dijous, d’abril 08, 2010

Còmic+Bíblia+iPhone = èxit segur

José Antonio Millán, expert en la lectura i en els nous suports editorials, explicava fa uns dies a El País les claus de l'èxit del llibre Descobrim la Bíblia, editat per BCN Multimèdia i dibuixat per Picanyol, en la seva edició per iPhone. Millán destaca, d'una banda, la pròpia manera de ser de l'iPhone que, pensat per descarregar imatges i aplicacions d'oci que en continguin, ha estat aprofitada per diaris i editorials per vendre els seus productes, veient l'alta resolució per la lectura. Anant un pèl més enllà, s'ha vist com el còmic suporta molt bé aquest canvi de suport tecnològic. La versatilitat de l'iPod, i l'enorme capacitat per anar més enllà del que fou dissenyat, aventura també quin pot ser el format d'èxit on s'acabin instal·lant els propers anys els nostres telèfons o PC portàtils.
:
El fet que la Bíblia estigui editada per aqustes aplicacions en set llengües, ha multiplicat també les seves descàrregues, fent que se situï com a un dels llibres més descarregats. De fet, ja és la Bíblia (nom que ve de la paraula grega de 'llibre') el més editat mai, oi? Faig notar aquí, a més, un parell de qüestions. Una, l'enorme interès que té el relat bíblic entre els que compartim la cultura occidental, mal que pesi; i, a més, la capacitat que té d'adaptar-se a nous formats de comunicació (a l'Edat Mitjana era en retaules). Dues, les possibilitats catequètiques que s'obren per a infants i adolescents, on hi ha una sequedat de recursos útils o atractius, o simplement que arribin a interessar una miqueta a nois que creixen en un món empantallat.
:
Finalment, l'autor creu que hi pot haver llarga vida a un gènere, el del còmic, que semblava liquidat a favor d'altres elements més 'cinematogràfics' en l'evolució actual del tractament de les imatges. "La lectura discurre en suaves barridos y aproximaciones a imágenes y textos a demanda sucesiva del lector, o al tempo que éste marque... En la pantalla del móvil está surgiendo un nuevo negocio: los cómics se venden por entregas a precios que oscilan entre 0,6 y 4 euros. De esta forma sus editores perciben al final más que por la venta de la obra en papel", revela Millán. I ens deixa al seu bloc un apunt de les fonts que ha utilitzat i aquest clar exemple en vídeo:


: