dimarts, d’octubre 20, 2009

L'avortament i els cristians socialistes

No us semblarà estrany si us dic que comparteixo a fons la visió que els amics de Cristians Socialistes, al PSOE, han fet pública aquest passat diumenge davant la imminent reforma de la Llei de l'Avortament, amb la pretensió d'assolir un consens el més ampli possible sobre el que hi ha en joc, que és molt. El manifest, signat per l'amic Jordi López junt amb Mª José Pereda i Pilar de la Vega, creu que, malgrat fer falta una revisió a fons de l'actual marc jurídic, i sent-ne el projecte de Llei actual un bon punt de partida, alguns aspectes poden millorar moltíssim, com la pretensió que els menors d'edat acudeixin a avortar sense el consentiment patern (això penso jo, vaja). L'escrit, així, reclama una major implicació social en l'acompanyament de les dones que voldran fer aquest pas.
:
Crec que és un bon article, positiu, constructiu, generador de possibles sinèrgies i -especialment.-. curós amb allò que la tradició socialista i la tradició cristiana comparteixen: la seva radical defensa dels més febles.
:
El podeu trobar sencer aquí, però us en deixo alguns fragments. Al final, alguns enllaços relacionats.
:

No se puede descalificar una regulación legal del aborto por considerarlo un asesinato. Es una visión moralizadora que se desentiende de las consecuencias de la prohibición como de los deberes de la ley y del legislador ante una decisión compleja y conflictiva. Tampoco puede negarse la pertinencia de un juicio ético, social y jurídico por considerar que se trata de un asunto que concierne sólo a la mujer.

(...) El Estado tiene deberes éticos y jurídicos para con el feto. Es de humanidad su cuidado y tutela. Es propio de la tradición socialista y humanista proteger al más débil, por lo que debemos defender el bien jurídico constitucionalmente protegido del nasciturus.

(...) El Estado también tiene deberes éticos y jurídicos para con la mujer. Sobre ella recaen en primer término las dificultades sociales, económicas, psicológicas, éticas, y, en su caso, penales.
La mujer no puede reducirse a receptáculo del feto. Es sujeto libre y responsable, cuya libertad y salud deben estar protegidas.
Abortar es una cuestión de conciencia. En el marco que le otorga la ley, 14 semanas, debe ser la embarazada quien tome la decisión.

En cualquier caso, la vida en gestación es una realidad distinta de la mujer gestante. No es ni un órgano propio ni una extremidad. (...) Por cuanto se trata de un ser humano en formación, no puede haber un derecho al aborto.

No hay sólo maternidad, sino también paternidad. Corresponsabilidad. La prevención justificada en casos contra la manipulación o la coacción sobre la mujer en su decisión no puede anular la necesidad de información adecuada, apoyo familiar y social en términos de acompañamiento. (...)

Es necesario desarrollar políticas de investigación y prevención que orienten hacia una sexualidad responsable. La prevención debe hacer frente a la banalización de la sexualidad. También son necesarias políticas educativas, que deben hablar de la sexualidad como placer, pero también como vínculo afectivo; como respeto a la alteridad y dignidad del otro y como control de las propias pulsiones. Y debe avanzarse en el desarrollo de una real protección social a la maternidad.

:

Per saber-ne més:

  • Entrevista a María José Pereda (cadena SER, 18.10.2009)
  • Article d'Andreu Ibarz a CatalunyaReligio.cat (19.10. 2009)
  • Article de Jordi López al seu bloc (19.5.2009)
  • Post meu sobre l'article de J. López i la posició de R. Jáuregui (20.5.2009)
  • Fragment d'un discurs de Barak Obama sobre l'avortament al bloc de Jordi López (21.10.2009), sencer aquí.
  • Post meu sobre un article del jesuïta Juan Masiá (30.6.2009)
  • Post meu sobre el monogràfic de Valors a l'avortament (setbre. 2009) que incliu aquest article de Francesc Grané.
  • Vídeo de TV3 i article posterior a Foc Nou lincats aquí sobre la posició de Teresa Forcades (CatalunyaReligio.cat, octubre 2009)
  • Informe de l'Institut Borja de Bioètica sobre l'embrió humà, resposta d'Andreu Ibarz a CatalunyaReligio.cat i resposta dels bisbes de Catalunya.

: