dissabte, de desembre 29, 2007

Cada pirata rondina

Creure en Eric Hobsbawm
:
Quan, mig en conya, Jordi Serrano deia fa mesos que dubta tant de Déu, com de Gran Arquitecte (ara seria el Gran Informàtic, riu), com de tot l'incomprensible Origen o Destí trasncendent, i diu que, en canvi, creu en el déu que és Eric Hobsbawm, a banda d'una bonica broma és una manera d'acostar-se al que creiem els cristians (almenys en teoria). Déu, o és concret, o és una persona, o ho són totes, o no sé si val la pena que sigui. Això també és Nadal.
:
Versos de Nadal - VI
:
:
Tota la mar, ben endins, ben endins,
......té un cor ombrívol, ombrívol.
El peixarrot menja els peixos mesquins;
és un engany la dolçor dels delfins
i la sirena de càntic planyívol.
Tota la mar, ben endins, ben endins,
......té un cor ombrívol, ombrívol.
:
Diuen els savis que al mig de la mar
......hi ha una illa blanca, ben blanca;
i si hi anéssiu avui, per atzar,
hi trobaríeu per única llar
un trist cobert foradat, sense tanca.
Diuen els savis que al mig de la mar
......hi ha una illa blanca, ben blanca.
:
Entre la neu hi floreixen les flors;
......l'aire és ple d'ales i d'ales;
sota el cobert hi ha la Dama i l'Espòs
i un infantó que hi és nat sense plors:
juga amb ocells i amanyaga primales.
Entre la neu hi floreixen les flors;
......l'aire és ple d'ales i d'ales.
:
Hi van amb barques que el temps ennegrí,
......pobres pescaires, pescaires.
Donen el peix que la xarxa collí;
el peix d'argent, de maragda i robí.
La xarxa és vella: perxò no són gaires.
Hi van amb barques que el temps ennegrí,
......pobres pescaires, pescaires.
:
Tres naus molt belles hi van d'Orient
......amb neu a tofes, a tofes.
A cada una hi ha un Rei molt vistent,
i cada Rei portara un bell present.
Fan tot de llum el velam i les cofes.
Tres naus molt belles hi van d'Orient
......amb neu a tofes, a tofes.
:
El peix petit riu al fons de la mar,
......i per l'airet la gavina.
Cada penyal té un estel, com a far;
cada pirata, pensant en la llar,
d'una manera enternida rondina.
El peix petit riu al fons de la mar,
......i per l'airet la gavina.

:
Josep Carner, "Balada de Nadal per a cantar-la els pirates de la mar", a L'oreig entre les canyes (ed. Jaume Coll), Ed. 62, Barcelona, 2006, 53-54

Il·lustració: Miquel Barceló, Detall de la Capella de Sant Pere, a la Catedral de Mallorca.
:

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola, Ramon,

Perdona'm si amb la meva ignorància t'he ofès; no era aquesta la meva intenció. Malgrat tenir el doble de la teva edad més 10 anys, o potser per tenir tants anys de més, internet encara em ve gran. Molts petits detalls m'escapen, com va ser , al llegir el teu bon any! no se m'acudís res més que preguntar-te qui eres, quan podia saber-ho ràpidament , com m'ha fet adonar-me'n en Silveri un habitual comentarista en el meu bloc

Admiro els polítics que fan política, encara que més d'un fa només partidisme.

Si ho comento aquí, a "cada pirata rondina". és que no he sabut trobar una altra manera.
P.G.

Ramon Bassas ha dit...

P.G.
No que m'has ofès gens, ni molt menys. Et vaig desitjar el nadal en tant que company de blocsfera, a la que consulto a vegades algunes novetats.
Pots escriure'm quan vulguis, bé en un comentari o bé clicant a la barra del costat on diu 'escriu-me', a l'apartat 'sobre mi', i s'obrirà el teu programa de correu (si tot va bé).
Una abraçada,

Anònim ha dit...

Bon dia! estava voltant pels blocs, alguns d'ells els trobo molt interessants altres no tant, i he arribat al teu. M'ha semblat molt bó, amb molts noms recomanats per tú i molt interessants, tornarè a entrar en altre moment.Tambè m'ha fet gràcia que tens en la teva llista un bloc que sempre hem va interesar pels seus comentaris, es tracta de "crim i castig" de "elrojodevictor", ara fa molt de temps que no escriu, en saps els motius?. El trovaba un jove molt interessant. M'agradaria que seguis escribint.

Assumpta Montellà i Carlos ha dit...

Ramon, no se si Hobsbawm és Deu...jo no diria tan però si que és una referència en tots els historiadors. La seva obra "Història del segle XX" és imprescindible si vols entendre moltes notícies i succesos actuals.
I si vols aprofundir més els seus estudis sobre les revolucions és el mestre.
una abraçada

Ramon Bassas ha dit...

- Anònim,
Molt agraït, aquí són sempre benvinguts els comentaris i les lectures. Tens raó i per cert, no n'he parlat amb ell quan l'he vist. Ara mateix li pregunto; tens raó que en Víctor escriu molt bé.

- Assumpta,
Segurament era això el que volia dir en Jordi, però a mi m'ha anat bé per parlar d'una altra cosa: del significat del mot 'déu'.