dimarts, d’agost 31, 2004
Comença el curs polític
dilluns, d’agost 30, 2004
Debat latent a CDC
De moment, Iceta ha obert una pàgina sobre la Constitució europea que dóna força arguments més.
diumenge, d’agost 29, 2004
Trasbals
dissabte, d’agost 28, 2004
"Ama et fac quod vis"
ser primer maniqueu i després escèptic. Tothom
sap que eren paranys de la raó, abans de trobar el tacte
de la gràcia que salva l’home caigut".
divendres, d’agost 27, 2004
Parlar cridant
Enrique Jardiel Poncela, citat a El País, 26.8.2004.
Robatoris, grues i Seamus Heaney
Seria llarg i segurament em deixaria gent si fes una relació de les persones que m’han trucat aquests dies, o m’han enviat e-mails, amb ànims i solidaritat per la tensió dels fets d’aquesta setmana, però val a dir que em sento molt acompanyat i que això val molt la pena, la veritat. A tots ells, gràcies. En tot cas, però, i no és cap tòpic, els únics que ho mereixen són les víctimes, directes o indirectes. En el seu honor i per la nostra dignitat com a societat ens cal a tots extremar els esforços per reparar el que ens sigui possible de reparar.
Rebo el número trimestral de Compartir, la revista de la Fundació Espriu a la qual, quasi per casualitat, em vaig subscriure fa set anys i que, malgrat que tracta fonamentalment els temes relatius al cooperativisme sanitari, m’ha doat moltes satisfaccions. Segurament hi té molt a veure que el director sigui un poeta com en Carles Torner, al que segueixo i m’agrada molt. Torner anuncia l’edició dels articles i comentaris sobre poemes de Salvador Espriu, germà del "titular" de la Fundació (ara tots dos ja traspassats), que han anat apareixent a la revista durant els darrers 8 ò 9 anys. En aquesta edició també hi ha una tanka del poeta arenyenc, comentada pel propi director, un altre poema de Víctor Hugo i un tercer de l’irlandès Seamus Heaney, extret del darrer llibre publicat a Catalunya (Llum Elèctrica, Ed. 62 / Empúries, Barcelona, 2004) i que es presenta en la versió bilingüe, fantàstic. Ens parla de la predisposició personal a de la confiança i a la vida, a la responsabilitat davant les vicissituds, a anar sempre més enllà de la mort, tot a través d’una bella imatge del jove mariner que perd els homes en què confiava en una tempesta.
dimecres, d’agost 25, 2004
Cadàver a la platja i altres notícies.
Mentre es van coneixent les darreres notícies, aterradores, sobre la hipòtesi que l'origen de l'incendi de dilluns fos provocat per un acte criminal del marit, un altre fet aberrant m'enxampa a punt de sortir de casa aquest matí, quan m'ha trucat l'inspector en cap per comunicar-me que han trobat el cos d'un home mort, probablement es tracti d'un homicidi. Es tracta del vigilant nocturn d'un conegut xiringuito de la platja de Sant Simó, on ha estat trobat el cadàver.
El Barça per dins
Ahir vaig sopar mirant un documental a TV3 sobre els primers passos de la nova Junta Directiva del Barça. M'hi vaig posar pensant-m'hi que ho miraria 10 minuts i em vaig quedar fins el final. És un documental fantàstic. Està molt ben fet des de tots els punts de vista.
En canvi, trobo que hi ha algunes coses preocupants de la nova Junta. D'entrada, ells mateixos reconeixen un cert aire de suficiència arrogant i no es treuen del damunt la imatge de persones benestants (les escenes del casament ho demostren). Queda una mica en evidència el vicepresident Sandro Rossell, que diu "can pitxa" enlloc de "can pixa", i que "hem d'anar a hòsties" i ridiculeses com aquestes... I, per últim, una certa xuleria mal dissimulada de Joan Laporta ("dilluns vam dir que el fitxaríem i dimecres ja estava fitxat, que n'aprenguin!" o "¿te imaginas que después de ser presidente del FC Barcelona fuera el presidente del Gobierno?"). Ah, i una cosa no ha canviat gens al Barça: és una cosa tant d'homes... que les dones són representades com a auxiliars (la dona de...).
