dimecres, de març 30, 2011

Unir barris, encara


Un dels objectius més importants de l'urbanisme mataroní en època democràtica, consistia en la tasca d'unir la ciutat 'relligant' (paraula de Manuel Mas) els barris que hi havien sortit com bolets a l'expansió demogràfica dels anys seixanta i setanta. Aquell projecte, culminat de forma magistral per la urbanització de la Via Europa i entorns (any 1996... el de l'aprovació de l'actual Pla General), ha estat un èxit amb tots els sentits. La capacitat d'homogeneïtzar la qualitat urbana i sels seus serveis ha estat, sens dubte, reforçada. I els nous problemes a què s'enfronten aquests barris (immigració, envelliment), serien sens dubte molt menys governables si prèviament no s'haguessin posat les bases urbanístiques que ho resolguessin.

Encara queden algunes peces que, per diferents raons (una d'elles, l'obsolescència més tardana de les activitats que s'hi desenvolupaven) han hagut d'esperar més. Una d'elles és la vinculada a la Carretera de Cirera, on fins fa ben poc hi havia la planta central de la marca Abanderado, ara traslladada en molt bona part al Rengle. El 2006 hi hagué una modificació del Pla General per poder preveure'n el seu desenvolupament i ahir vam presentar el Pla de Millora Urbana.

L'objectiu principal és donar continïtat de trama urbana entre el barri del Camí de la Serra (un dels 'nous') amb el de Cirera (un dels 'antics'... però tots dos de la segona meitat del segle XX) i que combini, per tant, els usos: es manté una activitat econòmica important de caràcter terciari (el 30%), es preveuen zones verdes i equipaments de manera rellevant (un d'ells, l'escola Marta Mata, només pendent de la Generalitat) i també habitatges, bona part dels quals amb règim accessible. També s'ha tiongut en compte la qualitat de l'arquitectura, la dotació d'aparcament (nes 1500 noves places) i alguns canvis de l'entorn, com l'ampliació del CAP del barri, molt a prop.

El projecte tamé preveu reformes importants a dos carrers adjacents. La citada Ctra. de Cirera, que passa de ser un carrer marginal (és a dir, del marge del barri) a un de central, i la Ronda Dr. Ferran, un dels nervis del barri, que també serà arranjada.

Crec que és un molt bon projecte. I un bon símptoma, potser, que s'anima l'activitat. Veurem.
Publica un comentari a l'entrada