:
diumenge, de maig 31, 2009
Dies de Fira
:
dissabte, de maig 30, 2009
Més Duch | La dreta també vota
divendres, de maig 29, 2009
La nova Venus
Eurocampanya - 9
:
També podeu seguir la campanya en directe, en la retransmissió dels mítings més rellevants del PSC, en aquest espai: :
dijous, de maig 28, 2009
El mirall de Luri
:
dimecres, de maig 27, 2009
L'interior de Duch
- Els moments de crisi promouen replegament, prima la interioritat sense exterioritat: d'aquí la moda de l'exotisme, especialment d'Orient.
- Si Atenes (Grècia) era la de la theoria, descobreix l'ànimà i tot l'aparat interior; Jerusalem (semitisme) és l'ètica, la realització en la història i l'espai del Pla de Déu. El cristianisme és una síntesi de les dues visions, que viuen juntes i contradictòriament.
- La societat actual viu tres crisis quant a formes d'acollida
· Crisi de la codescendència: família
· Crisi de la coresidència: ciutat, política
· Crisi de la cotranscendència: fer abastable l'inabastable - Contra aquestes crisis: Auge de comediació (mitjans de comunicació) que inspiren gran confiança.
- Afegim també la crisi de la memòria. Oblit planificat: Per viure en el present necessitem l'absent: l'absent del passat (història, arrel, propòsit) i l'absent del futur (projecte, utopia, esperança)
- Identitat del present: Només el que es viu ara i a tota velocitat. Però no podem pair la velocitat dels esdeveniments: Per tant, on posem límits a aquesta velocitat? - Quina 'salut' proposem?
- La salut és bona administració de l'espai i del temps.
- Els animals viuen, els éssers humans habiten.
- L'home és aquell que pot argumentar contra el sistema, que pot anar més enllà de l'instint i de la moral (ètica).
- Hem passat del sociològic (grups socials, classes, com estàs?) al psicològic (individu, teràpia, com em trobo?), progressivament des de la II Guerra Mundial, amb la seva pleniud en els nostres dies: Profunda desconfiança en els sistemes socials; l'ésser és retira a l'interior. No cerca experiències sinó vivències.
- Experiència i vivència són dos trajectes biogràfics. Experiència és de dins a fora. Vivència és de fora endins. Vivència és també abolició de l'espai i del temps, és a dir, gnosi. Societat que cerca teràpia. Societat d'autoajuda.
- "L'home viu en ciutats perquè és més que un animal, però menys que un déu". Aristòtil, Política I.
- Actualitat: Manca consciència de que som carn i esperit, l'un sense l'altre no existeixen. Cobra importància la imitació que és la forma bàsica d'educació), del testimoniatge.
- Sortir de dintre cap fora, la decisió ètica, és la prova de foc del cristianisme.
- "Allò que salva les religions són els hetetges", diu Ernst Bloch. "El que salva les religions no són els grans sistemes orals sinó la marginació", parafraseja Lluís Duch.
- La modernitat (ss. XVII-XVIII ençà) és victòria del sentit de l'oïda damunt del de la vista.
- El model social actual és adolescent. S'ha retallat la infantesa.
- Crisi i empobriment del llenguatge: compte. Per l'ésser humà només existeix allò que es pot emparaular al·luisivament. La reducció del llenguatge ens duu a la violència, que es defineix com a la substitució de la polifonia humana.
:
Subscriu-te al butlletí diari de la campanya socialista, amb lincs i un breu resum. Aquí.
:
:
dimarts, de maig 26, 2009
Sexe gustós
:
Clica sobre el quadre
dilluns, de maig 25, 2009
El model Guardiola
Deberían preguntarse los líderes culturales y políticos del catalanismo si no han entronizando la pataleta como único gesto catalán posible. ¿En el horizonte catalán ya sólo queda el silbido y la tristeza?:Un joven entrenador de fútbol, Guardiola, ha señalado otras vías. Ante las dificultades, unidad. Ante la adversidad, esfuerzo y aplicación. Para salvar los obstáculos, no improvisación ni visceralidad, sino estudio y rigor. Y para combatir los demonios internos: liberar el talento, fomentar la mutua generosidad. No sabemos si Catalunya tiene futuro, pero sabemos que regodearse en la tristeza y en la coz del asno resentido no lleva a ninguna parte.
diumenge, de maig 24, 2009
Els volem 'a lejos'
dissabte, de maig 23, 2009
Memòria en xarxa
:
Clica damunt el quadre
:
divendres, de maig 22, 2009
Propostes a Baron
:
:
La Consol i Joan Antoni, a rel del fet que el PSC presenti als seus cartells electorals un reguitzell de personatges com aquests, insistien en el fet de reivindicar que hi ha dos models, que a Europa ens estem jugant dos camins ben diferents i que per això val la pena que s'escenifiqui bé per tal de ser-ne conscients. "Els tristos no guanyen eleccions", va resumir Consol. Doncs amb alegria, a guanyar.
