dijous, de març 29, 2007

Darrere de les coses *

nom
:
Darrere de les coses *
:
nom nom Dues de les peces exposades
:
"I aquest noi, quines intencions porta?" diria una mare una mica antiquada a l'adolescent enamorada, que no n'entendria els motius. Aquesta actitud de desconfiança, de sospita, recau també sobre l'art contemporani i, de fet, aquest hi correspon. Algunes respostes podem trobar en les dues mostres que s'exposen conjuntament a Can Palauet de nous creadors visuals i de la literatura, produïdes per centres de Vic, Girona i Figueres. Respostes, doncs, en forma de creació, però també d'explicació. Hi ha moltes ganes quasi de justificar-se, com si, d'entrada, vulguéssim evitar el vertigen de no entendre res. Xavier Escribà (1969), que aporta tres peces anomenades "De la Bella i la Bèstia" ho diu molt clar en la seva justificació: "Vull conèixer i fer conèixer què hi ha darrere de les coses", mentre va escapçant les successives pàtines que ha juxtaposat sobre la tela en talls que van prenent la forma d'un espiral. Un desig, el de conèixer, i el trajecte de l'espiral, com el coneixement que mai no serà complert, que sempre girarà. Al davant, Laura Ginès (1975), en la vídeo-instal·lació "Música per a perplexes" sembla enyorar aquest impuls del coneixement que la il·lustració va significar amb els seus cànons, en aquest cas, el musical, acompanyat de peces des de Bach (1708) a Ligety (1947). Destaquen també dues peces més, quasi reportatges fotogràfics, un altre gènere de recerca per a esperits diem-ne neo-racionalistes. La d'Alícia Lamarca "En Berlín ya no se muere por amor", que ens acosta al món de la vida d'un afectat per la sida. I la d'Eduard Falces, "Electrofotografies", que ens proposa una successió d'imatges de contrast d'aspectes quotidians de la nostra societat contemporània que, bo i la diferència d'espècies, de cultures o d'espais, responen a paràmetres similars. La mare no patirà, ara, potser amb tantes explicacions correm el risc de desenamorar-nos.
  • * Aquest comentari es va publicar a la revista Valors, l'abril de 2004, i crec que no l'havia transcrit encara en aquest bloc
  • "Thambos 5" i "Transart 4" exposicions col.lectives, Can Palauet (C. Palau 32, Mataró), van exposar-se fins el 9 de maig de 2004.

: