dilluns, de juny 27, 2005

Touriño | Terricabras | Pedrolo | 'Creure avui'

Touriño, president
:
El el moment d'escriure aquest post sembla que es confirma la victòria del bloc alternatiu sobre el PP, ja que el darrer diputat assolit pel PSdG a la província de Pontevedra no ha pogut ser arrabassat. Per poc, sí, pels pèls, deia, malgrat que en nombre de vots la diferència és més clara i més contundent. Derrotar Fraga, malgrat tot, i, especialment, fer president Emilio Pérez Touriño esdevé una gran notícia per al canvi, possible amb els vots per primera vegada en aquella estimada comunitat. En fi, el blog de Manuel Tordera ens n'informarà puntualment.
:
Dos cursos interessants
:
En Josep Maria Terricabras (que, per cert, demà és a Mataró, bo i que no sé si el podré anar a veure), autor d'un web i un blog molt recomanables, organitza un parell de cursets d'estiu a distància molt interessants. Bé, el primer és Límits i virtuts dels valors tradicionals (La qüestió dels valors en el segle XXI), entre els dies 11 i 28 de juliol, i el propi Terricabras impartirà l'apartat de "La solidaritat", en Joan Corbella, "La felicitat", i en Josep-Maria Esquirol, "La llibertat". El segon curs porta per títol Xoc de civilitzacions? La filosofia política ara, que se celebrarà entre els dies 11 i 22 de juliol, i comptarà amb els professors Marc Dueñas (El sentit del xoc de civilitzacions de Huntington), Joan Vergés (L’altre liberalisme: John Rawls) i Anna Quintanas (L’altermundisme com a alternativa al xoc de civilitzacions). El preu és de 36 € cada un, si bé el segon té un preu reduït pels estudiants de la Universitat de Girona.
:
Viure a la intempèrie
:
Aquest títol de Pedrolo, de 1973, me l'havia deixat l'altre dia, no el recordava, encara que sí el llibre, i crec que l'havia confós, uns dies abans (quan dic "dos contes, un sobre l'altre)". Només afegir que aqusta estructura, és a dir, la partició pel mig de les planes i, des d'un punt de partida, explicar dues històries, dues possibilitats radicals, em va semblar molt original i arriscada. I em va encantar, el llibre (no em consta que romangui al mercat).
:
"Creure avui"
:
Aquest vespre he passat una estona pels locals de la parròquia de Santa Maria, un racó del quals é sun plató de televisió. Allà hi enregistren un digníssim programa religiós que s'emet per Televisió de Mataró els divendres, amb un enginy admirable. Deu ser l'únic programa de la cadena que compta amb teleprompter. Dirigit per Ramon Safont-Tria (que també havia dirigit "Signes del temps", a la televisió catalana, compta amb un planter de voluntaris molt important i que hi dediquen moltes hores. Bé, ja fa un temps (el programa deu portar més de deu anys en antena), una de les col·laboradores, Teresa Bruguera, em va demanar que, de tant en tant (una vegada al trimestre, calculo), hi vagi a comentar un llibre. Ho faig amb molt de gust i ella em fa d eproductora, ves per on. Us he de dir que tinc llibertat absoluta, i sempre trio jo els llibres. A vegades, fins i tot, n'he comentat alguns de no estrictament religiosos, però que em semblaven adequats. Aquesta setmana he comentat el llibre de la Inês Castel-Branco (el comentari el penjaré divendres, el dia que s'emet la meva col·laboració). Per una sèrie de raons que no vénen al cas, tot això ho dic per mostrar el tarannà en què es mou l'Església mataronina (malgrat que té altres coses criticables, i molt), plural i obert, preocupat per la comunicació. I que em permet fer una cosa que m'agrada molt i que tinc poques ocasions de fer.