dimecres, de març 28, 2007

Locomotora i patrimoni

nom Els regidors Vilert i Graupera, l'Alcalde Baron i la regidora Cuscó. Foto: Romuald Gallofré (capgros.com).

La ubicació d’una gran Locomotora Comercial a Mataró (al carrer Biada cantonada amb Ronda Prim) que impulsi la nostra economia, d’acord amb el planejament comercial que hem consensuat els agents polítics, econòmics i socials, és una gran prioritat per a la ciutat. La descatalogació patrimonial de la nau que ara hi ha (catalogada durant el període de govern monocolor socialista junt amb altres peces pel seu conjunt i no per les seves característiques particulars) i el seu futur enderroc es plantejaven per no haver trobat, fins avui, cap alternativa viable per a la seva conservació. Però no n’era pas l’objectiu.
:
Els canvis en el planejament urbanístic dels entorns que hem acordat les darreres setmanes ens permeten recuperar alguna alternativa que, sense tocar ni un milímetre els objectius plantejats, permetin trobar una solució satisfactòria per tothom. En aquest marc, aquí teniu un esquema dels compromisos que avui ha fet públics el Govern en una roda de premsa (vegeu foto) i que tenen aquestes tres parts:

1. Celebrar que finalment El Corte Inglés (ECI) hagi decidit instal·lar-se a Mataró. És una gran notícia i que no té marxa enrere.

  • Creixement fins a 3,5% més del PIB (creixement d’un 12% de vendes al conjunt de la ciutat) vs. decreixement (perdem un 8% de vendes comercials a Mataró) si s’instal·la en una altra ciutat metropolitana o propera (precedent Pryca que va anar a Cabrera de Mar els anys setanta)
  • Creació neta de 1000 llocs de treball directes i indirectes
  • Mataró, gran nucli d’atracció i dinamització comercial
    Es confirma que en aquella pastilla no es pot conservar l’antiga fàbrica Fàbregas i de Caralt (F&C)

2. Modificar el planejament dels entorns del carrer Biada (és a dir, tot excepte la pastilla de ECI), d’acord amb les al·legacions presentades.

  • Segregació entre la part de damunt del carrer Biada (sense activitat industrial i amb necessitat d’obtenir equipament x una escola) i la part on hi ha activitat
  • Es prossegueix amb els canvis a la primera part, es reestudia tota de la resta
  • En el marc d’aquest reestudi es recupera una alternativa com a hipòtesi: El trasllat de F&C

3. S’encarrega a PUMSA (administració actuant per delegació) que estudiï la viabilitat d’aquesta proposta alternativa.

  • Des del punt de vista econòmic, urbanístic, patrimonial i tècnic.
  • En el cas que sigui possible, es prendrà opció per aquesta via
  • Som sensibles a les demandes de preservació del patrimoni, en les que coincidim força.
  • L’objectiu era ECI i no tirar a terra F&C. Ara tenim l’oportunitat d’obtenir les dues coses.
  • Així, entra en coherència amb la línia de recuperació del patrimoni mataroní que ha emprès aquest Govern
    · Obres a Nau Gaudí
    · Projecte a Can Marfà
    · Projecte i actuació a l’Escorxador (ja es pot veure escola Els Menuts)
    · Projectes a Can Fàbregas (paper) i Can Fontdevila i Torres per escoles
    · Projecte a Cabot i Barba per usos cívics
    · Projecte a Nau Minguell (catalogada fa poc)
    · Projecte a Can Martorell i Batlle per hbitatges
    · Actuació a Capella de l’Hospital
    · Actuació al Convent de Sant Josep
    · Actuació a vil·la romana a Rocafonda
    · Projecte a Vapor Gordils
    · Obres a Cafè de Mar
    · Projecte forn de ceràmica Muralla Presó
    · Projecte per rehabilitar Can Sisternes
    · Projecte a Llar Cabanellas per usos sòcio-sanitaris
    · Etc...

En aquest procés, no se'ns escapa certa actitud oportunista de CiU que va estar d'acord amb la ubicació i amb la descatalogació, fins que, a darrera hora, el seu candidat (veí del Pryca) decideix oposar-s’hi i sumar-se corre-cuita a una manifestació per intentar treure'n rèdit polític. Fins ara no ha presentat cap proposta. De fet, a cada problema, el candidat de CiU ha plantejat un nou problema. I mentre es manifestava, el Govern buscava una solució.

:

Publica un comentari a l'entrada