dilluns, d’agost 23, 2004
Primer dia de feina
diumenge, d’agost 22, 2004
Perú i pregària
Ahir al vespre vaig veure QA que fa uns dies qua ha arribat, junt amb altres mataronins, d’Ayaviri, una ciutat a les muntanyes del Perú el bisbe de la qual és mataroní. Aquesta casualitat ha permès d’establir-hi llaços fecunds, i em parla de l’èxit obtingut pels projectes que s’han finançat a través de l’Associació d’Amics del Bisbe Joan Godayol amb subvenció de l’Ajuntament i del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament. Famílies que es guanyen la vida gràcies a un tractor o altres elements i que es permeten una vida més digna que molts altres compatriotes. Estan preocupats per la marxa del bisbe cap a les valls, per motius de salut, i de la continuïtat dels projectes inciats per la seva tasca pastoral. En QA em parla del Perú, en general, que han aprofitat per visitar. Diu que l’ha deprimit i que creu que no se’n sortiran. Curiosament, la mateixa visió pessimista que, de refiló, explica avui l’escriptor Jaime Bayly a El País Semanal, de passada, tot parlant de Miami en un article molt ben escrit, per cert.
Diu en QA que se’n va a Bolonya unes dies més, es veu que el bitllet li va costar 2 euros. No sé com s’ho fa, però fidel al seu esperit aventurer, i sempre amb nas per trobar el més barat de tot, té un ritme de viatges al·lucinant i trepidant. Encara ha trobat temps, però, per fer-me alguns suggeriments per e-mail sobre temes municipals que, diu, dilluns em trobaré al meu correu quan arribi al despatx. Gràcies.
Preguem
dissabte, d’agost 21, 2004
Un regal
divendres, d’agost 20, 2004
Els errors
dijous, d’agost 19, 2004
A Gràcia i en gràcia
He fet algunes compres. Destaco dos llibres d’oferta de Donna Leon en català a la Catalònia, Mort a Venècia (no confondre amb la famosa obra de Thomas Mann) i Mort en un país estrany, d’Edicions 62 (Barcelona, 2001). I també, a la Claret, de la col·lecció "Espai obert" que editen a Barcelona Claret i el Centre d’Estudis Francesc Eiximenis, tres quaderns interessantíssims: de l’amic Francesc Grané El consum mediàtic, indicador de la recerca individual. Mitjans de comunicació i experiència cristiana (2003), d’Albert Sàez El rebuig del fet religiós a Catalunya (2003), i de Lluís Duch, Cristianisme i secularització (2004). Per últim, el darrer llibret de Gaspar Mora, Què és ser cristià, editat pel Centre de Pastoral Litúrgica (Barcelona, 2004).
Un parell de comentaris:
dimarts, d’agost 17, 2004
Recomanable.
dilluns, d’agost 16, 2004
El paisatge, la bici i l'autobús
Vaig amb bici, aquests dies, cap al vespre. Visito els parcs, des del Parc Central. Els centenars de milers de metres quadrats de verd en forma de parcs que Mataró s’ha dotat els darrers anys és impressionant. I permet una mirada amable, de certa satisfacció, a la mena de ciutat que anem fent. També aquí hi ha una mena de mite del bon salvatge quan es critica l’expansió urbana que ha possibilitat l’enllaçament dels diversos barris de la ciutat. En realitat, hi hem guanyat molt i, exspecialment, en aquests parcs, inèdits fins aleshores, que omplen aquests espais: el propi Parc Central, el parc de Roques Albes, el Parc Machado, el Parc de Can Boada, etc... Els parcs tenen de bo això: aquesta nova mirada sobre la ciutat, l’aportació d’espai aparentment no conquerit (però realment conquerit, un oasi conquerit al desert) per poder respirar... però també són escenaris d’història sentimental, formen part del patrimoni inalienable dels nostres records, ja.
Respecte a la idealització del paisatge, així com a la idea de jardí, i des de la crítica a la “verdolatria”, com diu l’autor, recomano d’Alain Roger Breu tractat del paisatge, Ed. La campana, Barcelona, 2000.
Fermí, Oriol, Pilar, Nadal...
Més entrevistes a regidors al web del PSC de Mataró, aprofitant l’estiu. En Fermí Manchado anuncia que es manté el creixement paulatí dels usuaris del Mataró Bus i que, per tant, aviat s’arribarà als 5 milions de viatgers anuals. La dignificació del transport públic és un dels objectius més ambiciosos que els governs municipals de Mataró han tingut fins ara i crec que el creixement paulatí dels seus usuaris demostra que han estat ben assolits. El propi Fermí va tenir un paper importantíssim en la definició de l’actual concessió, el 1998, des de la qual hi ha hagut una millora més que susbtancial. Amb en Joan Antoni Baron com a regidor, el mandat passat, es va consolidar aquesta opció amb un increment quasi a tres vegades més de l’aportació municipal i la introducció de millores qualitatives de gran importància. A més, hi ha altres entrevistes recomanables, com la d’Oriol Batista, l'altre dia, o Pilar Gonzàlez, demà. Mireu http://mataro.psc.es
També és recomanable l'entrevista a El País a Joaquim Nadal posant seny i fent pedagogia en el tema de l'Espanya Plural.
diumenge, d’agost 15, 2004
L'alegria
Quasi també per casualitat, recupero el Diccionari Enciclopèdic de la Llengua Catalana (Ed. . Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 1993), que havia extraviat. Un dia es guanya i l’altre es perd.