:
dijous, de maig 21, 2009
Xarxa vs. xarxa
Aquesta és la primera part (aquí a segona) del vídeo que va deixar l'advocat guatemalenc Rodrigo Rosenberg Manzano en previsió de ser assassinat, en el que acusa el president del país de ser-ne el responsable en cas que això fos així. Brutal. Diumenge hi reflexionava Moisés Naím a El País. Hi feia notar dos fenòmens concorrents. El primer: l'enorme pes que té al món, especialment als països de l'Amèrica Llatina, el crim organitzat. Sens dubte, la pitjor causa de mort al món i la més silenciada (n'he parlat aquí i aquí), amb ramificacions a tot el món i tots els sectors i amb força impunitat. La segona, el poder de la xarxa utilitzat contra aquestes altres xarxes, la globalització però al revés del que la fan servir, la cpacitat dels homes d'enfrontar-se, fins i tot després de morts, al mal d'aquest món.
Diu Naím: "A medida que las cosas se le pongan más difíciles a las organizaciones de narcotraficantes que tienen sus bases de operaciones en México, los incentivos para trasladarlas a países como Guatemala, Costa Rica, Panamá, El Salvador, Honduras o Nicaragua serán cada vez mayores. Pero Centroamérica no está inexorablemente destinada a convertirse en un infierno de corrupción, crimen y muerte. Hay sociedades que logran producir anticuerpos que repelen estas tendencias. Algunos de estos anticuerpos ahora vienen armados con cámaras de vídeo".
Eurocampanya - 1
:
Accedeix al Manifest-Programa dels socialistes europeus. Clica al damunt del quadre:
:
:
dimecres, de maig 20, 2009
Més responsabilitat
Post scriptum
:
Hi ha alguns articles més crítics amb la Llei que he llegit entre aquesta nit i avui i que penso que seran del vostre interès. De la mateixa Pilar Rahola a La Vanguardia d'ahir, aquí; o Gregorio Luri, al seu irònic post d'ahir, aquí; o l'editorial de Jordi Llisterri, aquí, a la revista Foc Nou, que dedica un especial a l'avortament, amb articles tan interessants com el de Teresa Forcades, aquí, amb una llibertat, un nivell de debat i una llunyania de les posicions radicals que ja m'agradaria veure a tot arreu.
:
dimarts, de maig 19, 2009
Diàleg vs. oportunisme
:
dilluns, de maig 18, 2009
La Bíblia geu a terra
Il·lustració: Correggio, El davallament (1524-25 ), Galeria Nacional de Parma.
diumenge, de maig 17, 2009
Dissabte que ve Jornada de 'Valors'
:
· Llegeix la ponència de Lluís Duch clicant aquí.
· Llegeix la ponència de Laia de Ahumada clicant aquí.· Llegeix la ponència de Gregorio Luri clicant aquí.· Llegeix la ponència d’Antoni Puigverd clicant aquí.
· Llegeix l’entrevista a Margarita Rivière clicant aquí.
· “SecondLife: una altra vida és possible?”. Article Marc de San Pedro. Llegeix clicant aquí.
dissabte, de maig 16, 2009
La Mosqueta
divendres, de maig 15, 2009
Mig mandat i cinc anys
- Enllaç a capgros.com (inclou vídeo de la notícia a TV Mataró)
- Enllaç a més fotos de l'acte (Quico Melero, autor d'aquestes dues)
dijous, de maig 14, 2009
Irlanda?
En el Ulster, unionistas y republicanos (que es casi sinónimo de protestantes y católicos) no son dos posturas políticas, sino dos comunidades socio-culturales de base religiosa, impermeables entre sí y físicamente separadas por barrios. Ni el más optimista de los nacionalistas irlandeses (los republicanos) confía en convencer de sus ideas a un solo unionista; su única esperanza es demográfica: que, en algunos lustros más, la superior natalidad de los católicos deje en minoría a los protestantes del Ulster y permita ganar un referéndum a favor de la reunificación de la isla.
Nuestro caso es muy distinto. Lo es en el sentido de que aquí no existe un foso comunitario que separe a españolistas e independentistas en dos compartimentos estancos, sino una ancha gama de matices, de lealtades compartidas, de posturas intermedias (catalanistas de distinto pelaje, federalistas, soberanistas, autodeterministas...), ambiguas y a menudo cambiantes. Cataluña también difiere del Ulster en que el nacionalismo no puede fiar su triunfo a una dinámica demográfica favorable. Aquí sólo nos vale la persuasión.
dimecres, de maig 13, 2009
Goytisolo i la crisi d'intimitat
Podeu llegir la resta de l'article a El País, del passat dia 7, en aquest enllaç.
dimarts, de maig 12, 2009
Cinema i escola
- Rebel.lió a les aules. Imma Merino
- Quan les càmeras entren a l'escola. Àngel Quintana
- Això comença avui. Anna Jolonch
- Entre les parets de l'institut. Carles Torner
- High School Political. Josep Maria Ferreiro
dilluns, de maig 11, 2009
Transport i raó
diumenge, de maig 10, 2009
Perdona'm, salva'm, t'ho agraeixo
Xenia Dyakonova: Kanikuly. Gelikon-Plius, Sant Petersburg, 2007.:
M’he inventat una oració:
perdona’m, salva’m, t’ho agraeixo.
Sense saber-ne la raó
contínuament la repeteixo.
Quatre paraules valen més
que la promesa d’un reialme.
Quan prenc la vida de través
em fan recuperar la calma.
A casa, al metro i al carrer
em persegueixen i m’apressen.
Un dia amb elles pujaré
a veure aquell a qui s’adrecen.
Tinc el destí al meu davant,
i al meu darrere distingeixo
la fe que em diu xiuxiuejant:
perdona’m, salva’m, t’ho agraeixo.
:
dissabte, de maig 09, 2009
Canvi de rol
divendres, de maig 08, 2009
Verdon a Poblet
Una Església que, com per exemple avui a Itàlia, parla encara molt de política, és perillosa. També una Església que més aviat sembla simplement una agència social és una Església que s’allunya de la seva missió central. Tot i que sabem que l’acció caritativa està motivada per l’Esperit Sant, massa sovint no deixem veure que el nostre donar aliment al pobre no és tan sols un acte social: es tracta d’un acte d’amor cristià. I, per tant, hem de modificar la nostra proposta perquè sigui intel·ligible per a tothom com una proposta en Jesucrist i no només com a bona voluntat o bé, com algú deia aquest matí, nostàlgia pel passat i coses semblants.
Hem de saber fer una contracultura, hem d’oferir en les nostres esglésies obres d’art que convidin al silenci i a l’interioritat. Hem de demanar als músics no pas que componguin lletges paròdies de la música rock sinó que inventin un nou cant gregorià.
Si l’artista fa una imatge de Crist i la sent com a pròpia, si l’artista és ajudat a entrar en la tradició de l’Església per elevar la seva experiència personal a un nivell on aquesta podrà ser comunicada universalment i, després, és ajudat a retrobar el Senyor, llavors s’esdevé que, com en el passat, ell ens farà veure el rostre del Senyor d’una forma nova, d’una forma filtrada a través de la seva personalitat i de la seva experiència, i això és sempre quelcom únic. Cada persona és diferent i l’artista, filtrant el seu encontre personal amb Crist a través de la riquesa interior de la seva pròpia personalitat, pot donar una visió del Senyor diferent, nova, autèntica, però que ningú havia ofert abans que ell. I en la nostra societat, que no creu en els sacerdots.
Si un individu lliure, perquè l’artista és sempre més lliure que els altres, narra amb entusiasme, amb bellesa, el seu encontre amb Crist, les persones poden romandre fascinades. (...) Per tant, hem d’ajudar els artistes perquè puguin viure aquesta trobada personal amb el Senyor.
També nosaltres hem acceptat la idea romàntica de l’artista com un gran geni a qui ningú pot dir res. En canvi, no ha de ser així. L’artista necessita un input, el diàleg amb els altres, com tothom.
L’occident ha imaginat Déu de forma mesurable. Ja Massaccio durant el Renaixement col·loca la Santíssima Trinitat en una arquitectura feta en perspectiva, mentre al mateix moment a Rússia Rublov fa una trinitat molt més mística. Tot i així al mateix segle XV, un artista monàstic com el beat Angelico, pocs anys després de Massaccio, era lliure d’escollir si construïa al voltant de la seva imatge la perspectiva o bé, com en molts casos, si eliminava qualsevol referència a aquesta perspectiva per tal de deixar veure que Déu se’ns presenta contra el fons de la infinitud. La perspectiva ho enclou tot en un petit món. Per tant el Renaixement que ha inventat la perspectiva ha restat, però, més lliure.
L’Església durant els temps moderns ha pecat o, si es vol, ha comès una indelicadesa espiritual en tancar el misteri de Déu amb fórmules aparentment racionals. Déu és personal, és tres persones en un sol Déu, i com en qualsevol persona hi roman el misteri. La fe és confiança en una persona.
És a dir, mentre el New Age i les altres formes de religiositat contemporània que reflecteixen corrents orientals, de l’extrem Orient —em refereixo al budisme i a d’altres— ens proposen un misteri irracional, el misteri cristià no és completament del tot irracional: Sant Pau i la literatura joànica intenten donar un marc lògic al cristianisme amb una lògica, això sí, més elàstica que no pas l’aristotèlica.
Crist també és lògic, ofereix de fet una nova lògica, una nova llei: és més, es proposa personalment com el logos d’una nova forma de vida.
Les coses han de tenir una finalitat car no són valors abstractes en si mateixos.
Nosaltres com a Església hem de tornar a parlar de la bellesa del seguiment de Crist, de la bellesa de la vocació, cosa que a Itàlia no s’ha fet des del 1968.
Deia el nostre cardenal Giovannelli de Florència que no manquen les vocacions sinó que manquen les respostes.
dijous, de maig 07, 2009
Sóc objecte d'Anson
dimecres, de maig 06, 2009
Plensa al Seminari *
Sense desmerèixer l’exposició, que acull un els escultors catalans més importants d’aquest moment i que transita per la vesratilitat dels materials en representar la fugura humana, avui em centraré en aquesta peça i, especialment, en la capacitat de diàleg amb l’entorn que suposa la seva ubicació pública, encara que sigui efímera (bo i que alguns ja han reclamat la seva permanència).
El primer pol del diàleg és justament la seva diferència entre el dia i la nit. Uneix les dues ‘versions’ el fet que no passa desaparcebuda, que la nit no l’apaga, que no ‘tanca’: com el nostre cos, que treballa incessantment fins i tot quan dormim, també la llum, matèria principal de l’escultura, sembla fer-ho. Una gran lllum externa que el travessa i l’omple gràcies a la pell translúcida, durant el dia, o una vigorosa i variable llum interna que ens atrau com el mateix misteri de la nit on habita.
La segona dualitat, com deia, es dóna entre l’aspecte radicalment solitari del personatge (com a focus de llum, com un estilita de l’asfalt, en una posició de recolliment) i la ubicació plena del brogit urbà: la pròpia galeria d’art i les altres que hi ha a la zona, la cruïlla de plena de cotxes en trànsit, els bars i restaurants o una important discoteca gai de la ciutat. Sembla que res d’això pot restar indiferent a la llum que transmet una figura humana: la mateixa que genera brogit, vida i estrés genera esperança, vida i profunditat.
Fotos: Galeria Toni Tàpies i meves.
* article publicat a la revista Valors (maig 2009).L’exposició Jaume Plensa serà oberta fins el proper 22 de maig de 2009 a la galeria Toni Tàpies (Consell de Cent 282; 08007 Barcelona); l’escultura es troba als jardins Seminari Conciliar de Barcelona, visible des de fora, a la cantonada de Consell de Cent amb Balmes.
- En parla Juan Bufill a La Vanguardia (i aquí)
- En parla Beatriz García Moreno a Revista de Arte
- En parla Jordi López al seu bloc.
- En parla Enric Borràs a Vilaweb.
- En parla Maria Palau a El Punt.
dimarts, de maig 05, 2009
Mai més
:
Ya no será,:
ya no viviremos juntos, no criaré a tu hijo
no coseré tu ropa, no te tendré de noche
no te besaré al irme, nunca sabrás quien fui
por qué me amaron otros.
No llegaré a saber por qué ni cómo, nunca
ni si era de verdad lo que dijiste que era,
ni quién fuiste, ni qué fui para ti
ni cómo hubiera sido vivir juntos,
querernos, esperarnos, estar.
Ya no soy más que yo para siempre y tú
Ya no serás para mí más que tú.
Ya no estás en un día futuro
no sabré dónde vives, con quién ni si te acuerdas.
No me abrazarás nunca como esa noche, nunca.
No volveré a tocarte. No te veré morir.
dilluns, de maig 04, 2009
Sí a l'ordre
diumenge, de maig 03, 2009
3 de maig
dissabte, de maig 02, 2009
Dos de maig
No cada dia pot dir que té un quadre amb el seu nom. I de Goya. Aquest es diu El dos de mayo o La carga de los mamelucos, és de 1814 i es guarda al Museu del Prado, a Madrid. És un quadre imponent, violent, romàntic, un festival del color i de la llum per mostrar el més cruent i fosc. Si aquesta és la modernitat del quadre, la lluita dual d'Espanya, de moros i cristians fins ara, és el tema que el lliga amb la tradició més atàvica.
: