Foto: Dani Duch
:
: Fotos: capgros.com
Aquesta és la primera conclusió que cal treure de la Jornada del referèndum de l'Estatut de 2006. Tranquil·la ha estat la Jornada com tranquil·la ha de ser l'aplicació del nou text que avui els catalans i les catalanes hem refrendat, exercint el dret que aquest matí recordava l'alcalde Baron. A Mataró, els resultats són igualment molt bons. Contundents i claríssims.
Construir un lloc *
:
:
Tenim la sort, els mataronins, d'haver acollit a principis de maig un taller de l'artista visual japonès Tadashi Kawamata (Hokkaido, 1953) i de poder contemplar el que n'ha sortit, a l'era de Can Xalant, una masia que ha d'esdevenir lloc d'encontre de creadors experimentals. La peça és el resultat del taller 'Arquitectures Temporals' que l'artista japonès va conduir durant sis dies en col·laboració amb una vintena de persones. Kawamata dirigeix la Triennal de Yokohama des de l'any passat. D'entrada, em sembla molt bona idea el fet que hi hagi un espai de trobada amb artistes que, probablement, no havien ni sentit mai a parlar de Mataró, almenys com a lloc de creació artística.
:
Potser per això el japonès, quan va mirar què tenia al voltant, fàbriques i tallers del polígon Pla d'en Boet, va decidir muntar l'estructura amb productes d'aquestes mateixes factories: fusta i ferro. El resultat en fou un lloc, una mena de cabana, que permet també de passejar-s'hi per dins, de mirar el paisatge (el mar, la carena, la ciutat, el tren) o d'estar-s'hi tot veient el cicle del sol. La instal·lació hi serà fins ben entrat l'estiu, cosa que permet de disfrutar-ho però, també, ens diu que es tracta d'una peça efímera. Tot plegat, la fa viva: nosaltres hi podem interactuar, resta sotmesa al pas del temps i mor. Una mica menys "artística", potser, si és que l'art és allò que dorm als museus. Relativa, al cap i a la fi.
:
Però aquest relativisme, així com l'ús de materials propers i en principi no destinats a l'art, ens transporta també a la possibilitat d'endinsar-nos en el procés artístic de l'art oriental i, més concretament, el japonès. L'art oriental basa la seva profunditat justament en l'experiència de la seva realització, més que en la forma, sobretot en el retruc interior i meditatiu d'aquesta experiència. I l'art japonès, com podem veure en les tasses de te de l'escola de Shino, per exemple, es diferencia del seus veïns en la recerca de la bellesa en les formes inacabades, de mantenir el color del mateix material amb què estan fetes les peces, amb la idea que la peça esdevingui única i que parli de nosaltres mateixos.
:
A la cabana de Kawamata, com ja haureu deduït, el protagonista és aquell qui s'endinsa dins la peça, aquell que experimenta, aquell que veu refets en lloc (lloc profund, lloc sagrat) elements industrials que no mereixen massa atenció. I, malgrat tot, el lloc es desfarà. La vida és efímera, els llocs que fem i ocupem també, i tornarem a ser de l'argila que ens va fer.