dijous, de desembre 14, 2017

"España" no és la solució


Que es responsables de l'estratègia electoral del PP no em llegeixin ho trobo normal. Que no em facin cas, perfectament comprensible. Però que reiterin el mateix error que fa dos anys al seu eslògan de campanya ja em sembla més rocambolesc. M'explico: a la campanya de les eleccions generals de finals de 2015, la versió en català del seu lema de campanya era "España amb seny". Jo vaig fer-ne un escrit, aquí, per advertir que aquesta ocurrència alimenta directament els tòpics majoritaris al món independentista sobre el PP, i de retruc sobre la seva idea d'Espanya. Bé, doncs hi han tornat. En aquestes eleccions, amb el candidat Xavier Garcia Albiol al capdavant per segona vegada, l'eslògan triat diu "España és la solució". España, sempre; però Espanya, enlloc.

He rellegit, doncs, el que vaig escriure i m'ha esglaiat una mica veure que els arguments podrien ser avui exactament els mateixos. El que hi criticava no era la seva aposta política. No és la meva, però l'entenc, sé que representen un bon nombre de catalans (malgrat que les enquestes aventuren un trasvàs de vot a Ciutadans) i la idea hi està ben representada. El que critico és que juguin al mateix marc que els seus adversaris independentistes, és a dir, a considerar Espanya com a no-catalanitzable, com a aliena a la nostra llengua i cultura. Jugant en aquest marc, reforcen els qui volen veure Espanya, de iure, com un lloc impropi, tractant-lo així de facto.

Per acabar, com que avui em sento esplèndid, m'autocito repetint el mateix final que vaig escriure fa dos anys: "Als que volem que el català sigui una llengua tan normal com ja és, perfectament útil per qualsevol circumstància i ocasió, ens dona la sensació que uns i altres es retroalimenten. Que, de fet, practiquen exactament el mateix. I, estirant una mica l'argument, veiem dolorosament com es confirmen els nostres pitjors auguris: a més independentisme, menys nació i més enfortiment de l'eix espanyolista a Catalunya."