divendres, d’abril 09, 2010

Impuls a les infrastructures

:
Hi ha tantes coses, aquests dies a la vida política espanyola (secció successos) que potser passa per alt l'ambiciós pla d'infrastructures del Govern espanyol. De fet, en els darrers 6 anys, l'Executiu de Zapatero ha invertit més de 90.000 milions d'euros en infrastructures de transport.Amb més de 14.000 km., Espanya ja és avui la segona xarxa viària europea, darrera d'Alemanya i n'arribarà a ser la primera aquest 2010. En ferrocarril, amb 1.600 km. de servei, és també la segona xarxa després de França i serà també la primera el 2011. Té 2 dels majors 10 aerports europeus i tres dels ports.
:
En aquest context, presentava el Govern aquesta setmana un pla de col·laboració público-privada que requerirà una inversió de 17.000 milions d'euros més, a licitar entre aquest i l'any que ve, amb l'objectiu de crear riquesa i ocupació. El 70% de les inversions serà en ferrocarrils (alta velocitat. rodalies i mercaderies) i el 30% en noves carreteres.
:
La novetat és que el finançament d'aquestes obres es produeix en col·laboració amb la iniciativa privada, que avança les inversions i són sufragades amb quotes els anys propers, a partir del 2014, que són quan entraran en funcionament la majoria. Tot un exemple de política ambiciosa en temps de crisi, que en cap cas privatitza les infrastructures, i que compta amb crèdits i avals del Banc Europeu d'Inversions, entre d'altres.
:
Així es pot portar a terme una forta injecció d'inversions sense afectar els objectius quant a dèficit públic, ajudant a la reactivació econòmica. A més, les inversions d'ADIF (trens) no afecten al còmput del dèficit en tractar-se d'una empresa pública amb ingressos propis.
: