dijous, de febrer 14, 2013

Em declaro tonta del cul


Ara fa uns mesos vaig escriure, a la revista El Ciervo [aquí], parlant sobre el tema, que molt poca gent es creu que es pugui fer política sense favoritismes o, parlant clar, sense corrupció. Jo mateix, perdoneu, que vaig ser objecte d'insinuacions greus de tràfic d'influències, sense que cap d'elles acabessin en cap denúncia,  en puc ser l'exemple. Encara avui hi ha qui, no només en tingui algun dubte, de la meva corrupció ontològica, sinó que s'ho cregui "perquè no pot ser de cap altra manera" i, ja sabeu, que "Déu permet que el que no existeix romangui intensament il·luminat" com advertia Pessoa. Fins i tot algun amic periodista va equivocar-se'm d'imputació quan un jutge va decidir, a l'alcalde, a una advocada municipal i a mi, de fer-ho i, després, de desfer-ho. Tot això ho dic per avalar que, sobretot quan has passat per un jutjat, ningú no s'acaba de creure que hi pot haver responsables polítics que no siguin corruptes o, almenys, amb un comportament propici als favoritismes.

Jo, i potser perquè sóc un idiota, però, puc donar fe del comportament correcte dels companys amb qui he compartit aquestes responsabilitats; de manera que no ho trobo tan difícil. Ni heroic. Jo tinc molts defectes i, de fet, complir la llei no ho trobo una virtut. Però sé que és difícil de creure el que dic davant la sensació d'embrutiment total que ofereixen els fets que van descobrint-se cada dia alimentants amb la seva multiplicació mediàtica. 

Així, quan veig reproduïda als mitjans de comunicació una conversa entre dos importants responsables del meu partit, amb càrrecs institucionals d'elecció directa que, a banda de les conseqüències penals que pugui tenir, que no ho sé, exhibeix impunitat davant el compliment de les normes i, també, que s'expressa amb rebuig cap els procediments i les persones, se'm queda la cara de tonto del cul. "Tonta del cul" és com, segons sembla, un dels citats descriu a l'alcaldessa de Montcada i Reixac, quan, abans de rebre les pressumptes pressions a què s'al·ludeix a l'escrit (també sense proves, adverteixo), es mostrava reticent al que li demanaven respecte un procés de contractació.

Em quedaria aquesta cara perquè, precisament a causa de processos de contractació pública de personal, quan era regidor, i per respectar escrupulosament el procediment, he perdut alguna valuosa amistat. Quan, davant drames molt més colpidors que els que pretesament es volia resoldre en aquest cas, davant gent que m'ha demanat feina o perdonar multes o treure'ls un tribut, he hagut d'apel·lar a la necessària rectitud dels procediments davant la cara sovint escèptica, i en alguns casos, desesperada, dels meus interlocutors, sentint com mai els límits del poder.

Però m'estimo més seguir així, amb cara de "tonta del cul", amb el dubte sobre si el que dic és cinisme o simple idiotesa, que no pas cometre la ingenuïtat de creure que el poder no té límits i que, finalment, se't mengi. Com ha passat, i probablement encara ha de passar més, amb aquests dos companys meus que no per això, també ho dic, deixaran de ser-ho. Perquè aleshores els donaré la benvinguda al club dels tontos.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Although you can't go back to any songs, you can skip songs, mark them as ones you like or dislike, and browse the names, bands, and CD the song is on of all the songs that have played already. Perhaps the best thing to do is keep an eye on the promotional deals and be ready to pounce quickly when a suitable one comes up. The Public Radio Tuner from American Public Media may be one of the best radio applications you can get.

Here is my site ... youtube downloader online

Jordi Morrós Ribera ha dit...

No tinc el gust ni l'honor de conèixer al senyor Manuel Bustos, però un amic sabadellenc que em mereix confiança me n'ha explicades unes quantes que són ben dignes d'un polític més aviat "intrigant mafiós" que no pas "tonto" en el sentit que tu utilitzes el terme, ja ens entenem.

Anònim ha dit...

I si ja es coneixien les activitats de "intrigant mafiós" d'aquest paio, com es que ningú va fer res per denunciar-lo al partit? denunciar-lo a les autoritats? per apartar-lo?

Hi han tres tipus de corruptes: El corruptor que es qui posa els calers o el iot o les vacances amb safari inclós. El corrupte, que es qui es deixa atrapar per els cants de sirenes i trenca la llei per afavorir el corruptor. El complice, que son tots aquells que per acció o per inacció, van permetre que alló pases. El amic sabadellenc d'en Jordi cau dintre d'aquesta ultima categoria.

Aquesta setmana, va sortir en un conegut diari una carta al director de un ex regidor que confessava que quan ets a aquest lloc, et venen de tot arreu amb propostes "interesants". Si les rebutjes o no ets "simpatic" amb aquestes empresses, s'inicia una operació de desprestigi contra un. Mentides i Queixes inflades adreçades al les instancies superiors... i com que ningú vol problemes, finalment fins i tot els teus et fan la vida impossible. Així que o et doblegues o acaven amb la teva carrera politica.

A aixó s'ha reduit la politica a ulls dels ciutadans. Carrecs electes per els ciutadans, per representar als ciutadans, que al final representen els interesos de certs proveedors per un benefici personal.

Fins que la propia politica no sigui capaç de legislar com cal per acabar amb totes aquestes practiques d'arrel, i castigar amb penes desproporcionadament dures a totes les parts implicades (i no parlo de posar multes als partits, si no de enviar als responsables a la trena per molt de temps) no es podrà extirpar la lacra de la corrupcio de la vida politica. I per el que sembla, els diferents governs que passen per el congres estan poc interessats en canviar el estatus actual de les lleis.

Així que els que declareu que no vau llepar del pot, el ciutadà de a peu us veu com a mentiders o com el "tonto del cul" perque sembla que tots els demes si que es van posar les botes.

Anònim ha dit...

em deixava la "moraleja".

Si de veritat vau ser "tontos del cul", enhorabona... pero perqué no vau denunciar als corruptors?

Ramon Bassas ha dit...

- Anònim 1,

Ok McK

- Jordi,

Jo em quedo amb la conversa enregistrada; de tota la resta, confio tant amb la seva paraula com amb l'acció de la justícia. I no és retòrica.

- Anònim,

Compte: hi ha unes imputacions però no cap sentència. No anem tan de pressa. Jo, almenys no en tinc cap prova.

respecte el que digué aquest ex regidor, jo, que ho he estat vint anys d'una ciutat que supera els 100 mil habitants, et diré (com dic a l'escrit) que no he estat mai víctima de "propostes interessants". Per això no m'ha calgut denunciar ningú. El que intentava preguntar-me a l'escrit és, precisament, què deuen pensar aquelles persones que els has dit mil i una vegades que el favor que demanaven (que no es pot considerar corrupció) no els el podia fer. La corrupció és una altra cosa, precisament el que fa que aquestes persones de les que parlo puguin pensar que els enganyava.