Magnificat
M’agrada, el dia de la Mare de Déu d’Agost. Maries, mireies, marujes i centenars de poblacions fan festa. Visito la meva àvia per felicitar-la. Tots esperem que la visita li hagi portat l’estimació i l’alegria que tots li volem demostrar, estant com està. L’amor que s’estén “de generació en generació” i que “ha posat els ulls en la humilitat de la seva serventa” (Lluc 1, 50.48). Després, dinem al Port. L’alegria.
dissabte, d’agost 14, 2004
Cremar tanta vida
amor de veritat,
companya dels dies,
oblidant records,
segueixo l’esforç
i espero alegries.
Temps i temps patint,
vivint i morint, plens de preguntes,
amb la cara al vent,
la sang nova al vent
i les mans juntes.
I no em sap cap greu,
així, vora teu,
cremar tanta vida,
si és que amb aquest foc
alcem altre cop
la terra adormida.”
Josep Mª Andreu, “Temps i temps”, al disc Poetes, de Lluís Llach (Barcelona, 2004).
divendres, d’agost 13, 2004
El salvatge europeu
De Bartra coneixia ja el seus estudis publicats El salvaje en el espejo i El salvaje artificial (Ed. Destino, Barcelona 1996 i 1997). Només tinc el primer, que ja em va interessar moltíssim. En el catàleg, Bartra reprèn el fil i resumeix les seves tesis, que Pedraza recupera amb aproximacions pràctiques en l’àmbit de l’espectacle o la visió femenina, per exemple. El salvatge europeu, segons els autors, és un mite explotat a l’abast per poder configurar la identitat occidental, un artifici de l’alteritat a partir de la qual establim relacions ambigües, d’odi i de curiostat, de rebuig i d’atracció, o de paradigma de maldat o bondat. Aquesta forma de mirar a l’altre, l’altre d’una altra civilització o l’altre que hi ha dins nostre, s’ha vist reflectida en figures reals o mítiques com els indis americans o les bruixes, per exemple. Més modernament, els super-herois o els clochard exemplifiquen la pervivència del mite en la nostra cultura.
El salvatge seria tot allò que hem renunciat a ser a causa de la nostra civilització, una renúncia que provoca sentiments, com deia, ben dispersos. El salvatge és més a prop, doncs, de la natura que no de la cultura, i la nostra relació amb ell és plena de les tensions entre allò que roman (les passions, el que habita en el subconscient, la relació amb els déus) i allò que és passatger i que sovint és malgrat allò que roman (la nostra pròpia vida, en forma de laberint, l’autonomia individual, la raó). Aquest encontre, en la cultura judeocristiana, es realitza fonamentalment en el desert. Bartra fa un excel·lent repàs a la idea de desert, com a metàfora de la mort i de la solitud, com a buidor del sentit de la natura, tan present en la nostra cultura. I també en els éssers mitològics, mescles de natura i cultura.
Tornant a casa, recordo que Bartra posava d’exemple del nou salvatge el comandant Marcos dels zapatistes, posat d’exemple del “bon salvatge” que el mite europeu ha posat tant de moda (a rel de la Reforma protestant, b`pasicament, i a partir de les idees russeaunianes, després) i que, a parer meu, té exactament la mateixa funció que el mite en negatiu i, per tant, els mateixos perills. Els actuals “salvatges”, tenen tant hooligans de l’anatema (políticament incorrectes, sigui dit de pas) com de la seva exaltació. En fenòmens que ja he comentat, com els dels squatters o ocupes, per exemple, la seva defensa argumenta una “autenticitat” contra l’ordre establert. Molt semblant a la mateixa visió que molts europeus tenen de Marcos, doncs, o dels processos revolucionaris d’Amèrica Llatina que, com deia Frei Betto dijous, han estat un fracàs. En els clochard o “sense sostre”, com deia, hi veiem el fracàs i la lletjor, que també té adeptes (encara que pocs). Darrerament, a rel de la presència d’un grup d’indigents en un dels llocs més emblemàtics de la ciutat, hi ha la temptació de referir-nos-hi des de la visió mítica, i proposar mesures típiques dels mites.
En tot cas, els estudis de Batra i Pedraza, i la magnífica exposició que es va fer al CCCB, estic segur que ens permetran veure més críticament alguns fenòmens actuals, més clarament algunes obsessions la funció de les quals és resoldre per la via del mite les tensions que vivim al voltant de l’alteritat i de les opcions de la civilització occidental que, òbviament, no ho expliquen tot.
dijous, d’agost 12, 2004
Frei Betto
D’El País d’avui val la pena l’entrevista al dominic brasiler Frei Betto, inspirador del programa “Fam Zero” del president Lula, que és a Barcelona amb motiu del Fòrum 2004. Frei Betto es mostra molt satisfet de la feina del Govern Lula fins avui, especialment en l’objectiu de treure de la fam els milions de famílies que encara hi són. Fins ara han arribat a 4 milions de llars, enguany hauran arribat als 6’5 milions i a continuació esperen arribar als 11, és a dir, a uns 50 milions de persones. El programa consisteix en una mena d’acord amb les famílies, remunerat, a canvi d’obligar a l’escolarització i revisió sanitària dels seus components. La fam, diu Betto, mata cada dia l’equivalent a “10 torres bessones plenes d’infants famolencs sense que ningú protesti”.
Al final de l’entrevista, Frei Betto reflexiona sobre l’experiència de l’esquerra a Amèrica Llatina que, sortosament, aconsegueix els seus objectius en el marc de la democràcia i polítiques de rigor, deixant enrera el paradigma revolucionari que tants neoromàntics (com deia l’altre dia) han ventat des de l’Europa còmoda del benestar, Heus ací algunes perles:
- “Vam cometre un error (...) que fou el d’importar a Amèrica Llatina els paradigmes de l’esquerra europea”.
- “El socialisme no existeix perquè hi hagi un partit comunista o la teoria marxista, sinó perquè hi ha pobresa (...). Cal acceptar d’una vegada que els pobres són subjectes i protagonistes de la història”.
- “No podem partir més de pressupostos religiosos. L’esquerra ha mantingut massa temps els dogmes de fe del materialisme històric”.
- “La revolució (...) avui tan sols interessa a l’extrema dreta i els fabricants d’armes”
dimecres, d’agost 11, 2004
Foc Nou
Reprodueixo el meu article a la revista Valors del passat mes de març, al respecte del tema dels estudis de ciències religioses:
_____________________
Teologia per internet
No fa falta veure per creure, com ja li va dir Jesús a l'apòstol Tomàs. No fa falta ser un llicenciat en Belles Arts per gaudir d'un quadre. Ni tampoc per ser artista, de fet. I per fer vida de parella no cal aprendre psicologia ni anatomia... (encara). Tot això és cert. Però també és cert que, per alguns, de les coses que vivim i ens apassionen, voldríem saber-ne més. L'esperit crític, les ganes de veure-ho des de més dimensions, la necessitat d'investigar les fonts o les conseqüències d'aquell fet, d'entrada tan natural, ens menen a la recerca.
Creure, la fe, és una d'aquestes coses tan naturals. No s'aprèn, però es transmet. Sovint amb eines rovellades o amb ritus complexos, però la fe no és un títol al final d'un curs, més aviat una predisposició, un acompanyament continu del veritable curs, el del riu que va a parar al mar, que és el morir, que diria Manrique.
Aprendre teologia, doncs, no ens farà tenir més o menys fe. No ens farà més bons ni més dolents. Però pot ser una bona sortida per a la inquietud intel·lectual que la fe ens provoca. A alguns, els por dur a fer classes de religió (això tan mal resolt que entre tots es carregaran, especialment els seus defensors...). A d'altres, a explorar nous camins en l'aproximació al fenomen de la fe, com un viatge en el que trobarem perles amagades. A tots, segurament, a expressar-nos millor, a entendre'ns millor.
L'Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (Iscreb), des de fa un temps, ha volgut anar més enllà i ofereix la Diplomatura en Teologia a distància, des d'Internet. Amb aquest pas obre les portes de la Teologia a més gent que no pas els, diem-ne, clàssics (capellans, monges, catequistes...). Ara, als atrafegats, als agnòstics que tot el dia parlen de Déu, als que són lluny de Barcelona, als que potser tenen altres prioritats... els ha arribat l'oportunitat.
:
D'ocupacions i altres peocupacions
Casa ocupada
Passo pel davant d’una casa d’un antic company del partit, que va morir no fa pas gaire, i que, donada l’afectació urbanística de l’immoble, i la dificultat que ella tenia per moure’s-hi, la seva vídua va arribar a un acord amb l’Ajuntament segons el qual la casa és avui esperant el seu enderroc. La idea és la de dignificar un espai degradat al centre històric de Mataró. Li convé esponjar-se, renovar-se, fer-lo atractiu i alhora capaç de retenir-hi habitants de tota mena, i activitat econòmica i cultural. Quant més s’avanci en l’adquisició d’immobles, més aviat podrà fer-se i evitar l’actual estat.
Bé, resulta que fa pocs dies un parell l’han ocupat, en plena febre de l’anomenat moviment ocupa (o okupa) després del desallotjament d’una antiga fàbrica a Barcelona. A prop, en un immoble semblant, hi ha un altre local ocupat des de fa uns dos anys. Passo pel davant, deia, i veig una noia que fa un xiulet, en surt una altra pel balcó i diu “hola, et tiro les claus”, i li tira les claus. La noia obre, entra i tanca la porta. Penso que és una paradoxa molt reveladora ocupar un espai criticant l”especulació” i tancar la porta amb pany i clau. Hi ha, en aquestes protestes, junt amb un discurs que podria compartir (és cert que hi ha un problema seriós en l’emancipació dels joves quant a l’accés a l’habitatge es refereix), una important dosi de conservadurisme, d’apropiació, de resistència als canvis. I també una certa simpatia de neo-romàntics que s’apunten sempre a les darreres utopies ...asseguts al sofà, és clar.
Llibres a Can Xammar
Una altra polèmica d’aquests dies ha estat la reacció del Gremi de Llibreters al resultat del concurs que hi ha hagut per a l’alberg d’una activitat econòmica atractiva en una altra banda del mateix barri, a Can Xammar. És a dir, l’administració ha intervingut en l’ordenació de la zona, en la dotació de nous espais verds, vials, aparcament, etc... i en promoure l’activitat humana i econòmica. I ara toca a la iniciativa privada de respondre-hi. Per això es féu un concurs les bases del qual, si no recordo malament, van ser portades al consell d’administració de l’empresa municipal promotora, al qual hi ha tots els partits representats. Un dia miraré l’acta a veure què hi van votar. I la publicitat que se'n va fer
Ho dic perquè ara, quan el Gremi de Llibreters de Barcelona es queixa que una societat formada per dues cooperatives de llibreters (una de Mataró i una altra de Barcelona) hagin guanyat el concurs, bàsicament pels temors de competència deslleial, em consta que alguns dels partits de l’oposició (“els partits que no governen”, em va dir personalment un testimoni l’altre dia) denuncien sotto voce la manca de transparència i les condicions del concurs. Tirar la pedra i amagar la mà. A banda de les conseqüències de l’operació (no cal dir-ho, transparent del tot) per a la competència, que m’agradaria analitzar amb calma, crec que aquesta serà molt beneficiosa almenys en tres àmbits: en aquella zona, mancada d’activitat econòmica d’atracció però amb molt de potencial; en el sector, sens dubte, que és molt bo que una activitat lligada a la cultura creixi; i m’atreviria a dir en el teixit empresarial mataroní on una cooperativa dedicada als discos i els llibres s’ha sabut fer un lloc no tan sols a la ciutat (tres centres en un mateix carrer, també al centre històric, nombroses activitats literàries, etc...) sinó també fora d’ella, amb l’adquisició de la llibreria Catalònia al bell mig Barcelona. Ens agradin o no, aquests senyors han fet un projecte empresarial d’èxit amb clar segell mataroní i, què voleu que us digui, això, a mi, m’agrada.
A Can Xammar, fins ara una zona una mica desgraciadeta, s’està fent una operació de recuperació que, malgrat tot, sospoto que serà fonamental per refer i revitalitzar la zona més antiga de la ciutat. I, ves per on, enlloc de sabates o ulleres com tot el que s’obre darrerament, s’hi vendran llibres.
La llibertat per als humils
En fi, ja veieu: els socialistes defensant la cultura liberal, en la millor accepció possible. Ja deia Bobbio que “la desconfiança i la ignorància mútua (...) de la cultura liberal i de la cultura socialista són a un pas de desaparèixer” (citat a Alain Touraine, ¿Qué es la democracia?. Ed. Temas de Hoy. Madrid, 1994, p. 113) . I Rosselli, al qual citava fa uns dies, deia que el socialisme “és un liberalisme en acció, és la llibertat que s’elabora per als humils” (Socialismo liberal, Ed. Fundació Pablo Iglesias . Madrid, 1991, p. 80). Si és així, endavant.
dimarts, d’agost 10, 2004
Perdre coses
dilluns, d’agost 09, 2004
Creure en negatiu
André Glucksmann, Dostoievski en Manhattan, Ed. Taurus, Madrid 2002, p 230.
:
Desconfiar dels homes per creure en els homes?
:
diumenge, d’agost 08, 2004
La dignitat humana
La mala educación
Com a curiositat, algunes escenes han estat rodades al recinte dels Escolapis d’Alella (crec que ja s’ho han venut), on havia estat algunes vegades que a l’escola ens hi portaven a fer esport. Realment és un lloc magnífic. Anys després, un company em va explicar que les seves primeres experiències homoeròtiques també van ser allà. Hi vaig pensar, l'altre dia.
BIBLIOGRAFIA
- Nuria Vidal. El cine de Pedro Almodóvar, Ed. Destino, Barcelona, 1988.
- Pedro Almodóvar. La mala educación, Ed. Ocho y Medio. Madrid, 2004.
Creure no és esperar aquesta vida com en una sala d’espera, o com el que confia que algú altre (o el cel) li resolguin la papereta, o com un reu, o com qui no veu més alliberament que la mort. Més aviat "creure és avançar anticipadament els béns que esperem, és conèixer per davant allò que encara no veiem" (Carta de Sat Pau als Hebreus 11, 1). Fer visible l’invisible. Quina és la bona nova d’aquest hedonisme estrany? De què va el carpe diem cristià? Avançar els béns. Però quins béns ens aporta aquest Regne que ens és donat pel simple fet de viure? "Veneu els vostres béns i distribuïu els diners als que ho necessintin (...) On teniu el vostre tresor, tindreu el vostre cor" (Lluc 12, 32.34).
:
divendres, d’agost 06, 2004
Montse López i més llibres
dijous, d’agost 05, 2004
Més visites recomanades
Visita ràpida al monestir de Sant Joan, una de les peces romàniques més interessants del país. De nou, la mateixa impressió que sempre m'ha fet el Santíssim Misteri del davallament de la creu (s.XIII), amb una policromia i composició exquisides. Destaco també la capella barroca dels Dolors, amb la seva cúpula centrifugant.
De Ventolà, des de l'església romànica de sant Cristòfor (s.XI) es veu una fantàstica vista a tota la vall, des de Ribes a Planoles, amb totes les planes d'un verd intens al capdamunt de la carena.
dimecres, d’agost 04, 2004
El Déu de Bush
- "La mirada inicial de Jesús no anava dirigida al pecat dels altres sinó al sofriment dels altres" (p.30)
Des de Ribes, dia de pluja.
Recomanacions d'avui a La Vanguardia:
- Ray Loriga diu: "Cansado de ser agnóstico, soy cristiano".
- Entrevista a Philip Pettit, l'inspirador de Zapatero, al suplement Culturas, num. 111. La llibertat com a no dominació, més enllà de les teories de John Rawls, segons reconeix Victòria Camps, introductora de Rawls (almenys per mi).
Acabo "Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn", de Quim Monzó. M'ha agradat molt, tant per la redacció, impecalble, com pel contingut, a vegades impressionant (el relat de l'ex-marine post-11-S, les cròniques des d'Israel...). Dosis d'humor ben intercalaes. Com qui no vol la cosa, des e la porta del darerre, ens mostra la realitat, la part de realitat que sovint no veiem.
Avui em fan una entrevista a mi, al web del PSC. La reproduiexo a continuació:
____________________________
Entrevista al 4t Tinent d'Alcalde i regidor de Seguretat i Prevenció de l'Ajuntament de Mataró.
- Ara fa un any que ets el nou responsable de Via Pública, concretament de Seguretat i Prevenció. Com t´ho has trobat?
- Doncs molt bé, francament. Amb una reducció importantíssima del nombre de delictes comesos, especialment els prioritaris, i amb molts projectes en marxa. Em precedeixen dos companys que han donat un gran impuls a la seguretat ciutadana a Mataró: Remigi Herrero, que va introduir elements de proximitat i eficàcia, com la policia de barri, i Joan Antoni Baron, que va aconseguir unir les sinèrgies de la Policia Local amb els Mossos d´Esquadra, amb un desplegament i col·laboració institucional que avui és una referència.
- I ara?
