'afers religiosos, 'visto lo visto'. Una política que, com totes, 'o la fas o te la fan'. Que, com totes, o es pensa abans o només actuarà contra-corrent a la vista de conflictes. I amb això comença el decàleg de propostes, que és el següent.

Segon: L'adaptació del marc normatiu a les realitats actuals. L'autor no descarta la revisió dels Acords amb la Santa Seu, alguns d'ells preconstitucionals, però va molt més enllà per anar aclarint els serrells que, potser amb massa vehemència, van sorgint de tant en tant.
Tercer: Que el govern dels afers religiosos es tracti de forma global, no tan sols des del punt de vista jurídic.
Quart: Que es garanteixi, es promogui i es faciliti la llibertat religiosa, donat que el 'laisser faire' de bona fe ens pot portar al desordre o a l'aparició de fenòmens més perillosos.
Cinquè: Que es cooperi amb les confessions religioses, una mica en la línia de l'anterior.
Sisè: Que s'impulsi la laïcitat positiva i inclusiva que s'ha mencionat abans, assumint el rol públic de les religions i promovent el diàleg.
Setè: La promoció de l'aliança de valors, tant a novell internacional com a nivell local, a la recerca d'aquell comú denominador dels valors cívics de creients i no creients.
Vuitè: El foment els espais de trobada interreligiosa.
Novè: Incorporar la gestió dels valors a l'agenda pública, a la recerca d'un debat polític més centrat en els valors que no pas en els interessos, com sembla que d'altra abnda reclamen els electorats actuals.
I desè: Que aquesta política dels afers religiosos entri a les estructures del Govern.

:
* text del comentari sobre llibres que s'emet demà divendres dia 23 a les 8 del vespre (reemissió dilluns al migdia) a l'espai Creure Avui, de Televisió de Mataró.· Us podeu descarregar el llibre sencer en pdf, aquí.· Vegeu article de Jordi López Camps a revista del Cidob (2006?) La laïcitat necessària.
· Vegeu article de Manuel Valls Laïcitat i estat, a la revista FRC (núm. 12), Fund. Rafael Campalans, 2006.
· Fotos: Universitat de Sevilla, El País, Joan Ribas, Foc Nou i Fundació R. Campalans.
· Notícia de la presentació del llibre, aquí.
2 comentaris:
Gràcies per tocar el tema. Em sembla molt necessari, ara. Ja miraré de fer els deures i de llegir-me el llibre.
Mercè Solé
Mercè
Crec que va la pena, ni que sigui com a punt de partida. S'està parlant de fer una nova Llei de Llibertat Religiosa (en parla el darrer número de 'Vida Nueva') i ja cal que hi anem pensant...
Publica un comentari a l'entrada