dimarts, de novembre 09, 2004

Educació viària

Amb motiu de la signatura, avui, d'un conveni amb la Fundació Mapfre, de recolzament als cursos d'Educació Viària de l'Ajuntament, em sembla que he fotut una xapa increïble als pobres periodistes que venien a per la foto...
:
Aquí teniu l'esquema de la meva intervenció a la roda de premsa, emmarcada en els actes de la Setmana a per la Mobilitat Sostenible i Segura a Mataró.

mapfre
En fi, ja veieu la cara que feien els pobres de Mapfre quan els fotia el rotllo. Foto: Sergio Ruiz.

1. El Pla de Salut de l'Ajuntament (2003) diu que el primer objectiu és la lluita contra els accidents de trànsit.
  • L'OMS preveu un creixement de la mortalitat en un 60% el 2020
  • Cada any es moren 1'2 milions de persones en accidents de trànsit
  • És la primera causa de mortalitat en països desenvolupats
  • És la primera causa de mortalitat en les persones de 18 a 25 anys

2. Breu rapport de l'accidentalitat a Mataró:

  • 635 víctimes el 2003 (incr. 11%)
  • 2004, previsió reducció 17%
  • 25% de les víctimes són menors de 17 anys.
  • 46% de les víctimes són menors de 22 anys.

3. Característiques

  • Pràcticament inexistència de punts negres en el mapa d'accidents
  • Causes: infracció normes / distracció - cansament / excés velocitat
  • Quan? Sobretot divendres i dissabtes nit
  • Prototipus: jove i amb ciclomotor
  • Controls trànsit (2003): 12,2% positius en alcohol (3116) / 13,1 % positius en velocitat (39150)
  • Poca predisposició d'alguns: 1673 denúncies per maca de permís o licència / 1065 denúncies per manca d'assegurança, 1084 denúncies per manca de control ITV.

4. Les respostes / les solucions:

  • Usos alternatius del transport (el risc d'accidentalitat en el bus és 10 vegades el del cotxe, en el tren ho és de 3 a 7 vegades)
  • Sancions (de 300 a 600 €; retirades de carnet, som el municipi amb més per habitant)
  • Sessions alternatives per denúncies de sancions lleus (a Mataró, des de 1999): 2003, 107 cursos, 2616 assistents (incr. 30%); previsió 2004, 109 cursos, 3000 assistents (incr. 11'7%)
  • Prevenció: educació viària d'infants i joves: 2003: 6377 assistents, 127 cursos; enguany, 10 centres de secundària i 25 de primària.

5. Per què educació viària?

  • Perquè contribueix a l'aprenentatge de les normes, a l'educació sobre els límits (a mé spossibilitats, més necessitat d'educar-nos-hi per gaudir-ne amb més llibertat)
  • Perquè contribueix al civisme dels ciutadans (agents actius: família i escola)
  • Compte: l'escola no és un contenidor
  • L'escola reclama aquesta mena d'educació
  • Continuïtat (intensiu des de primària a secundària)

6. Per què un conveni amb Mapfre?

  • Perquè cada vegada som més els interessats en el tema (societat civil, escoles, famílies, administració, companyies asseguradores....)
  • Perquè és un problema moral: No podem permetre la sagnia dels nostres joves, ni els 40 mil morts anuals a la UE (4 mil a Espanya, el 2n del rànquing, 600 a Catalunya)
  • Perquè és un problema social: uns 2 milions de ferita nauals a la UE (només 1 de cada 3 reincideixen en 6 mesos)
  • Perquè és un problema econòmic: D'aquí la implicació de les asseguradores. El Parlament Europeu fixa les pèrdues en 45 mil milions d'€ anuals en accidents, amb uns costos indirectes afegits d'uns 160 milions; total, un 2% del PIB de la UE (segons l'OMS)