- Ara tenim dos reptes: prevenir la seguretat de forma global, amb especial atenció als nous riscos que viuen les ciutats, també Mataró, i la millora de la prestació dels serveis que, amb la nova seu de Via Pública, al nou Parc Central, tindrà un gran impuls. I tot això, amb la col·laboració i participació de les administracions i dels agents socials.- Sembla com si acceptéssim com a inevitable, sobretot després dels fets del 11-S, que a canvi de més seguretat hem d´acceptar menys llibertat. Hi estàs d´acord? - Jo crec que és just a l´inrevés. Hi ha una gran demanda de seguretat, sí, això és cert. sesne seguretat, no cal que parlem de res més. Però la seguretat, la tranquil·litat, la volem precisament per ser més lliures. Per això la seguretat és un bé públic. Fixa´t que amb el Govern del PP, Espanya va perdre uns 6.000 agents de policia, però va multiplicar els agents de seguretat privada, podríem dir que el plus de seguretat (ergo, el plus de llibertat) calia pagar-lo. A més, la percepció sobre seguretat ciutadana a Espanya ha baixat notablement. Això no pot ser. Apostar per més dotacions policials, per exemple, és apostar per la socialització de la seguretat. I reduir-les, com el PP ha fet amb la Policia Nacional de Mataró, és just el contrari.
- Però no tot és més policia, no?
- No, és clar. L´altre factor de la seguretat és el de la prevenció. Ja t´he dit que en els reptes que tenim plantejats, a Mataró, hi ha el de prevenir la seguretat de forma més global, no estrictament policial.
- Et refereixes al que va dir Joan Antoni Baron al discurs de presa de possessió com a nou Alcalde, que va posar èmfasi en la necessitat d´avançar en el Pla de Seguretat de Mataró?
- Sí, sí, això mateix. Pensa que una de les claus d´això, per exemple, és convertir les amenaces, les pors, en oportunitats. Un exemple són els riscos per la salut de les indústries, que ens han permès millorar moles altres qüestions relatives a la seguretat de les persones i els treballadors. O, sense anar més lluny, el programa "Nit Oberta", que impulsa la companya Alícia Romero com a regidora de Joventut, que pretén que la creativitat juvenil es pugui desenvolupar sense necessitat de molestar ningú.
- Una de les coses que preocupa més els ciutadans és, sobretot, la petita delinqüència o, fins i tot, actes que no es poden ni considerar delictes, que tenen a veure més amb l´incivisme. Què creus que es pot fer?
- Tornant de vacances tindrem a debat públic una Ordenança de Civisme que, en el marc d´un Pla de Civisme que està portant el company Esteve Terradas, pretén ser un instrument útil per arribar on les actuals ordenances i lleis no arriben. Però, com et deia abans, és només un instrument reactiu, el Pla de Civisme inclou altres activitats preventives. El comportament de la gent, i el mal comportament d´alguna gent més aviat, l´ús de l´espai públic, la qualitat de les relacions humanes... tot això ens preocupa i pensem que no és fer cap intromisió a la vida privada que l´Ajuntament hi vulgui intervenir, sinó tot al contrari. De fet, és el que més ens demana la gent.
- Mataró és una ciutat que veu créixer el seu parc automobilístic ...
- Sí, Mataró i totes les ciutats, però...
- ..tens raó. Quines conseqüències té, això? Hi estem preparats?
- Té enormes conseqüències. El parc automobilístic, històricament, ha crescut tan ràpid que les ciutats han trigat molt en assimilar-ho. I assimilar-ho vol dir ordenar-ho, reconduir algunes pràctiques, preveure més espai encara per dipositar-los i per transitar, protegir els vianants, promoure el transport alternatiu... Però fa molt anys que Mataró hi està pensant, i això es nota. Hem fet milers de places d´aparcament i estem projectant-ne uns quants milers més, la posada en marxa de la Ronda de Mataró ens va permetre posar molt d´ordre i, a més, hem fet una clara aposta pel transport públic triplicant, el mandat passat, els recursos que s´hi destinaven. El meu company Fermí Manchado, regidor de Mobilitat, està preparant un Pla de Mobilitat Urbana que, d´una banda, definirà quins són els estàndards de mobilitat interna, de tots els modes, i quin és el capteniment de la ciutat respecte tot això. El repte és fer una ciutat encara més habitable tot garantint que la gent es pugui moure bé, amb tranquil·litat i garanties.
- Un altre tema que preocupa molt són els accidents de trànsit. Què es pot fer?
- El tractament que ha de tenir aquest problema és com el d´una epidèmia. Hi ha 40.000 morts anuals a la UE, i em sembla molt correcta la posició d´enduriment contra els comportaments de risc que està adoptant el Govern català i el nou Govern espanyol. Van en la línia d´experiències com la de França, on s´han reduït notablement els accidents i les víctimes. La ciutat, en aquest sentit, és el primer àmbit d´actuació. Tant en la no permissivitat de conductes arriscades (parlar per mòbil, el cinturó i el casc, no respectar els senyals, les taxes d´alcohol...), que és evident, com en la prevenció, ponenciant els cursos d´educació viària especialment entre els més joves.
- Per últim, què ens recomanes per tenir un estiu més segur?-
Cal anar amb compte, perquè a l´estiu relaxem els hàbits. Els Mossos d´Esquadra i la Policia Local de Mataró han publicat uns consells de seguretat per a l´ús dels caixers automàtics, en les targetes de crèdit o en les compres, que són els tres punts més vulnerables. Us recomano que els demaneu als policies i els feu cas. També hem donat a conèixer la possibilitat de denunciar per internet a partir del web municipal, per si ets víctima d´un delicte fora de Mataró o en hores intempestives. Bé, espero que no ho hagueu de fer servir.
BREUS:
- Carn o peix?
- Ara a l´estiu, peix.
- Mar o muntanya?
- Muntanya.
- Nudisme o tèxtil
- Tèxtil (i reflotem el sector!!)
- La platja de Mataró: de nit o de dia?
- De nit.- Què fas aquestes vacances?
- M´en vaig uns dies al Ripollès
- De quin lloc on hagis passat les vacances tens un millor record?
- Turquia- Què no et perds mai, de Les Santes?
- Els focs. - Quin llibre estàs llegint?
- "Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn", de Quim Monzó. També estic acabant alguns capítols que tenia pendents de "Dostoievski en Manhattan", d´André Glucksmann, i estic rellegint les "Memòries d´Adrià", de Marguerite Youcenar. Per últim, de tant en tant repasso els "Cants" de Leopardi, recentment traduïts per Narcís Comadira.- Quin fet històric t´hauria agradat viure?
- Més que un fet, una època: el Barroc.
- Quina pel·lícula és la darrera que has vist i t´hagi agradat?
- Lost in traslation, de Sofia Coppola- Quin esport t´agrada més? - Per desgràcia, no sóc massa aficionat.-
Quin disc ens recomanes?
- Els dos que he comprat darrerament són "Poetes", de Lluís Llach, i el "Misteri d´Elx - La Vespra" dirigit per Jordi Savall.
- Quin any vas entrar al PSC?
- Cap el 1988, des del 85 o 86, però, ja estava a la JSC.
- Quina és la teva vocació frustrada?
- Escriure
- Quina és la millor vista de Mataró?
- La que es veu de la ciutat des del Port
Enllaços:
- Enllaç a dades biogràfiques de Ramon Bassas.
- Enllaç "Avui, Mataró és una ciutat més segura però ho ha de seguir sent", discurs de Ramon Bassas amb motiu del Dia de la Policia Local de 2004.
- Enllaç a "El cap dels Mossos d'Esquadra posa d'exemple el model de seguretat ciutadana de Mataró".
- Enllaç a "L'Ajuntament presenta la Memòria 2003 de l'Àrea de Via Pública". Enllaç a "Els delictes baixen d'un 17% en un any a Mataró".
- Enllaç a "Mataró treballa per definir el pla local de seguretat, que serà el primer que s'aplicarà a Catalunya".
- Enllaç a "Baixa el nombre de delictes a Mataró".
- Enllaç a dades del llibre recomanat de Quim Monzó.
- Enllaç dades del disc recomanat de Lluís Llach.
- Enllaç a informació del disc recomanat de Jordi Savall.
- Enllaç a informació de film recomanat de Sofia Coppola.
dimarts, d’agost 03, 2004
"A la palabra lograda al silencio"
Paul Celan, Obras Completas. Ed Trotta, Madrid, 1999, p. 110 (Trad. J.L.Reina)
dilluns, d’agost 02, 2004
Des de Ribes de Freser
De nit el cor no descansa
No comencen bé aquestes vacances. La mort d'en Quico Oller (no he pogut anar a la cerimònia de comiat, però m'informen que ha estat molt digna, ho celebro), una vista corre-cuita a Urgències de la meva àvia, altres males notícies... Avui, a la missa de Ribes he pogut reflexionar una mica sobre tot això. I resar. Sort que podem resar. Destaco dos fragments de les lectures d'avui:
- "Perquè, de fet, què en treu l'home de tot l'esforç i de tot el neguit amb què treballa sota el sol? Passa els dies en el desfici i en les penes de la seva servitud, i de nit el cor no descansa". (Cohèlet 1, 22-23)
- "Aquesta mateixa nit et reclamen el deute de la teva vida i tot això que volies guardar-te, de qui serà?" (Lluc 12, 20)
Dels diaris d'avui
Destaco l'entrevista a Miquel Iceta, a El Punt.
diumenge, d’agost 01, 2004
"Esperant, potser, l'inesperable"
: