L’esport és, doncs, una oportunitat. Una oportunitat individual i col·lectiva. L’objectiu és, per una banda, fer arribar aquesta oportunitat a tothom. Que per practicar esport només calguin les ganes i tenir les possibilitats. I la feina de les institucions ha de ser incentivar les ganes i garantir les possibilitats en les millors condicions. I, per altra banda, l’objectiu és que l’esport sigui un agent de canvi: per anar un pas més enllà, per avançar-se, per transformar i per millorar (...).:En l’esport com a oportunitat personal i social cal tenir una atenció especial en els valors. És més, cal configurar un cos de valors visibles i palpables. L’esport és un espai de tocar valors, de baixar-los del
concepte i posar-los al bell mig de la realitat de la pista.
dimarts, de març 31, 2009
L'esport és la Pera
dilluns, de març 30, 2009
La fe dels adolescents
1. Els adolescents del nostre país desconeixen per pròpia experiència la vida eclesial. (...) L'única informació que els arriba, doncs, de l'Església és a través dels mitjans de comunicació que veneren, pero que llegeixen acríticament. (...)
2. En termes generals, els adolescents tenen una concepció molt negativa de la institució. (...) Entenen que el missatge eclesial és una privació per a la llibertat i espontaneïtat vital. La veuen especialment envellida i experimenten vertaderes dificultats per seguir el ritme i la cadència d'una celebració i ritual religiós. Estan acostumats al canvi incessant i a l'acceleració de missatges audiovisuals. Són analfabets simbòlicament i tenen dificultats per seguir un discurs oral mentalment i sense dispersar-se.
3. Els adolescents del nostre país, tret de petites minories, no han estat iniciats en la vida sacramental i pateixen una gran ignorància en cultura religiosa. (...) Cal dir, pero, que els adolescents que provenen de la immigració llatinoamericana tenen una actitud envers Déu i la vida espiritual més favorable (...).
4. Entre els valors emergents en els adolescents actuals, cal veure que són tolerants i partidaris de la solidaritat, pero incapaços d'afrontar compromisos de llarga durada. (...)
diumenge, de març 29, 2009
Seminari Ciberactivista del PSC
:
Fotos: Carlos Guadián Orta, José A. Rodríguez, Ramon Bassas Segura, Jessica Fillol Morales; al costat, José Antonio Donaire, Jordina Freixanet, Marc Murtra. A sota, Raimon Obiols, entre el públic, va cloure el seminari. La primera és de J.A. Donaire, les altres dues, meves.
dissabte, de març 28, 2009
Els ninots d'en Bartra | Doctrina Forges
Il·lustració: El vestit nou de l'emperador, de Joaquim Bartra.
:
Forges la clava
:
Parlant de ninotaires, aquí teniu l'acudit d'avui que Forges fa a El País. Un bon resum del què vol dir 'doctrina'. Ep, i no tan sols a l'Església.
:
:
divendres, de març 27, 2009
L'urbanisme a Mataró
dijous, de març 26, 2009
La nova Llàntia pren forma
A més, al barri ja es va acabar l'edifici de cinc habitatges amb aparcament al carrer de Teià 4, entre els carrers entre de Masnou i de Llevantina, que es destinarà al reallotjament de les famílies afectades pel PEMU. Dins del PEMU, doncs, caldria afegir la millora dels carrers del barri, l’obertura d’un nou vial d’ús exclusiu per a vianants que unirà els carrers de la Verge de Guadalupe i del Masnou, la creació d’una nova xarxa de clavegueram i la millora de les xarxes de serveis d'aigua, gas, telèfon, telecomunicacions i electricitat. Per l'abril podríem veure-ho tot enllestit.
dimecres, de març 25, 2009
L'altre al centre
M'apunto a la llista d'entusiastes de Gran Torino, el darrer film d'Eastwood. En Jordi López ha dit que és una pel·lícula catòlica (vegeu aquí) que permet "l'existència de moments intensos per confirmar la fe en llocs insospitats". L'altra que hi veu una influència catòlica és la Judith Vives (aquí), que hi veu, "de rerefons, la progressiva pèrdua de valors de la societat, la família, la violència, l’esforç, el respecte, la fe i, com no podia de ser una altra manera, el perdó i la redempció". Fonalleras, a El Punt, demanava dissabte que totes les parròquies es facin amb un DVD de la pel·lícula (aquí). La crítica de Carlos Boyero, a El País (aquí) afegeix "que la comunicación con el extraño el aprendizaje de la tolerancia puede ser un camino tan espinoso como gratificante, que ser valiente implica conocer el miedo, que sólo la acción puede alterar el injusto estado de las cosas".
:
:
dimarts, de març 24, 2009
Dedins
dilluns, de març 23, 2009
Himne al fragment
:
Lletra:
:
som sols, estem sols
som cendra, som pols
som fades, som foc
som neures i no tenim nom
som astròlegs, som vent
som fràgils, som secs
som tàcits, som cecs
som freds com el glaç quan convé
i cadascú que passi, que agafi el que li falti
som el que som però tot canvia per moments
i tot allò que et plagui, o allò que a tu et ressalti
n'ets una part no dubtis del que es fa evident
som riures, som rius
som lliures, som vius
som llebres, som nius
no som la meitat del que tu dius
som hipnòtics, som breus
som atònits, som seus
som atòmics, som greus
som cercles miratges dels teus
magnètic androgen armeni hidrogen
quimera fanàtic pleura òxid
basarda ingenus faquirs fal·làcies
artistes feixistes lleixes budistes
i és tan bo desfer
tot el que ja hem après
quan som part quan som res
:
diumenge, de març 22, 2009
Convicions fortes i diàleg
dissabte, de març 21, 2009
Església al twitter
I a l'Índia
:
Un fenomen molt semblant s'està produint a l'Índia. En parlava El Periódico el darrer dia de 2008. En el context d'un increment de la demanda de llocs web on es poden fer pregàries on-line, destaca un temple hindú de Nova Delhi pioner en la presència religiosa a la xarxa. És "el cas del temple de Laxmi Narayan, situat al centre de Delhi, el desembarcament al ciberespai va tenir lloc ara fa tres anys. "La idea ens la va donar un indi que residia a l'estranger. Ell no podia venir en persona fins aquí però volia fer ofrenes al temple, així que vam començar a fer-les per ell", explica Ravindra Nagar, responsable d'aquest temple dedicat a Vixnu", diu la notícia. Podeu anar al web clicant aquí.
:
Benet, el linx i el condó
:
No compartint ni l'opinió del Papa (opinió, insisteixo) sobre l'ús dels condons per a la prevenció de la sida ni la de la propaganda de la Conferència Episcopal Espanyola, he de dir que trobo igualment dogmàtiques i intolerants determinades respostes que semblen negar el dret d'opinió als que no pensen com ells. Lluny del que pensen uns i lluny del que fan d'altres és possible ser a prop del diàleg? El diàleg no parteix del reconeixement de les posicions contràries i del seu dret a mantenir-les i expressar-les? No eren això la democràcia i la llibertat? En parla molt bé en Jordi López, aquí.
:
divendres, de març 20, 2009
Joies amagades
- Vegeu nota i resum: "El Servei de Desenvolupament Urbà de l’Ajuntament ha elaborat un catàleg de les masies i cases rurals que estan situades al sòl no urbanitzable de Mataró. Aquest catàleg aplega les 31 edificacions que el Pla General d’Ordenació de Mataró (PGOM) ja considerava zones de conservació de l’hàbitat rural en sòl no urbanitzable, i afegeix 6 més, sumant un total de 37 cases."
- Editorial de capgros.com: "Aquest patrimoni pot esdevenir una nova via de negoci, una forma diversificació de l’activitat econòmica de la ciutat, i alhora convertir-se espai de lleure i d’activitat per a molts mataronins que fins ara simplement desconeixien la seva existència. Les masies, però, segueixen estant en sòl no urbanitzable, així que la sostenibilitat i l’equilibri han de ser dos elements a tenir en compte sempre a l’hora de desenvolupar aquestes vies de negoci."
- Notícia a capgros.com: "el regidor d’Urbanisme assegura que molts d’aquests “han mostrat interès en fer coses, i s’han creat expectatives davant del canvi de normativa”. (...). Amagades als ulls de molts mataronins, en espais recòndits del terme municipal de la ciutat, algunes d’aquestes masies són autèntiques joies. "
- Notícia a El Punt: "Bassas, a més, defensa que, amb l'objectiu de reordenar els usos, es pretén que aquestes cases «subsisteixin» i que no acabin abandonades, i de retruc s'aconsegueix una gestió òptima de l'espai no urbanitzable. «En un moment de crisi, diversificar l'activitat econòmica i fer-ho amb criteris sostenibles és bo», va afegir-hi".
Fotos: Can Vilardell, Can Tria i Ca l'Iborra (de Romuald Gallofré); Pins a Can Ribot, Finestra des de Can Tria de Mata i darrere de Can Vilardell (meves).
:
dijous, de març 19, 2009
Sant Josep
:
Però quan l'arbre no dóna fruit
Aquesta és la veritat
Perquè quin profit pots treure
Ara estic sol davant el tronc
:
dimecres, de març 18, 2009
ACIAL i Tàpia
:
dimarts, de març 17, 2009
Mir: pobresa i 'bogeria' *
Hi ha dos aspectes, però, que m'agradaria fer notar. El primer té a veure amb la capacitat d'acostar-se a la incipient pobresa urbana generada per les massives incorporacions de mà d'obra de la Barcelona de finals del s. XIX, concentrada en una peça (absent de la mostra, per cert) com La Catedral dels pobres (1898), de la qual podem veure alguns esboços i quadres semblants. Així, metre la silueta de la Sagrada Família resta més o menys desdibuixada a l'horitzó, el primer pla recull la munió de persones que s'hi agrupaven en les poques estones de lleure que oferien els diumenges a aquesta classe treballadora que impactava tant artistes sensibles com Mir o Nonell. Aquest impacte entre pobresa i Església és el primer aspecte que us volia recomanar.
El segon és un interrogant, també romàntic. A l'origen de la genialitat, hi ha sovint la bogeria? Mir patia una malaltia mental i per ella fou ingressat un temps, també molt fructífer. Prèviament havia experimentat, a Mallorca, una variació molt radical en la seva forma de pintar a través de la reproducció d'escenaris verges de l'illa: muntanyes, penya-segats, costes, platges tractades de forma quasi delirant, amb canvis d'escala o de punt de vista respecte a la tradició que l'acosten a l'expressionisme i a l'abstracció. Darrerament es parla molt de les virtuts terapèutiques de l'art i, segurament, Mir podria ser un bon punt de partida per estudiar-ho retroactivament.
A banda d'això, passareu molt bona estona amb Mir i totes les seves etapes creatives, tan influïdes per les seves etapes vitals.
* article de la revista Valors corresponent al març de 2009.
· L'exposició Joaquim Mir - antològica 1873 - 1940 és al Caixafòrum (Av. Marquès de Comillas 6-8, Barcelona) fins el 26 d'abril de 2009· Il·lustracions: El venedor de taronges (1896), col. Buxeres Pujol-Soliano; Primavera (1907-1910), col. particular.
dilluns, de març 16, 2009
Confluència per la LEC
diumenge, de març 15, 2009
Remo Bodei i les passions (2)
Raó i Quixot
Sóc partidari de la Il·lustració, tot i que la del segle XVIII tenia límits, ja que partia d'una idea triomfalista de la raó. En èpoques posteriors se'n van manifestar els límits: la història es va mostrar com una realitat molt més complexa del que la raó podia comprendre.
El límit de la Il·lustració és el seu excessiu voluntarisme i moralisme. Aquest límit es constata en la història recent, per exemple, en el fracàs dels Estats comunistes que va comportar l'oblit de la idea d'igualtat i l'imperi del mercat i la llibertat.
Entre el Quixot i Sancho Panza hi ha un camí intermedi: Sancho Panza és el signe de l'acceptació del que passa, no té ideals, i el Quixot viu en els seus ideals. Amb això Cervantes mostra que hi ha una bogeria que consisteix a desitjar el que no és permès per la realitat, però que aquesta bogeria no és altra cosa que el revers de l'acceptació passiva del món. Entre l'acceptació passiva del món i la voluntat de canviar-lo sense conèixer-lo, de veure en els molins els gegants, hi ha una diferència que és important.
Raó i saviesa
:
Remo Bodei, extractes d' una entrevista de Daniel Gamper a Barcelona metropolis (tardor 2008). Els títols són meusIl·lustració: Gustave Doré.
:
dissabte, de març 14, 2009
Remo Bodei i les passions (1)
Raó impura
Sóc partidari d'una filosofia de la raó impura. Sempre m'han interessat fenòmens com les passions, el deliri o la ideologia política, que sembla que funcionen sense recórrer a raons precises.
El que he intentat fer es pot comparar amb la teoria heliocèntrica: tot i que sé que el Sol està quiet i que la Terra gira al seu voltant, des de la meva perspectiva em sembla el contrari. És d'aquesta disparitat entre la teoria i la percepció habitual en relació amb els fenòmens descrits de la que vull retre comptes.
Massa dades = deliri
Hi ha teories que afirmen que durant el deliri baixa el nivell de la vida psíquica. Jo crec que, al contrari, el deliri és la incapacitat de filtrar una quantitat enorme de dades.
Passió i símbol
És absurda la idea que raó i passió s'exclouen, que les passions són cegues i que són formes de pertorbació de l'ànima, que és com Ciceró traduïa el grec pathos, de dolor, de patiment. No va ser fins a sant Agustí i sant Ambrosi que es va entendre la passió incloent-hi també el sentit de la Passió de Nostre Senyor Jesucrist.
La lògica de les passions és una lògica simbòlica, en el sentit grec de symbolos, que designa el fet d'unificar els trossos d'un got. S'agafava un got de ceràmica com a mostra d'hospitalitat i es trencava, de manera que les generacions següents de dues famílies podien reconèixer-se unint aquests trossos de ceràmica trencats. La lògica de les passions és simbòlica, la de la raó normal és diabòlica. La lògica de la raó forma feixos de coses, i ho acaba confonent tot.
Com la música
Abans de l'arribada de Hitler al poder. Al Palau d'Esports de Berlín va tenir lloc un debat entre un diputat del partit comunista alemany i un nacionalsocialista. Les persones convocades eren totes socialistes i comunistes. El diputat comunista va començar a parlar de desocupació, de qüestions de teoria marxista, i va ser incapaç d'inflamar els que l'escoltaven. Deia la veritat, però polititzava un llenguatge massa tècnic, no aconseguia de convèncer. El nacionalsocialista va utilitzar un llenguatge mític, va parlar de les punyalades en l'esquena, dels jueus que robaven la feina i els diners dels proletaris i el debat va acabar amb el diputat nacionalsocialista sortint a collibè dels que havien entrat com a comunistes a escoltar el debat. El que dedueixo d'aquesta història és que una veritat que no té força de convicció emotiva o passional és el revés especular d'una falsedat que té força però no té veritat. Això recorda la música, que combina el màxim d'exactitud i rigor, té una estructura matemàtica molt precisa, d'una banda, i el màxim de pathos, de vaguetat, de l'altra.
:
:
Foto: Enrique Marco.
:
divendres, de març 13, 2009
Localitzacions a Google Maps
dijous, de març 12, 2009
Contra qui dubtarem?
Si les idees sorgeixen del dubte: contra qui dubtarem? Probablement, caldrà morir perquè algun dia deu persones voluntaristes portin allí, com deia Gil de Biedma, els nostres versos, per explicar-los. I nosaltres, els mercenaris dels mitjans de comunicació, hi serem per fer la feina bruta de decidir qui ens és més simpàtic i per renunciar a la comprensió de la cultura difícil. L'obra? Això no importa. Més important que no pas pensar, escriure, compondre, és vendre, donar justificació a l'edició i elevar a la categoria de joies el que no sol ser més que una barata quincalla que dignifica els xerraires sense perdre cap neurona en l'esforç.
dimecres, de març 11, 2009
Actes i visites
:
:
:
dimarts, de març 10, 2009
CiU i PP posen traves a les empreses de Mataró
dilluns, de març 09, 2009
Ciutat multifuncional
Però la funcionalitat -com l'ésser aristotèlic: disculpeu la deformació professional- es diu o es viu de moltes maneres, la qual cosa equival a afirmar que el bon govern d'una ciutat (o la vida bona en el seu si, com vulgueu anomenar-ho) seria aquell (o aquella) que aconseguís que els diferents sectors que comparteixen el mateix espai poguessin gaudir-ne de manera anàloga. Perquè per a uns funcionalitat significa disposar d'aparcament en un ràdio raonable, o la possibilitat de trobar a la vora del mateix habitatge establiments de tot tipus (farmàcies, fleques, supermercats...), mentre que, posem per cas, per a un ancià aquesta mateixa paraula té a veure amb la proximitat d'un ambulatori, o amb coses que la persona jove, per definició, acostuma a deixar de percebre, com la dificultat, amb el temps que li ofereix el semàfor en verd, per travessar una gran avinguda. Per a un nen, en canvi, la funcionalitat es tradueix en l'existència de parcs on jugar o de guarderies properes a casa seva a les quals poder assistir, i per a les persones amb mobilitat reduïda, en l'absència de barreres i obstacles de tot tipus... La idea és ben simple: la ciutat és un gran invent, per descomptat, sempre que sigui capaç de trobar aquest equilibri. Altrament segueix sent un invent, només que infernal.
diumenge, de març 08, 2009
Més junts, més lliures, més feliços*
Però una ciutat, precisament perquè agrupa centenars, milers, de persones, permet fer projectes que vagin més enllà de la vida de cadascú, més enllà de la feina o de les obligacions que imposa la societat. Agrupant-nos, ajudant-nos els uns als altres, podem fer moltes més coses que un a un. Per això no és d'estranyar que la dignitat dels ciutadans, la promoció de la seva educació i cultura, la construcció de projectes solidaris, la lluita per unes condicions de vida de més qualitat, etcètera, provingui sobretot de la capacitat de la gent d'agrupar-se, d'organitzar-se, de mobilitzar-se, de deixar les diferències de banda i jugar per aquells valors que compartim.
Avui, en un món que prima l'individu i desconfia de les aliances, cal recordar que els individus empetiteixen si no s'alien, si no busquen més enllà d'ells mateixos les coses que valen la pena d'aquesta vida. Per això, EPMA és un molt bon exemple del que cal fer. Perquè ho han demostrat i perquè, sobretot, se'ls veu a tots més feliços treballant colze a colze per objectius comuns. Per molts anys.
- *article publicat al darrer exemplar de la revista d el'entitat mataronina EPMA.
- Il·lustració: plànol del barri de Cerdanyola, de Mataró.
dissabte, de març 07, 2009
CiU i PP incompleixen el Pacte per l'Habitatge
divendres, de març 06, 2009
Simposi sobre laïcitat
dijous, de març 05, 2009
L'autoritat al divan | Dies de les dones
Tots els actes es fan a la Sala d' Actes de Caixa Laietana (Sta. Teresa 61, Mataró) a les 8:30 del vespre.
- Dimarts 10 de març: Societat sense límits? a càrrrec de Pilar González, Psicoanalista.
- Dimarts 17 de març: Quina autoritat te l'Escola? a càrrec d' Esperança Benaiges, Pedagoga.
- Dimarts 24 de març: Famílies i funció paterna a càrrec de Joaquim Trenchs, Psicòleg
- Dimarts 31 de març: Autoritzar-se com a subjecte: prohibició, Llei i desig en la subjectivitat de cadascú a càrrec de Marcelo Edwards, Psicoanalista
Dies de les dones
Ja s'ha donat a conèixer el programa d'actes, intens, que s'han programat a Mataró per commemorar el Dioa Internacional de la Dona Treballadora. És en aquesta notícia i en aquest tríptic. I demostra una gran vitalitat de les associacions que lluiten per la igualtat a la nostra ciutat. Un d'aquests actes el fem els del PSC, és el darrer d'ells, serà el dia 10 amb la Dolors Renau.
La il·lustració és de Marga Riera.
.